Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor  (gelezen 6136 keer)

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Gepost op: 16 November 2011, 19:32:56 »
Om de problemen op te lossen gaan er op het HSL-spoor, dat eigenlijk uitsluitend voor hogesnelheidstreinen was, ook 'gewone' treinen rijden. Ook moeten de NS hun monopoliepositie op meer plaatsen opgeven. Er komt dus meer concurrentie op het spoor. Dat bevestigen bronnen aan RTL Nieuws.

Flop tussen Schiphol en Antwerpen
De Hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen is de grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis. De staat heeft bij de aanbesteding teveel geld gevraagd voor het spoor en er zijn nauwelijks passagiers, waardoor het bedrijf (HSA, High Speed Alliance) achter deze trein failliet is. De oplossing: het traject van de HSL was exclusief voor hogesnelheidstreinen, maar straks mogen er gewone treinen over rijden, zodat de NS de lijn weer rendabel wordt.

Gat van 300 miljoen
Het gedoe met de HSL zadelt verkeersminister Schultz met een fikse tegenvaller op, namelijk meer dan 300 miljoen euro. Volgens bronnen kan Schultz de tegenvaller binnen 10 jaar oplossen op haar begroting.

Concessies op het spoor
De oplossing van de HSL-problemen is onderdeel van een grotere deal met de NS. Schultz moet namelijk ook een besluit nemen over de spoorconcessie voor de periode

De hoge snelheidslijn (HSL) blijft voor problemen zorgen. Minister Schulz van verkeer moet nog eens 300 miljoen euro extra uittrekken om de HSL uit de kosten te helpen. De minister is bereid dat te betalen, maar wil dan wel offers van de NS.


van 2015 tot 2025. De minister heeft besloten dat de Nederlandse Spoorwegen ook na 2015 de belangrijkste spoorvervoerder blijven. Maar er komt meer concurrentie in de uithoeken van ons land, in het zuiden, oosten en noorden.

Treinen van de concurrent
In Limburg worden alle stoptreinen openbaar aanbesteed. Een paar lijnen waren in handen van een regionale vervoerder, maar straks kan iedereen een bod op alle stoptreinen doen. In het oosten worden in geval de stoptreinen Apeldoorn – Enschede en Zwolle – Groningen aanbesteed. Limburg wordt zo snel mogelijk aanbesteed, het oosten en noorden volgt later. Dat is nog onderdeel van de onderhandelingen.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2011, 19:38:41 »
Lekker halfslachtig weer...

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2011, 19:41:00 »
En het draait allemaal weer om geld, geld en nog meer geld. Ben benieuwd wat voor gevolgen dit voor de reiziger zal hebben. :-\

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2011, 19:42:43 »
En het draait allemaal weer om geld, geld en nog meer geld.

Duh... Het draait altijd om geld. Ook toen NS 100% staatsbedrijf was.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2011, 19:46:19 »
Nee, deze coalitie moet in de lucht worden gehoiden. Daar draait dat soort wezenloze halfslachtigheid om.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2011, 20:31:26 »
Nonsens. Want dit gehannes speelt al langer dan deze coalitie zit. Deze halfslachtigheidd dateert al vanaf het moment dat NS concurrentie op het spoor moest toestaan. Er is concurrentie toegestaan op nevenlijnen en nu stoptreinlijntjes. MAar het centrale NS-netwerk mag blijkbaar onder geen beding open gebroken worden. En als je echt werkende concurrentie wil, dan ontkom je daar niet aan.

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2011, 20:38:06 »
Als er ook normale treinen over de HSL gaan rijden, waar slaat dat 'HSL' dan nog op?
En op de HSL zit toch helemaal geen ATB? ::)
gr. Viktor

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2011, 22:34:06 »
Nee, dan pas je die treinen daar toch voor aan?

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2011, 22:35:22 »
Dan kan je ze toch beter gewoon over het normale spoor laten rijden?  ::)
En dan de HSL maar aanbesteden aan 'mogelijke' bieders en dan zien we wel verder...

gr. Viktor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2011, 22:51:03 »
MAar het centrale NS-netwerk mag blijkbaar onder geen beding open gebroken worden.

Dat klopt, want er is ook geen zinnige reden te bedenken om dat te doen. Dat netwerk fucntioneert namelijk prima wat deze dagelijkse gebruiker betreft. Concurrentie kan daar weinig aan toevoegen, maar brengt wel het risico van verslechtering met zich mee. Mag iets dat goed functioneert ook een keer blijven bestaan in plaats van om ideologische redenen te worden afgebroken?

En als die HSL op andere wijze in dienst was genomen - zeg met het oog op maximaal maatschappelijk nut in plaats van maximale financiële opbrengst - dan was het vermoedelijk zo'n debacle niet geworden.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2011, 23:02:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #10 Gepost op: 17 November 2011, 09:09:30 »
Dat klopt, want er is ook geen zinnige reden te bedenken om dat te doen. Dat netwerk fucntioneert namelijk prima wat deze dagelijkse gebruiker betreft. Concurrentie kan daar weinig aan toevoegen, maar brengt wel het risico van verslechtering met zich mee. Mag iets dat goed functioneert ook een keer blijven bestaan in plaats van om ideologische redenen te worden afgebroken?

Tuurlijk mag dat, maar als de politiek heeft gekozen voor concurrentie op het spoor, dan moeten ze dat in al zijn facetten toestaan en niet alleen een beetje half/half. Naar mijn mening is concurrentie niet per definitie negatief.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #11 Gepost op: 17 November 2011, 09:10:09 »
Als er ook normale treinen over de HSL gaan rijden, waar slaat dat 'HSL' dan nog op?
En op de HSL zit toch helemaal geen ATB? ::)
De Thalys houdt opeens op met rijden?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #12 Gepost op: 17 November 2011, 09:45:02 »
Tuurlijk mag dat, maar als de politiek heeft gekozen voor concurrentie op het spoor, dan moeten ze dat in al zijn facetten toestaan en niet alleen een beetje half/half. Naar mijn mening is concurrentie niet per definitie negatief.

Volgens mij ook niet, maar inmiddels is de Nederlandse politiek gelukkig wel zo ver dat ze zo nu en dan eens nadenken in welke gevallen concurrentie een positieve bijdrage kan leveren en in welke gevallen juist niet. En dan is deze uitkomst misschien helemaal zo slecht niet. Het exploiteren van een samenhangend hoofdnet is wat anders dan het exploiteren van een regionaal vervoerssysteem. Wat jij half/half noemt, kan ook maatwerk zijn.
En nogmaals, waarom risico's nemen met iets dat nu goed werkt?

Maar als we niet uitkijken gaan we de discussie uit dat andere draadje herhalen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #13 Gepost op: 17 November 2011, 10:05:13 »
Hm, ik denk dat we elkaar prima begrijpen  ;)
Het heeeft allemaal voors en tegens. Maar om nou terug te keren naar de situatie van voor de samenvoeging van SS en HSM, dat is ook niet erg wenselijk..  ;D

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2011, 10:18:16 »
Tuurlijk mag dat, maar als de politiek heeft gekozen voor concurrentie op het spoor, dan moeten ze dat in al zijn facetten toestaan en niet alleen een beetje half/half. Naar mijn mening is concurrentie niet per definitie negatief.

NS heeft al concurrentie genoeg aan de auto. Als je het spoor als systeem onderling laat concurreren, dan denk ik te weten welke hond er als lachende derde met het bot vandoor gaat.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo