Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!  (gelezen 22054 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2007, 17:49:00 »
Leuk project Monobrachius!
Wat voor muziek gaat er trouwens gedraaid/afgespeeld worden in het rijtuig? Toch geen trance of dergelijke bagger? ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2007, 18:39:13 »
Wat dacht van speakers uit een laptop.
Misschien kun je die ergens ritselen
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2007, 19:12:29 »
Toch geen trance of dergelijke bagger? ;D
Maarten

Wat voor de een bagger is is voor de ander weer muziek ..  ;) ;D

In dergelijke rijtuigen hoort wijntjes/biertjes muziek thuis. Apres Ski zou niet misstaan.  :D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2007, 20:01:53 »
Wat dacht van speakers uit een laptop.
Misschien kun je die ergens ritselen

Die zijn net een slagje te groot. Heb net 3 laptops gekannibaliseerd... En met die mobiele tel. moet je ook maar net geluk hebben, de meesten lukt het toch een behoorlijk geluid uit zo'n rond metalen schijfje te krijgen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2007, 20:43:58 »
Apres Ski zou niet misstaan.  :D

Ik heb zat van die muziek. Mail even als je het een en ander wil ontvangen. Ook leuk is: Après ski radio.

Groetjes,

Robbert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2007, 20:50:23 »
Zet er dan gewoon Elektronik Supersonik van Zlad in... Maar eerst dat ding maar eens werkend krijgen. Het idee is wel heel gaaf, zelf zat ik al eens te denken aan het bijmixen van geluid op de railspanning maar de motoren storen daar natuurlijk weer op... Misschien nog een bron van kleine speakertjes: van die lullige speelgoedwinkelwalkietalkies?

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2007, 21:15:21 »
Dat ik er zelf niet eerder aan heb gedacht. Heb zelf hier een tweetal telefoons liggen. Tis alleen wel dat ik twee dezelfde speakertjes nodig heb (je heb tenslotte ook twee uitgangen. :-) Maar het mooie is dat ik nu ook weer aan een manier heb gedacht om microfoontjes te komen, want daar heb ik ook nog aantal van nodig voor de lichtorgels (als ik het er allemaal in ga krijgen ::)). Trouwens als mensen daar nog andere ideeën voor hebben, hoor ik het graag. Want microfoontjes zijn eigenlijk wel een beetje stom als het misschien direct kan aansluiten op de uitgangen, maar ik durf niet te zeggen of dat echt kan...
Misschien dat de experts wat kunnen zeggen aan de hand van dit schemaatje.
Bron: www.circuitsonline.net en is hetzelfde als Vellemansetje MK103.
Maar goed, weer terug naar de speakertjes. Vandaag in plaats van de auto de fiets gepakt en naar MTE geraced. 17:02 daar binnen gestormt. Kassa al afgesloten en ze hadden alleen 20mm speakertjes van 10 euro de stuk. Dus met lege handen weer terug naar huis gegaan.
Thuis toch weer eens gekeken naar dat head-setje wat een paar jaar geleden al was overleden. Eindelijk ook erachter gekomen waarom het ding het niet deed toen ik hem had gerepareerd. De massa was niet goed aangesloten bij de stekker. In ieder geval is het wel een goed plan om die stekker te gebruiken om in de toekomst speakers op aan te sluiten. Dan kan ik ook wellicht de oude luidspreker ervan pakken (ben de andere kwijtgeraakt... ::)) Maar door de (voorlopig) kapotte stekker had het aansluiten van het telefoonspeakertje ook geen zin. Verder nog eens in mijn kast gedoken en heb ik nog een oude telefoon gevonden en ik heb er nog twee in huis (waarvan ik de postbanktelefoon weer werkend wil gaan krijgen met behulp van een moderne batterij). Maar opeens kwam ik een reiswekkerradio tegen, waar twee speakers in zitten. Dus die gaan we zo eens kanabaliseren.
Verder heb ik net de eerste crisis gehad. Toen ik de USB-stekker aan het verwijderen was, kwam een printbaantje los. Op zich niet erg, want het soldeerstukje zat er nog aan vast. Maar plots niet meer, maar gelukkig was er nog een stukje over, doch ook dat brak af. Uiteindelijk is het toch gelukt, maar ik ben het allemaal wel weer zat voor vandaag.
Trouwens Ewout uit wat voor een telefoon kwam die speaker? Heb hier een Siemens C60 en een oude Nokia (weet het nummer niet meer, maar is het meest geproduceerde mobieltje denk ik). Ik heb wellicht wel interesse, maar ik ga eerst kijken of ik die dingen van mij aan de praat kan krijgen.
Groetjes,
Henk
p.s. iedereen bedankt voor het meedenken tot nu toe!
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2007, 20:26:40 »
Gisteravond nog het radiootje gesloopt. Blijkt dat er speakers in zitten van 40mm doorsnede. En 27 is het maximum wat erin past...  ::)
Vandaag verder gegaan en eens de dradenzooi wat netter gemaakt. Ook de USB-flatband-kabel vervangen door een dunne uit de radio. De draden gelijk maar verbonden aan een stekkertje, dat aan de onderkant van de trein komt.
Daarnaast drukknopjes aangesloten (gehaald uit het paneel van een afmasmachine), zodat je de mp3-speler ook kan bedienen zonder decoder.
En vervolgens het hele zaakje ingebouwd. En dan ziet het er zo uit van de onderkant:


De binnenkant:

Links zien we de relais samen met de decoder. Rechts zitten de drukknopjes en de USB-aansluiting.

Als je dan het binnenwerk erop zet ziet het er ongeveer zo uit.

Voor de koptelefoonaansluiting moet nog een plaats komen, maar die past waarschijnlijk wel in de keuken. (De keuken ziet er echt goed uit, terwijl je in praktijk hem helemaal niet kan zien.)

En oh ja, dan nog even de USB-kabel. Anders heb je ook zo weinig aan zo'n aansluiting.


Wat gaat er nog volgen:
Er moeten nog een tweetal drukknoppen komen. Één voor het volume (want met verder en terug kan je het volume ook aanpassen, merkte ik) en één om je keuze te bevestigen in het hoofdmenu. Die laatste is nodig om de muziek aan te zetten als je de batterij hebt ontkoppeld.
Daarnaast moeten er nog een tweetal stekkertjes komen. Één om de batterij op te laden, een tweede om de decoders al dan niet in te schakelen (wel zo handig bij programmeren).
De tweede decoder moet de verlichting inschakelen, die moet gaan bestaan uit standaardverlichting, stroboscoop, en zoveel mogelijk lichtorgels. Het laatste is een beetje afhankelijk van de ruimte die overblijft na het plaatsen van de speakers en batterij.

Adios, Henk

O ja, vergeet ik nog bijna om te reageren over de muziekkeuze...
Wilde eerst eigenlijk lollig reageren met Jantje Smit, maar het wordt waarschijnlijk een mix van Trance, Dance (ja, het mag misschien wel troep zijn, maar dat is wel waar de jeugd naar luistert en er zijn ook wel nummers bij die best meevallen), en gewoon goede vrolijke nummers.  Dus eigenlijk een avondje Plan-C. :) Dus GEEN F#CKING SKI-HUT-troep! Ik heb bij AH daar vaak genoeg naar moeten luisteren en het half uurtje dat ik ooit in de Skihut ben geweest, was genoeg om het beetje medelijden dat ik nog had weg te nemen.
Robbert, ik weet het je bent nog jong, dus wees niet ongerust, het gaat hopelijk nog wel over. (Vooral als je ooit bij die tent bent geweest en een dik lelijk wijf in een veels te kort rokje stuurt haar vriendin op je af om te klagen dat je met je rug tegen haar zit. >:()
Goed, nog een voorbeeldje van wat er wel op staat: Albert Hammond, the Mamas and the Papas en natuurlijk Lovin' Spoonful. De namen van de nummers kunnen jullie zelf wel bedenken. Je bent een treinenfreak of niet. ;D 
K.Bay.Sts.B

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #23 Gepost op: 26 maart 2007, 21:59:42 »
Citaat
maar het wordt waarschijnlijk een mix van Trance, Dance (ja, het mag misschien wel troep zijn, maar dat is wel waar de jeugd naar luistert en er zijn ook wel nummers bij die best meevallen)

Mwah, ik heb eigenlijk een hekel naar wat de jeugd luistert. Dan maar geen passagiers ;D (als ik zo'n rijtuig zou hebben).

Citaat
Dus GEEN F#CKING SKI-HUT-troep! Ik heb bij AH daar vaak genoeg naar moeten luisteren en het half uurtje dat ik ooit in de Skihut ben geweest, was genoeg om het beetje medelijden dat ik nog had weg te nemen.

Dit komt me zeer bekend voor! Heb jij toevallig in een DC van AH gewerkt? Ik namelijk in het LVC in Nieuwegein. Er was daar zo'n lolbroek die van die Skihutbagger aanzette, en dat ook nog eens om 7.00 uur 's morgens! >:(

Ik heb overigens ook eens met een bandje gespeeld op een tentfeest. Laatste nummer wat we speelden was Knocking on heaven's door (versie Guns 'n' Roses :). Wordt daarna de Skihut opgebouwd, draaien die lui als eerste, 1 of andere blije rampestamp-dance-versie van dat zelfde nummer. Ik dacht dat ik gek werd! >:(

OK, tot zover mijn muziekfrustaties. Terug naar het onderwerp 8).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2007, 22:01:38 »
Leuk idee :)

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2007, 09:15:07 »
Trouwens als mensen daar nog andere ideeën voor hebben, hoor ik het graag. Want microfoontjes zijn eigenlijk wel een beetje stom als het misschien direct kan aansluiten op de uitgangen, maar ik durf niet te zeggen of dat echt kan...

Henk,

ik zou gewoon proberen de aansluiting van de MIC in het schema direct aan de speakeruitgang te koppelen. Misschien heb je zelfs het eerste versterkertrapje (rond T1) niet nodig omdat het signaal van de speakertjes een stuk hoger is dan dat van een microfoontje.


Groet, Wim

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2007, 00:27:14 »
Klinkt goed Wim. Maar als ik de versterkingstrap weg haal, is het dan ook niet zo dat ik de regelbare weerstand ook weg moet halen? En ik zou die graag willen behouden, om dat ik zelf wil instellen wanneer het zaakje gaat flitsen. Maar om heel eerlijk te zijn, ik heb echt de ballen verstand van transistors. Iets na-apen kan ik goed, maar hoe die dingen werken en versterken, vergeet ik telkens weer. Als het niet heel makkelijk is (lees mechanisch, relais en schakelaars) weet Henk het niet meer. :) (Alhoewel opampjes heb ik ook mee leren rekenen.)
Dus als je me een beetje op weg zou kunnen helpen graag. Want wat je zegt over de versterking, klinkt erg logisch. Zo'n microfoontje zal natuurlijk maar een prutstroompje geven, terwijl ik die mp3-speler standaard voluit heb staan.  Dus kan ik eigenlijk op mijn klompen wel aanvoelen dat het waarschijnlijk een beetje scheef zal gaan. Wat zouden de mogelijke gevolgen kunnen zijn van zo'n stap?
Groetjes,
Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #27 Gepost op: 01 april 2007, 00:39:38 »
Met weghalen versterkingstrap, bedoel je dan de onderste plaatje? Of zou het bovenste plaatje toch ook kunnen werken?
K.Bay.Sts.B

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #28 Gepost op: 01 april 2007, 01:36:21 »



Diameter 2,3mm. Er kan natuurlijk nog een mm aan weerszijden weggeschaafd worden.

Nu ik de specs op de achterkant zie, nou ja laat maar, ik ga toch niks met sound doen ;D Je mag hem hebben tegen portokosten. Zo doen we dat.

PS. ik weet echt niet meer uit welke telefoon ik die gehaald heb, is een ouder model, gezien de grootte... Misschien een T18? Kan ook zo'n alcatel ding geweest zijn...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Een Bar Disco in model, maar dan met geluid!
« Reactie #29 Gepost op: 01 april 2007, 08:56:54 »
Met weghalen versterkingstrap, bedoel je dan de onderste plaatje? Of zou het bovenste plaatje toch ook kunnen werken?

Het bovenste zal ook wel werken maar is iets meer soldeerwerk.
De diodes rechts in het onderste plaatje kun je volgens mij weglaten. De schakeling kan ook wel 18V hebben; eventueel R14 wat vergroten om de stroom door de leds niet te groot te maken.


Groet, Wim