Machinisten NS gaan zuiniger rijdenDinsdag 08 november 2011 | 20:43 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 08 november 2011 | 20:43UTRECHT - Op het energieverbruik van treinen kan flink worden bespaard als alle machinisten de trein iets vaker laten uitrollen in plaats van remmen. Deze manier van rijden scheelt jaarlijks 5 procent stroom. En dat is volgens de Nederlandse Spoorwegen te vergelijken met de CO2-uitstoot van 25.000 huishoudens. Dat maakte de NS dinsdag bekend. UZI-methodeEind dit jaar zijn alle machinisten van de NS geïnstrueerd over het zuinige rijden, waardoor er vanaf volgend jaar 5 procent energie kan worden bespaard. Zuiniger rijden met treinen bestaat uit vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein laten uitrollen. Deze zogenoemde UZI-methode, bedacht door de Dordtse machinist Freddy Velthuizen, staat voor Universeel Zuinig rijden Idee, zo meldt de website van de NS. In treinen komen schermen te hangen waarop het energieverbruik is te zien. Hiermee wil de NS machinisten bewust maken van de te boeken milieuwinst.
Een oude maat van me heeft jarenlang bij siemens gewerkt, en hij (en andere) waren toen bezig dat als een trein, of metro moet afremmen, de moter als generator ging werken, en daardoor stroom opwekte ,en die in het net terug pompte.Heb alleen geen idee of de nederlandse treinen ook gebruik maken van dit principe.
Volgens mij is dat zuinig rijden al jaren een actueel punt. Ik sprak begin jaren '90 een machinist-in-opleiding die daarover vertelde. De voorgestelde aanbevelingen tav 'zuinig rijden' hoorde ik toen ook al. Zijn ze dat allemaal ondertussen vergeten?
Hmm,daarvoor zou het net eerst moeten worden aangepast. Ik snap helemaal waarom, als electrotechniek student, want een moderne chopper, oftewel gelijkstroomregelaar in de loks, kan makkelijk als omvormer werken NAAR het net i.p.v. VAN het net. Ik voorzie mogelijk 2 problemen1. Het grootste probleem is dat er een onbalans kan ontstaan in locale netten. Bijvoorbeeld : Op het spoor van de brug van Culemborg naar het noorden wordt alleen uitgereden -> Stroom wordt gegenereerd, Op het spoor in zuidelijke richting wordt geklommen -> Stroom is extra nodig. Dit zou betekenen dat deze 2 secties met elkaar verbonden moeten worden. Ook, als een trein stroom genereerd en er geen afnemer is, kan de spanning op de bovenleiding kortstondig vrij hoog oplopen (tot tegen de 2000 Volt). Is de isolatie daar wel op berekend ?
2. Ik ken uit ervaring met het rijden in hybride bussen, dat het remmen op de elektromotor af en toe net als het rijden tegen een muur is. Vrij abrupt en zeer scherp. In ieder geval veel sterker remmen dan met de standaard (schijf)remmen. Remmen op de elektromotor is niet mogelijk als je wilt uitlopen. Bij de gangbare electrische rem is het afremmen afhankelijk van de gekozen remweerstanden op het dak. Bij generatief remmen, wordt de remkracht afhankelijk van de weerstand van het bovenleidingsnetwerk. Ik kan me voorstellen dat die lager is dan de remweerstanden.
Volgens mij is dat zuinig rijden al jaren een actueel punt. Ik sprak begin jaren '90 een machinist-in-opleiding die daarover vertelde. De voorgestelde aanbevelingen tav 'zuinig rijden' hoorde ik toen ook al. Zijn ze dat allemaal ondertussen vergeten?EDIT: umm, ik ben dus niet de enige die dit gevoel heeft....