Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: NS gaat zuinig rijden  (gelezen 4469 keer)

MHS84

• Offline Offline
NS gaat zuinig rijden
« Gepost op: 09 November 2011, 09:42:07 »
Citaat van: De Stentor
Machinisten NS gaan zuiniger rijden
Dinsdag 08 november 2011 | 20:43 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 08 november 2011 | 20:43

UTRECHT - Op het energieverbruik van treinen kan flink worden bespaard als alle machinisten de trein iets vaker laten uitrollen in plaats van remmen.
Deze manier van rijden scheelt jaarlijks 5 procent stroom. En dat is volgens de Nederlandse Spoorwegen te vergelijken met de CO2-uitstoot van 25.000 huishoudens. Dat maakte de NS dinsdag bekend.
UZI-methode
Eind dit jaar zijn alle machinisten van de NS geïnstrueerd over het zuinige rijden, waardoor er vanaf volgend jaar 5 procent energie kan worden bespaard. Zuiniger rijden met treinen bestaat uit vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein laten uitrollen.
Deze zogenoemde UZI-methode, bedacht door de Dordtse machinist Freddy Velthuizen, staat voor Universeel Zuinig rijden Idee, zo meldt de website van de NS. In treinen komen schermen te hangen waarop het energieverbruik is te zien. Hiermee wil de NS machinisten bewust maken van de te boeken milieuwinst.
Bron: http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/9834106/Machinisten-NS-gaan-zuiniger-rijden-.ece

Dit initiatief juich ik toe. (y) Dat hiermee een besparing van stroom optreed en dus verlaging van de kosten zijn goede punten. De tarieven voor een treinkaartje hoeven dan minder hard te stijgen. Het is goed voor het milieu en voor de reiziger.
Ik vind het echter wel triest dat dit initiatief “nu pas” komt. In het wegtransport is dit thema al jaren actueel. In de tijd van de stoomtractie kreeg het locpersoneel zelfs een premie voor zuinig rijden.
Dat het huidige locpersoneel zoiets moet bedenken, geeft aan dat er iemand op hoger niveau zit te slapen. Kostenbesparende thema’s zouden mijns inziens bedrijfsbeleid moeten zijn. :-\

Re 6/6

• Offline Offline
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:NS gaat zuinig rijden
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2011, 10:12:22 »
Dit werd ons ook al in de jaren '80 van de vorige eeuw voorgehouden op de cursus machinist en als je praktijk deed op de bok.
De oudere ervaren machinisten wisten dan precies waar ze moesten uitschakelen om toch keurig op tijd langs het perron te staan.
Ook in de goederendienst van destijds werd er zuinig gereden, dat werd je vanaf dag 1 geleerd.
Dus is dit nu niks nieuws onder de zon, alleen heeft iemand een oud idee afgestoft en opnieuw gelanceerd.
Het blijft altijd goed om het weer onder de aandacht van het personeel te brengen, verspilling is killing ;D

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2011, 10:14:09 »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2011, 10:15:46 »
Als je zo "oud" bent als ik moet je regelmatig glimlachen over iets "nieuws". Dit is ook weer zo'n gelegenheid. Het zoveel mogelijk laten uitrollen van treinen is al vaker ter sprake gekomen. Ik kan me een artikel uit de krant herinneren waarin het voorbeeld van een intercity Den Bosch - Utrecht werd gegeven. Als je op de brug bij Culemborg uitschakelt, dan zou je met minimaal tijdverlies zo door kunnen rollen tot Utrecht CS. Wat wél nieuw is zijn de energiemeters. Dat geeft de mcn een concrete indicatie en zou inderdaad stimulerend kunnen werken om zo zuinig mogelijk te rijden.

groet, Carlo

edit: Ron was me voor  :)
« Laatst bewerkt op: 09 November 2011, 10:33:39 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Brabantspoor

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2011, 10:21:16 »
Ik ben alleen bang dat de winst die hier uit voortvloeit, zich niet zal vertalen in lage , of minder snel stijgende treinkaartjes.

Een oude maat van me heeft jarenlang bij siemens gewerkt, en hij (en andere) waren toen bezig dat als een trein, of metro moet afremmen, de moter als generator ging werken, en daardoor stroom opwekte ,en die in het net terug pompte.
Heb alleen geen idee of de nederlandse treinen ook gebruik maken van dit principe.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2011, 10:34:24 »
Volgens mij is dat zuinig rijden al jaren een actueel punt. Ik sprak begin jaren '90 een machinist-in-opleiding die daarover vertelde. De voorgestelde aanbevelingen tav 'zuinig rijden' hoorde ik toen ook al. Zijn ze dat allemaal ondertussen vergeten?

EDIT: umm, ik ben dus niet de enige die dit gevoel heeft....
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2011, 10:56:40 »
Een oude maat van me heeft jarenlang bij siemens gewerkt, en hij (en andere) waren toen bezig dat als een trein, of metro moet afremmen, de moter als generator ging werken, en daardoor stroom opwekte ,en die in het net terug pompte.
Heb alleen geen idee of de nederlandse treinen ook gebruik maken van dit principe.
Hmm,

daarvoor zou het net eerst moeten worden aangepast. Ik snap helemaal waarom, als electrotechniek student, want een moderne chopper, oftewel gelijkstroomregelaar in de loks, kan makkelijk als omvormer werken NAAR het net i.p.v. VAN het net. Ik voorzie mogelijk 2 problemen

1. Het grootste probleem is dat er een onbalans kan ontstaan in locale netten. Bijvoorbeeld : Op het spoor van de brug van Culemborg naar het noorden wordt alleen uitgereden -> Stroom wordt gegenereerd, Op het spoor in zuidelijke richting wordt geklommen -> Stroom is extra nodig. Dit zou betekenen dat deze 2 secties met elkaar verbonden moeten worden. Ook, als een trein stroom genereerd en er geen afnemer is, kan de spanning op de bovenleiding kortstondig vrij hoog oplopen (tot tegen de 2000 Volt). Is de isolatie daar wel op berekend ?

2. Ik ken uit ervaring met het rijden in hybride bussen, dat het remmen op de elektromotor af en toe net als het rijden tegen een muur is. Vrij abrupt en zeer scherp. In ieder geval veel sterker remmen dan met de standaard (schijf)remmen. Remmen op de elektromotor is niet mogelijk als je wilt uitlopen. Bij de gangbare electrische rem is het afremmen afhankelijk van de gekozen remweerstanden op het dak. Bij generatief remmen, wordt de remkracht afhankelijk van de weerstand van het bovenleidingsnetwerk. Ik kan me voorstellen dat die lager is dan de remweerstanden.

Bijv :  Een omvormer (Chopper) is 98 % efficiënt, de motor 80 %. De maximale hoeveelheid energie die kan worden omgezet is afhankelijk van de maximale stroom I , die weer afhankelijk is van de weerstand Rnet en het motorvoltage Vm. 
De maximale energieoverdracht is dus ( Vm / Rnet ) * 0.784.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2011, 11:01:17 »
wat betreft energiebezuiniging door uitrollen: "low-hanging fruit" wordt dat genoemd, in goed Nederlands (!?); doelen die met weinig moeite te behalen zijn. Maar afgaand op de reacties van de kenners is er al veel van geplukt. Ben wel benieuwd hoeveel er nog van over is, hoeveel zo'n kastje in de cabine alsnog van het verbruik af kan halen, durft iemand een schatting te geven?
En dan (helemaal off topic) als dat kastje echt zo'n goed idee is, waarom dan niet in auto's? (Of... is het een grondrecht om nutteloos te vervuilen?)
« Laatst bewerkt op: 09 November 2011, 11:03:11 door clickmaniac »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2011, 11:05:51 »
Volgens mij is dat zuinig rijden al jaren een actueel punt. Ik sprak begin jaren '90 een machinist-in-opleiding die daarover vertelde. De voorgestelde aanbevelingen tav 'zuinig rijden' hoorde ik toen ook al. Zijn ze dat allemaal ondertussen vergeten?
Ik heb van een medeBNLS'er ooit hele jaargangen Railhobby's over mogen nemen: ergens in de jaren 80 of zo werd hier geloof ik al over gesproken. Heel sarcastisch stond er toen zoiets als: 'Een geldverslindend onderzoek heeft uitgewezen dat een trein massa heeft, en dat die massa nogal wat tijd nodig heeft om te stoppen. Van die tijd kan men gebruik maken om de trein uit te laten rollen en energie te besparen.'

Stond toen bij de rubriek Strijkregels als ik het me goed herinner.

Ik denk overigens dat het maar weinig zoden aan de dijk gaat zetten: als er ook maar iets vertraging is, is dat energiezuinige rijden er niet bij. Op 'mijn' lijn, Hoorn - Schiphol/Hoofddorp, redden de oude Sprinters het net aan om de dienstregeling bij te houden: daar aanzetten en vervolgens uitrollen is er echt niet bij. Hoe dat met de nieuwe zit weet ik niet, maar met tractie-problemen, wat ik al meer dan eens meegemaakt heb, duurt het aanzetten sowieso te lang.

EDIT: Sander, tegenwoordige electronica is prima in staat om recuperatief remmen volledig traploos toe te kunnen passen, door bijna hetzelfde principe als de chopper normaal toepast.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2011, 11:08:24 door Menno »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2011, 11:27:13 »
Hmm,

daarvoor zou het net eerst moeten worden aangepast. Ik snap helemaal waarom, als electrotechniek student, want een moderne chopper, oftewel gelijkstroomregelaar in de loks, kan makkelijk als omvormer werken NAAR het net i.p.v. VAN het net. Ik voorzie mogelijk 2 problemen

1. Het grootste probleem is dat er een onbalans kan ontstaan in locale netten. Bijvoorbeeld : Op het spoor van de brug van Culemborg naar het noorden wordt alleen uitgereden -> Stroom wordt gegenereerd, Op het spoor in zuidelijke richting wordt geklommen -> Stroom is extra nodig. Dit zou betekenen dat deze 2 secties met elkaar verbonden moeten worden. Ook, als een trein stroom genereerd en er geen afnemer is, kan de spanning op de bovenleiding kortstondig vrij hoog oplopen (tot tegen de 2000 Volt). Is de isolatie daar wel op berekend ?
Da's een kwestie van een beveiliging inbouwen.
Daarnaast wordt er meer stroom verbruikt dan alleen voor tractie, maar ook voor verwarming airco etc...
Citaat
2. Ik ken uit ervaring met het rijden in hybride bussen, dat het remmen op de elektromotor af en toe net als het rijden tegen een muur is. Vrij abrupt en zeer scherp. In ieder geval veel sterker remmen dan met de standaard (schijf)remmen. Remmen op de elektromotor is niet mogelijk als je wilt uitlopen. Bij de gangbare electrische rem is het afremmen afhankelijk van de gekozen remweerstanden op het dak. Bij generatief remmen, wordt de remkracht afhankelijk van de weerstand van het bovenleidingsnetwerk. Ik kan me voorstellen dat die lager is dan de remweerstanden.
Daar moet wel een schakeling voor te maken zijn, icm met die remweerstanden als backup lijkt me.

Het idee van afremmen op de motoren is overigens ook weinig nieuws, de blauwe engelen in de jaren 50 waren al voorzien van zo'n systeem.

mcn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2011, 11:31:42 »
Ben pas 19 jaar machinist en toen was er ook al sprake van energie zuinig rijden (ezr)
Het stond zelfs in het handboek welke code je moest hebben wat op je dienstkaartje stond.

Heb begin dit jaar de uitleg gekregen van dit nieuwe ezr. Op zich is het een mooi standaard idee wat op heel veel baanvakken toegepast kan worden.
Maar, net als zoveel andere machinisten, ik deed het al en soms nog beter dan de standaard regeling.

En de stroom wordt met de virm en slt terug gegeven aan het net. Hoe het precies werkt, geen flauw idee, ,maar het is wel waar te nemen. De bovenleiding spanning zie je iets omhoog gaan als je met een virm remt.

Raymond.

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2011, 12:19:21 »
...alleen is het voor "de geleerden" nog steeds niet in cijfers uit te drukken hoe groot die teruglevering aan het net is...
Het is in ieder geval genoeg Power om op stroomloze stukken (bruggen) in de stroomvoorziening van de eigen trein te voorzien. Zelfs bij een mDDM blijft de snelschakelaar gewoon instaan ondanks het ontbreken van bovenleiding...
Tsja  en zuinig rijden (zolang mogelijk uitrollen) dat doet en deed bijna iedere machinist al. Er is nu alleen een universele formule bij bedacht  (y)  die in de meeste gevallen aardig acuraat is. Wij weten ook allemaal waar het niet toepasbaar is danwel waar we zelfs nog extra tijd over hebben tov UZI

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2011, 12:30:33 »

EDIT: umm, ik ben dus niet de enige die dit gevoel heeft....
Gert, je weet het toch? Iedere generatie vindt opnieuw het wiel uit ;)

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2011, 12:48:53 »
Oh ja, we zijn al weer een generatie verder .... :D

mummel mummel waarblijft de tijd enzo...
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2011, 16:21:21 »
Ik draai mijn multimuis ook op tijd naar 0 als ik moet gaan stoppen. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl