Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:39:15
20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel  (gelezen 82586 keer)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #255 Gepost op: 27 November 2013, 17:06:58 »
Zal ik eens proberen, maar...

er is een maar.
Ik spuit met glazuriet lak van Phildie/Philotrain. Die is zowat droog op het moment dat je het oppervlak raakt. Te ver af en je hebt sinasappelrtjes/stof en te dichtbij... druipers. Dat komt er dus echt op aan.
Strooien terwijl de lak nat is lukt hierbij dus niet.

Ik heb ook wel daken gezien die niet met glas, maar met talkpoeder zijn bestrooid. Ook mooi.

Maar laten we het in dit draadje hier houden op het model van de ZHESM en spuittechnieken elders.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #256 Gepost op: 27 November 2013, 19:09:34 »
@roadster,
Als je het model ziet......
Juist daar heb ik aandacht aan besteed en het is de eeuwige gemaakte fout in de modelbouw...ook zand moet je verschalen.
Je kan daken strak glad spuiten... mooi, maar niet realistisch
Je kan daken mat spuiten...net niet
Je kan andere methodes gebruiken...dat heb ik gedaan. Door de spuitplamuur te gebruiken (niet opschuren) en dan een matte laklaag krijg je een veel realistischer nabootsing.
De rest van het model staat wel strak in de lak.

En het zal altijd nog mooier kunnen. Dat is de lol/uitdaging van de modelbouwhobby, maar een model blijft altijd een model en is nooit een 100,0000% verkleining van het echte object.

Ik doe het zelfs op mn Ho wagons.
Al geef ik toe dat dat net te grof is, maar persoonlijk vind ik het beter staan dan glad.
De tip met talkpoeder ga ik onthouden (y)

« Laatst bewerkt op: 27 November 2013, 19:12:29 door roadster36 »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #257 Gepost op: 27 November 2013, 19:11:41 »
succes.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 27 November 2013, 20:10:38 »
Hallo,
 Heeeft iemand wel een schuurpapier met de juiste korrelgrootte  geprobeerd  voor op daken ?
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #259 Gepost op: 27 November 2013, 20:38:21 »
Peter,

Op dubbel gekromde oppervlakken kan je geen vlak schuurpapiertje plakken

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 27 November 2013, 22:12:30 »
Dat gaat niet ,helemaal mee eens . :(
 Maar enkel gekromd natuurlijk wel. ;D
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #261 Gepost op: 30 November 2013, 13:37:36 »
trage reactie --werk enzo.
@ Frits --over 'iets' om het grind op het dak na te bootsen heb ik ook nagedacht, en heb dezelfde beslissing genomen als jij, niet namaken. In H0 dreigt overdetaillering nog meer dan in 0. Op enkelgekromde vlakken kan je een eind komen met schuurpapier, zoals Peter Kleton me voor is op te schrijven, maar op rondingen zoals aan de dakeinden hier is dat kansloos. Ik heb het dus laten zitten. Als ik het goed heb, zat er zgn. mastiek op de daken, een aan asfalt verwant bekledingsmateriaal. Op het mastiek zat dat grind om het tegen de inwerking van licht te beschermen, waarvoor het nogal gevoelig was.
       Dit spul bestond inderdaad o.m. in deze steenrode kleur; en de modellen van ooggetuigen als Ferwerda en Vellekoop hebben zo'n rode kleur op het dak. Bovendien is de BC9911 (nu ZHESM 6) bij binnenkomt in het museum rond 1960, zo uit de dienst, ook met die kleur op het dak gefotografeerd, zie de foto in Electr. treinen in NL, kleurkatern. Dit steenrood moet dus inderdaad kloppen en het lichtgrijs waarmee de wagen nu in het museum staat niet. Op Nico Spilt's site staat een foto uit 1970 waar je het grijs op de middenband ziet verschijnen, terwijl de zij-banen nog rood zijn. Ik heb het steenrood nagedaan met Humbrol matt 37.
 Ook is het creme bij de ramen bij het museumstel echt te licht, zeggen ooggetuigen (die zijn er nog, ik heb er gesproken).

Over de detaillering van de fronten: ik heb je site bekeken, over hoe je dit schitterende model hebt gemaakt, en ik neem mijn pet natuurlijk zeer diep af. Ik denk wel dat je je model nog meer 'smoel' en leven kunt geven door iets verder te gaan bij de neuzen, en dus meer effect van je werk kunt hebben.  Ik denk aan de frontlampen, die nu volgens mij te klein zijn en de koperen ring missen, terwijl de middelste een losse locomotief-olielamp hoort te zijn --dat kan ik er bij jou niet in ontdekken (of ligt dat aan de foto?). 
Let wel: de ZHESM 6 in het museum heeft Blokkendoos-lampen die er na 1949 op zijn gezet; in Smit, p.151 staat een foto van het latere museumstel als dienstwagen in 1949 met originele lampen, minder 'diep' dus en met koperen ring. Jij wilt volgens mij de vers gereviseerde toestand van 1926 uitbeelden, dus dan geen Blokkendooslampen. Verder, zit er nu glas in de cabineramen van jouw model of niet? Gezien het forse formaat van die ramen is een cabineinterieur wel een toevoeging; een achterwand met schakelpaneel, een rijkruk en een handremhandel verlevendigt het aanzien. En ik zou de draaistellen voorzien van remwerk en baanschuivers, dit werkt ook door in het frontaanzicht. Ook kun je de hefboom van de handrembediening onder de cabine nog aanbrengen.
En hoe zit met de banken? Het bruin lijkt op houten banken te duiden, maar de tweede klasse had groene bekleding. Of mis ik iets?
Tenslotte vraag ik me af hoe lang deze wagens sinds 1926 werkelijk zonder rode balk boven de bufferbalk hebben gereden, if at all. Op zwart-wit foto's lijken ze soms te ontbreken, maar zijn ze er wel als je heel goed kijkt. Op sommige zwart-wit films valt het contrast tussen kleuren met gelijke grijswaarde namelijk helemaal weg, op andere wordt het juist weer heel sterk. Vergelijk bv. eens Smit p. 138 en 139 met p. 145. Op 138-139 moet de rode balk er gezien de periode zijn, maar is-ie niet te zien, terwijl op 145 het contrast juist weer veel te groot is. Op deze fiets kritisch kijkend naar de foto op p. 152, die de toestand na de verbouwing weergeeft, meen ik dat ik de rode band net wel kan onderscheiden. Veelzeggend vind ik dan ook dat de werkopdracht uit 1929 die Smit op p. 141 citeert, en die volgens hem de opdracht tot het aanbrengen van de rode band zou bevatten, het alleen heeft over de gele vlakken boven de frontramen. Kortom, zo vermoed ik, de rode balk zat er al.
Maar misschien kan Ivo, die met de oorspronkelijke uitvoering van de Blokkendozen is bezig geweest, hier nog zijn licht over laten schijnen?
« Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 14:05:43 door janw »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #262 Gepost op: 30 November 2013, 14:10:42 »
Jan,

Je geeft me weer een aanzet tot resaerch. Let wel, dit model moest "even" af in een gigantische partij die ik al jaren had laten staan. Aanpassen kan altijd nog.
Ik kijk zeker even naar je suggesties

Rood of grijs dak?
Smit is het duidelijk...geen rood
Foto's uit het spoorwegmuseum zijn wel rood
Wat was er eerder, de kip of het ei.
Ik laat hem vooralsnog grijs, gewoon omdat het er nu op zit.

Bankjes.. heb je een punt. Die worden groen.

Glas zit er inmiddels in.

Schakelpaneel moet ik nog maken

Lampen: dit is wat ik destijds had en zijn inderdaad niet helemaal goed.

Kan allemaal even gaan duren want momenteel ben ik druk(ker) doende met Terschellinger Spoor. Dat houdt in dat ik daar bezig ben met het 1:1 aanleggen van een spoorbaan. Vandaar dat ik eerst een inhaalslag in onafgwerkt spoor 0 materieel wilde maken.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42101.270
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 14:22:08 door FritsT »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #263 Gepost op: 30 November 2013, 17:03:27 »

Rood of grijs dak?
Smit is het duidelijk...geen rood
Kun je zeggen waar dit staat?

Foto's uit het spoorwegmuseum zijn wel rood
Wat was er eerder, de kip of het ei.
eh...  snap ik niet; Smit's boek is alleen een beschrijving van de werkelijkheid, toch niet de moederkip ervan? Hij kan dus fouten maken.
Na nieuwjaar, als bij ons de verbouwing klaar is en ik m'n boeken weer kan uitpakken, zal ik Vellekoops bouwbeschrijving uit de jaren '50 inscannen. Die zegt ook: rood dak. En hij woonde nota bene in Leidschendam, wat aan de Hofpleinlijn ligt, dus 't lijkt me een getuigenis om series te nemen. Plus die Spoorwegmuseumfoto's: hoeveel bewijs wil je nog meer?
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 17:09:49 door janw »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #264 Gepost op: 30 November 2013, 17:41:25 »
Boek Smit:
blz 27, linker kolom,  ongeveer in het midden.

Uitwendig werd het dak gestopt en gegrond, bespannen met daklinnen van zuiver vlas in een dikke pap van lijnolie en oker.
Vervolgens werd de kap goed dekkend gerschilderd met loodwit, aangemaakt met waterproefvernis en direct daarna bestrooid met droog zand.
Dat weten de modelbouwers dan ook weer, die willen wel eens discuteren over de kleur van 't dak.: 't was zand
.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 19:04:07 door FritsT »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #265 Gepost op: 30 November 2013, 20:20:41 »
Maar is 'zand' een duidelijke kleur? Op het affiche uit 1909 lijkt de kunstenaar iets roods te hebben waargenomen:

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #266 Gepost op: 30 November 2013, 20:40:01 »
Om het ingewikkeld te maken... of heeft iedereen gelijk?
1. rood aan de zijkant
2. grijs in het midden.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #267 Gepost op: 30 November 2013, 22:33:59 »
Nee, dit is de foto van de site van Nico Spilt waar ik hierboven al naar verwees, van ca. 1970 (staat erbij). Het stel staat hier dus al tien jaar in het museum, die grijze laag is nieuw, de witte band bij de ramen trouwens ook. Op de kleurenfoto van kort na binnenkomst ca. 1960, afgedrukt in Electrische treinen in NL deel 1, kleurkatern, zie je dat het hele dak toen rood was. En de zijwanden groen.
Misschien is deze foto genomen tijdens het overschilderen van het stel in het museum; die overloopplaat in groen klopt natuurlijk ook helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 23:52:26 door janw »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #268 Gepost op: 30 November 2013, 22:59:31 »
Jan,
je hebt helemaal gelijk.
Laatst genoemde foto zie ik nu ook.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #269 Gepost op: 11 December 2013, 22:04:43 »
Voortgang. Nu wordt 't echt laatste loodjes; eindelijk. De dakopbouw van de mBC is af; het wachten is nu alleen nog op het nieuwe sleepstuk van de defecte stroomafnemer. Dan nog koersboerden en de vier geleidebeugels bij de koppen, en dan is ´t echt af (of weet iemand nog iets?)
Daarna eens kijken of er iets met sluitseinborden valt te prutsen; de houders aan de kopeinden zijn er op voorbereid.
Heeft iemand toevalling informatie over wat er precies op het koersbord stond? Rotterdam Hofplein -Den Haag HS vv ofzo? Scheveningen erbij? Werden ze steeds omgedraaid of was een permanente tekst?

mBC:

mB (vonkhoorn mist nog):