Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 12:55:23
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50

Auteur Topic: baanplan vragen ivm keerlus  (gelezen 5394 keer)

hutski1

• Offline Offline
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2011, 19:17:02 »
Gerard en Marius bedankt voor jullie reactie.

Marius wat betekent de K en J.

Ik begrijp uit jouw tekening dat op de plaats van de rode lijnen de keerleus moet komen.

Johan

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2011, 19:39:51 »
Johan,

Sorry, ik ben een beetje Lenz gedeformeerd. Met J en K bedoel ik de twee polen van een digitale stroom. Bij Lenz worden die aan geduid met J en K. Je kunt dat een beetje vergelijken met de + en - bij een analoge baan.
En ja, de rode geven de keerlussen weer. Waar die fysiek op je baan moeten komen hangt een beetje van je fysieke situatie af.

Marius.

Marius

hutski1

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 December 2011, 11:34:50 »
Hallo

Ik ben nu zover om het baanplan te gaan maken, maar toch is mij niet duidelijk waarom je binnen het station de k en j aan de zelfde kant zet.
Je geeft aan dat de k en j te vergelijken zijn met de + en -.
Ik ging er altijd vanuit dat de rechter railstaaf gezien de rijrichting de + is.

Dan nog een verdere vraag,
Ik werk met bezetmelders, moet ik deze dan in de k verwerken of in de j, want voor mijn verbeelding wordt er dan in tegengestelde richting gereden.

Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2011, 12:20:27 »
Ik ging er altijd vanuit dat de rechter railstaaf gezien de rijrichting de + is.

Dat is een "oude" gedachte.

Doe eens het volgende experiment:
- zet je loc voor je op de rails met de voorkant naar rechts;
- geef hem via je centrale de opdracht om vooruit te rijden en stop hem weer;
- zet je loc voor je op de rails met de voorkant naar links;
- geef hem via je centrale de opdracht om vooruit te rijden en stop hem weer;

De rijrichting van je loc is niet afhankelijk van de aansluitingen op de rails.

Welkom in het digitale tijdperk!

Gerard

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2011, 12:26:04 »
Hoi Johan,

Als je in het station alles aan de zelfde kant aansluit krijg je geen kortsluitproblemen met overloopwissels als je van de ene kant van je station naar de andere kant wil.
Bij digitaal maakt het niet uit hoe je de J en de K aansluit, als je de loc opdracht geeft om vooruit te rijden gaat hij vooruit, of de J en de K nu rechts/links zijn aangesloten of links/rechts.
Bezet melders aansluiten maakt niets uit hoe je ze aansluit, als je ze maar altijd in de zelfde zet, dus altijd in de J of altijd in de K.
Vergeet alsjeblieft + en - daar raak je alleen maar in de war van.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

hutski1

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2011, 12:37:34 »
Hallo Gerard en Ed,

Gerard je hebt helemaal gelijk, als je even goed nadenkt is dit logisch in het digitale tijdperk,
maar soms ........ blijf je nog op het oiude stramien zitten.

Ed ook bedankt voor je antwoord, vooral vwb de bezetmelders.

Mijn volgende vraag is:

als er een keerlus in je baan aanwezig is en je masakt gebruik van bezetmelders waar en moeten deze dan geplaatst worden, binnen de keerlus of er buiten??
In de encyclopedie komt dit niet zo naar vorten.

Johan

GW

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2011, 12:48:02 »
De hele keerlus (inclusief haar eigen bezetmelders) sluit je aan op de uithang van een bezetmelder die je ook al in je blok had zitten. Alle secties van je keerlus worden op die manier gedetecteerd.

Ik heb het zo aangesloten: zie deze voorbeeld-link.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 13 December 2011, 12:51:01 door Gerard Wassink »

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2011, 12:53:10 »
Volgens mij hangt dat af van welke keerlusschakeling je gebruikt, bij de Xtreme keerlus van Rosoft/KDesign zitten drie bezetmelders ingebouwd die je op 3 ingangen van je bezetmelder aansluit.
Hoe andere keerlusschakelingen dat doen weet ik niet, geen ervaring mee.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

GW

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2011, 14:44:01 »
Dat zou kunnen, maar dat is ook een nodeloos ingewikkeld ding. Daarom gebruik ik LDT, die heeft naast het LDT kastje (waar twee bezetmelders in zitten voor het functioneren van de keerlus) nog slechts één bezetmelder nodig EN is net als degene die jij noemt, kortsluitvrij. Bovendien heeft die LDT om te functioneren maar drie secties nodig, in tegenstelling tot vijf bij die andere.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 13 December 2011, 14:45:46 door Gerard Wassink »

hutski1

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2011, 16:55:48 »
Hallo Gerard,

Heb een tekening bijgevoegd zoals ik denk dat ik moet aansluiten.
Ik wil de keerlusmodule van LDT gebruiken.
Daarnaast gebruik ik de terugmeld module van Huib Maaskant.

De aansluiting van de terugmeldmodule begrijp ik nog niet echt.
1 verbinding tussen LDT en terugm (A).
Hoor graag van je .

[https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_2.jpg

GW

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2011, 17:00:42 »
Hoi,

Het is eigenlijk niet anders dan met andere stukken rails die je wilt detecteren, daar sluit je ook maar een kant via de bezetmelder aan. Zo werkt het met die LDT ook.
- Als je hem zonder bezetmelder zou toepassen sluit je de bruine en de rode draad op de voedingskant van de LDT keerlusmodule aan.
- Als je hem - zoals jij wilt - wel via een bezetmelder wilt aansluiten, dan zet je deze bezetmelder in de rode leiding zoals aangegeven in het eerdere schema van LDT zelf.

PS: Het is erg belangrijk dat je precies de polariteit volgt die in dat schema is aangegeven, anders werkt de boel niet!

Laat maar even weten of het zo duidelijk genoeg is?

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2011, 17:07:55 »
Ik heb je tekening even vergeleken met het LDT schema en volgens mij ziet die er qua aansluitingen goed uit zover.

Je kunt je alleen afvragen of je voor het blok waarin je de keerlus inbouwt ook niet twee stopmelders wilt hebben in verband met het functioneren van je software. Afhankelijk van de software die je gebruikt, en of je in één of twee richtingen rijdt, heb je één, twee of drie secties in je blok nodig, waarbij je keerlus als hoofdsectie in zichzelf ook weer in drieën is verdeeld op de manier zoals je hebt getekend.

Ben ik nog duidelijk?

Gerard

hutski1

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 13 December 2011, 17:26:44 »
Gerard,

Het is 1 rijrichting van blok 1 naar blok 3.
In blok 1 zitten 2 melders een inrij en een stop(getekend)
In blok 3 zit ook een inrijmelder( de getekende) en een stopmelder.
Het begint me nu te duizelen. Ik rijd met iTrain.
Binnen het keerlusblok wil ik ook een inrijmelder en een stopmelder.
Wat ik denk te begrijpen is dat door de aansluiting LDT met de terugmeldmodule er een bezetmelding gaat ontstaan.
Op A1 en A2 ?? Als dit niet zo is waar moet ik deze inrijmelder en stopmelder dan plaatsen.
Dit ivm het omdraaien van de rode draad.
Verder begrijp ik niet, en dat ligt aan mij, wat er gebeurd.
Ik zal proberen het duidelijk te maken.
Blok 2(keerlus) is gescheiden van blok 1 en blok 3.
Om even in oude termen te spreken waar stopmelder 1 is geplaatst is de rode draad.
Waar inrijmelder 2 is geplaatst is ook de rode draad.

A1 binnen schakelt dan de keerlusmodule dr rode draad om van de rechter railstaaf naar de linker?

GW

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 December 2011, 19:31:34 »
Hoi,

Het is verwarrend in het begin. Dat komt omdat de woorden blok en sectie op twee niveaus worden gebruikt.

Zonder keerlus
Even de keerlus situatie wegdenken. Dan heeft jouw blok 2 een inrijmeldsectie en een stopmeldsectie. Ik neem aan dat de stopmeldsectie ongeveer ietsje langer is dan je langste loc. En verder neem ik aan dat je inrijmeldsectie de hele langste trein kan bevatten. In elk geval is de inrijmeldsectie de langste. Dat is de situatie zoals die zou zijn wanneer je geen keerlussituatie zou hebben.

Met keerlus
Nu introduceren we de keerlusmodule.

Je deelt je inrijmeldsectie op in drie delen (1, K en 2) zoals aangegeven in het LDT schema voor de keerlus. Die delen (1, K en 2) sluit je aan op de LDT. En de voedingsspanning van de LDT haal je, zoals eerder besproken, uit de bezetmelder van de inrijmeldsectie. Je gehele inrijmeldsectie (de som van de lengtes 1, K en 2) moet zo lang zijn dat je langste trein er in past om als keerlus goed te kunnen functioneren. De detectiedelen (1 en 2) moeten weer zo lang zijn dat je hele langste loc er in past.

Wordt het zo iets duidelijker?

Gerard

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 13 December 2011, 22:43:38 »
Hoi,

Gerard, vaak schiet me een glimlach rond de mond als ik je zoals vaker hier, bijna religieus, je eigen, voor jou vertrouwde en door jou begrepen oplossingen aanprijst. Wellicht dat dat iets met je beroeps achtergrond te maken heeft ;)

Maar...

...Dat zou kunnen, maar dat is ook een nodeloos ingewikkeld ding...

... dan zul je als verkondiger van het Woord je ook vast kunnen vinden in de herfrasering:

Citaat
...Dat zou kunnen, maar dat is ook vind ik een nodeloos ingewikkeld ding...

;D

Beide ontwerpen gaan van een ander uitgangspunt uit. De Xtreme is ontworpen om naadloos in een systeem met de bezetmelders van b.v. Huib Maaskant en Wim Ros te kunnen samen werken. Ze heeft namelijk een identieke detectie methode ( diode bruggen met optokoppler ) die voor een feilloze detectie zorgt. Alle railstukken voeren permanent de volle baanspanning. Er zijn geen spanningsloze stukken. De schakeling is verder zo opgezet, dat een willekeurige treinbeweging van en naar het centrale deel altijd correcte poling tot gevolg heeft. Daarnaast is met de introductie vande Xtreme het aantal relais van 3 naar 1 gereduceerd voor verhoogde betrouwbaarheid en verlaagde kosten.

De LDT module werkt met 2 sensor stukken. Deze stukken staan weliswaar onder spanning, maar zodanig begrensd, dat pas bij het berijden door een stroomafnemend as-stel, het betreffende relais 'doorschakelt' waardoor er ook 'power' op de sensorrail komt te staan. Uiteraard houdt dit in, dat e.e.a. inderdaad precies zo aangesloten moet worden als op de schema's daar het anders niet werkt.

Een andere manier, een ander principe dus. Met voor mij 1 nadeel: het niet over permanente power op de sensorrails beschikken.

Verder heet de Xtreme inderdaad alle bezetmeld uitgangen aan boord voor een volledig blok, met inrij-/stopsecties en volledige blokdetectie op het middenstuk. Deze kunnen eenvoudig op de bezetmelders van Wim of Huib aangesloten worden.

Tot slot...

Citaat van: Gerard Wassink
Je gehele inrijmeldsectie (de som van de lengtes 1, K en 2) moet zo lang zijn dat je langste trein er in past om als keerlus goed te kunnen functioneren. De detectiedelen (1 en 2) moeten weer zo lang zijn dat je hele langste loc er in past.

... dit lees ik in de handleiding toch echt anders:

Citaat van: LDT
Für die Sensorgleise ist eine Länge von 5 bis 20cm optimal.
Das Kehrschleifengleis, das über die Klemmen AK und BK
versorgt wird, muss mindestens so lang sein, wie der
längste Zug
auf der Anlage

... snel vertaald: A) de A1/B1 en A2/B2 secties moeten minimaal 5 sm zijn en boven de 20cm heeft het geen zin meer ze langer te maken. B) de AK/BK sectie moet de langste trein op de baan kunnen bevatten.

Leuker en gemakkelijker kunnen we het niet maken helaas. ( of je moet een kortsluitversie gebruiken, die tegenwoordig ook al goed zijn en binnenkort nog beter ;) )

Grtzz,

Karst