Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
Alweer is de Weller soldeerbout defect door sncf231e
Vandaag om 10:07:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:39:28
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door R1954
Vandaag om 09:32:52
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 08:53:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RodeDuivel
Vandaag om 08:42:20
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
  

Auteur Topic: baanplan vragen ivm keerlus  (gelezen 5712 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
baanplan vragen ivm keerlus
« Gepost op: 28 October 2011, 22:47:04 »
Ik ben met mijn baanontwerp bezig.
Heb een baan getekend, die als bijlage is bijgevoegd.
Het station bestaat uit de volgende sporen: 1 t/m 3 vanuit kant B in te rijden,
spoor 5 t/m 7 vanuit kant C in te rijden.
Spoor 4 wil ik graag vanuit beide kanten gebruiken.
Ik loop dan tegen het probleem aan dat de rijrichting niet juist is.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_50.jpg

De sporen heb ik genummerd.

Ik maak gebruik van Twincenter en gebruik van de computer.

Hoor graag hoe ik dit moet oplossen.


Johan Hut
« Laatst bewerkt op: 29 October 2011, 12:52:55 door Peter Korsten. Reden: Link gerepareerd »

Marinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
  • save our planet - it's the only one with chocolate
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2011, 22:50:49 »
..."ERROR 404 URL not found"... komt als ik op jouw link klick ...

groetjes,
Marinus

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2011, 22:54:39 »
baanplan tekening invoegen lukt niet echt, nogmaals proberen.




Johan

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2011, 22:55:15 »
'blns' in de link in de eerste post moet 'bnls' zijn, dan werkt 't wel...
Reinier

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2011, 09:02:07 »
Is er niemand die mij kan helpen????

johan

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2011, 09:11:02 »
Midden in de nacht niet blijkbaar.... je hebt de vraag immers pas gisteravond laat gesteld. Bovendien zit 'iedereen' op Eurospoor.

Ik zou best willen helpen, maar ik snap eigenlijk niet wat je precies wilt weten...
Reinier

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2011, 09:23:14 »
Joham,

Je benadert het probleem denk ik van de verkeerde kant. Je laat de rijrichting de polariteit bepalen. Zo komt het dat je station in twee delen een andere polariteit heeft. Je moet je baan zien als een station met aan beide einden een dubbelsporige keerlus. Als je dan je station op 1 manier van spanning voorziet en je lussen voorziet van keerlusmodules verplaats je de problemen naar daar waar je ze zonder problemen kunt oplossen, namelijk in de keerlussen. Er zijn een aantal elektronische keerlus oplossingen die prima hiervoor werken.

succes

dirkjan

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2011, 09:30:14 »
Reinier je hebt gelijk, ik ben wel erg ongeduldig.
Wat ik bedoel is dat ik stationsspoor 4 van beide zijde in kan rijden of van traject 11 of traject 9.
Het vertrek vanaf spoor 4, wanneer ik gekomen ben van traject 11, loopt via de wissel naar traject 10.
Wanneer er een trein vanaf traject 11 binnenloopt naar de sporen 4 t/m 7 moet het binnenrijden van traject 9 gewoon door kunnen gaan.
Het vertrek vanaf spoor 1 t/m 3 naar 11 via de wissel tussen traject 8 gebeurd over een stukje dat gebruikt wordt door het binnelopen vanuit 11.

Vroeger poolde je om, maar nu met digitaal niet.

Hoop het te hebben verduidelijkt.

Johan

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2011, 09:45:44 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie in het ontwerp geen enkele keerlus!

Gerrit

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2011, 10:28:28 »
Als ik het goed zie is jouw ontwerp eigenlijk een opgevouwen hondebot. Je hebt een station, waar je aan beide kanten een lus aan hebt gemaakt, en die beide lussen heb je omgevouwen over het station heen.

Voor het gemak moet je zo'n station, met wissels die sporen elektrisch aan elkaar verbinden, bezien als sporen die allemaal dezelfde polariteit (of, zoals jij het hebt getekend: rijrichting) hebben. Waar je dan uit dat station wegrijdt, het spoor volgt, en weer andersom in het station terugkeert ("tegen de rijrichting / polariteit in"), heb je een kortsluiting of keerlus situatie te pakken.

Dus dat heb je goed gezien. In jouw sporenplant zitten er vier! Je hebt immers dubbelsporige lussen...

Deze situatie is goed met keerlusmodules op te lossen. Bij een ongewijzigd spoorplan heb je er echter wel vier nodig denk ik.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2011, 10:33:00 »
Een alternatief voor je baanplan zou kunnen zijn dat je er een dubbelsporige 8 figuur van maakt.

Je laat dan aan de linkerkant een dubbelspoor vertrekken die afbuigt naar boven, een ovaaltje maakt en aan de rechterkant het station weer binnenrijdt.

Datzelfde doe je dan door nog een dubbelspoor te laten vertrekken naar links, maar dan naar beneden te laten afbuigen en via een dubbelsporig ovaal aan de rechterkant weer binnen te laten lopen.

Voila, geen enkele keerlus / kortsluiting meer!

Gerard

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2011, 11:24:59 »
Sorry, kennelijk niet goed gekeken.
Gerard heeft gelijk er zitten dus wel 4 keerlussen in.

Gerrit

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2011, 11:38:43 »
Dank voor de reacties.

Gerard:
Mijn bedoeling is om ga ik links het station uit dan kom ik links ook weer binnen.
Rechts is het hetzelfde rechts eruit, rechts erin.
Binnenkomend vanuit traject 11, deze komt van een schaduwstation.
Vertrekkend over 8 komt deze ook in een schaduwstation.
Beide gaan via dezelfde spiraal de een omhoog de ander naar beneden.
Daarnaast wil ik over spoor 4 zowel links als rechts binnenkomen alsmede vertrekken.

Ik zie echter geen vier keerlussen in mijn geval,kun je mij dit aan de hand van de tekening uitleggen.

Johan

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2011, 11:43:14 »
Dag Johan,

Dat hoeft niet aan de hand van je tekening. Het geldt in elke situatie waar:
- je vanaf een spoor vertrekt (bijvoorbeeld naar links) en:
- je kunt zonder de trein van het spoor te halen weer vanaf dezelfde kant (links) op het spoor terugkomen in omgekeerde richting;

dan heb je een kortsluiting (keerlus) situatie te pakken.

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2011, 18:52:01 »
Johan,

Gerard heeft helemaal gelijk! Voor alle duidelijkheid toch maar een schetsje voor je gemaakt. Hierop zijn enkelsporige trajecten weergegeven. Jij rijdt dubbelspoor dus dubbel zoveel keerlussen (4 dus).
Als het niet duidelijk is dan lees ik dat wel.

De schets:



Marius.
Marius