Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: baanplan vragen ivm keerlus  (gelezen 5405 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
baanplan vragen ivm keerlus
« Gepost op: 28 October 2011, 22:47:04 »
Ik ben met mijn baanontwerp bezig.
Heb een baan getekend, die als bijlage is bijgevoegd.
Het station bestaat uit de volgende sporen: 1 t/m 3 vanuit kant B in te rijden,
spoor 5 t/m 7 vanuit kant C in te rijden.
Spoor 4 wil ik graag vanuit beide kanten gebruiken.
Ik loop dan tegen het probleem aan dat de rijrichting niet juist is.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_50.jpg

De sporen heb ik genummerd.

Ik maak gebruik van Twincenter en gebruik van de computer.

Hoor graag hoe ik dit moet oplossen.


Johan Hut
« Laatst bewerkt op: 29 October 2011, 12:52:55 door Peter Korsten. Reden: Link gerepareerd »

Marinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
  • save our planet - it's the only one with chocolate
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2011, 22:50:49 »
..."ERROR 404 URL not found"... komt als ik op jouw link klick ...

groetjes,
Marinus

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2011, 22:54:39 »
baanplan tekening invoegen lukt niet echt, nogmaals proberen.




Johan

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2011, 22:55:15 »
'blns' in de link in de eerste post moet 'bnls' zijn, dan werkt 't wel...
Reinier

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2011, 09:02:07 »
Is er niemand die mij kan helpen????

johan

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2011, 09:11:02 »
Midden in de nacht niet blijkbaar.... je hebt de vraag immers pas gisteravond laat gesteld. Bovendien zit 'iedereen' op Eurospoor.

Ik zou best willen helpen, maar ik snap eigenlijk niet wat je precies wilt weten...
Reinier

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2011, 09:23:14 »
Joham,

Je benadert het probleem denk ik van de verkeerde kant. Je laat de rijrichting de polariteit bepalen. Zo komt het dat je station in twee delen een andere polariteit heeft. Je moet je baan zien als een station met aan beide einden een dubbelsporige keerlus. Als je dan je station op 1 manier van spanning voorziet en je lussen voorziet van keerlusmodules verplaats je de problemen naar daar waar je ze zonder problemen kunt oplossen, namelijk in de keerlussen. Er zijn een aantal elektronische keerlus oplossingen die prima hiervoor werken.

succes

dirkjan

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2011, 09:30:14 »
Reinier je hebt gelijk, ik ben wel erg ongeduldig.
Wat ik bedoel is dat ik stationsspoor 4 van beide zijde in kan rijden of van traject 11 of traject 9.
Het vertrek vanaf spoor 4, wanneer ik gekomen ben van traject 11, loopt via de wissel naar traject 10.
Wanneer er een trein vanaf traject 11 binnenloopt naar de sporen 4 t/m 7 moet het binnenrijden van traject 9 gewoon door kunnen gaan.
Het vertrek vanaf spoor 1 t/m 3 naar 11 via de wissel tussen traject 8 gebeurd over een stukje dat gebruikt wordt door het binnelopen vanuit 11.

Vroeger poolde je om, maar nu met digitaal niet.

Hoop het te hebben verduidelijkt.

Johan

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 29 October 2011, 09:45:44 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie in het ontwerp geen enkele keerlus!

Gerrit

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2011, 10:28:28 »
Als ik het goed zie is jouw ontwerp eigenlijk een opgevouwen hondebot. Je hebt een station, waar je aan beide kanten een lus aan hebt gemaakt, en die beide lussen heb je omgevouwen over het station heen.

Voor het gemak moet je zo'n station, met wissels die sporen elektrisch aan elkaar verbinden, bezien als sporen die allemaal dezelfde polariteit (of, zoals jij het hebt getekend: rijrichting) hebben. Waar je dan uit dat station wegrijdt, het spoor volgt, en weer andersom in het station terugkeert ("tegen de rijrichting / polariteit in"), heb je een kortsluiting of keerlus situatie te pakken.

Dus dat heb je goed gezien. In jouw sporenplant zitten er vier! Je hebt immers dubbelsporige lussen...

Deze situatie is goed met keerlusmodules op te lossen. Bij een ongewijzigd spoorplan heb je er echter wel vier nodig denk ik.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2011, 10:33:00 »
Een alternatief voor je baanplan zou kunnen zijn dat je er een dubbelsporige 8 figuur van maakt.

Je laat dan aan de linkerkant een dubbelspoor vertrekken die afbuigt naar boven, een ovaaltje maakt en aan de rechterkant het station weer binnenrijdt.

Datzelfde doe je dan door nog een dubbelspoor te laten vertrekken naar links, maar dan naar beneden te laten afbuigen en via een dubbelsporig ovaal aan de rechterkant weer binnen te laten lopen.

Voila, geen enkele keerlus / kortsluiting meer!

Gerard

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2011, 11:24:59 »
Sorry, kennelijk niet goed gekeken.
Gerard heeft gelijk er zitten dus wel 4 keerlussen in.

Gerrit

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2011, 11:38:43 »
Dank voor de reacties.

Gerard:
Mijn bedoeling is om ga ik links het station uit dan kom ik links ook weer binnen.
Rechts is het hetzelfde rechts eruit, rechts erin.
Binnenkomend vanuit traject 11, deze komt van een schaduwstation.
Vertrekkend over 8 komt deze ook in een schaduwstation.
Beide gaan via dezelfde spiraal de een omhoog de ander naar beneden.
Daarnaast wil ik over spoor 4 zowel links als rechts binnenkomen alsmede vertrekken.

Ik zie echter geen vier keerlussen in mijn geval,kun je mij dit aan de hand van de tekening uitleggen.

Johan

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2011, 11:43:14 »
Dag Johan,

Dat hoeft niet aan de hand van je tekening. Het geldt in elke situatie waar:
- je vanaf een spoor vertrekt (bijvoorbeeld naar links) en:
- je kunt zonder de trein van het spoor te halen weer vanaf dezelfde kant (links) op het spoor terugkomen in omgekeerde richting;

dan heb je een kortsluiting (keerlus) situatie te pakken.

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:baanplan vragen ivm keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2011, 18:52:01 »
Johan,

Gerard heeft helemaal gelijk! Voor alle duidelijkheid toch maar een schetsje voor je gemaakt. Hierop zijn enkelsporige trajecten weergegeven. Jij rijdt dubbelspoor dus dubbel zoveel keerlussen (4 dus).
Als het niet duidelijk is dan lees ik dat wel.

De schets:



Marius.
Marius