Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
  

Auteur Topic: Peco rails (voor- en nadelen?)  (gelezen 26523 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #30 Gepost op: 06 November 2011, 05:52:54 »
Het puntstuk bij de elektrofrogs krijgt zijn stroom via de wisseltongen. Voor een beter functioneren is het aan te raden deze zelf te voeden.
Solderen van draden aan de rails/wissels gaat uitstekend als je een beetje kunt solderen.

Zie voor een uitgebreide beschrijving van de diverse mogelijkheden onze encyclopedie:
E10.04.02 - Puntstuk wissel polariseren

Grzz,

Hans

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #31 Gepost op: 06 November 2011, 10:33:19 »
Welke rail is beter en betrouwbaarder code 100 of code 75, ik heb begrepen dat code 75 als enige beton bielzen onder de wissels heeft.



Dit verschil merk je bij het rijden alleen maar als je met heel erg oud materieel gaat rijden. In mijn ervaring is Peco code 75 zelfs beter geschikt voor oud materieel dan Roco code 83 omdat de lipjes waarmee het spoor vast zit lager is bij Peco.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #32 Gepost op: 06 November 2011, 12:00:24 »
Voor het wisselgebeuren heb ik even een plaatje aangepast afkomstig van de webside http://www.wiringfordcc.com/switches.htm


(bron: wiringfordcc.com)

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2011, 12:11:07 door prutser »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17873
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #33 Gepost op: 06 November 2011, 12:25:25 »
Klasse Stefan (y)

Overigens is alleen het puntstuk polariseren al een hele verbetering. Op mijn showbaantje Cornfield Yard heb ik alleen die aanpassing gedaan en werkt het verder prima! Maar jou plaatje geeft de ultieme betrouwbare versie weer ;)

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #34 Gepost op: 06 November 2011, 12:37:39 »
Voor het wisselgebeuren heb ik even een plaatje aangepast afkomstig van de webside http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

Ik heb wel eens een poging gedaan om dat verhaal te lezen, maar het zo'n laaaaaaaaaaaaaaang verhaal dat je door de bomen het bos niet meer ziet. ::)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17873
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #35 Gepost op: 06 November 2011, 12:41:00 »
Plaatjes kijken is in dit geval al heel leerzaam, Peter ;D ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #36 Gepost op: 06 November 2011, 12:42:51 »
Precies, vandaar de aanpassingen  :)

(Eh, met ph trouwens, Roland ;D ;))

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2011, 14:35:20 door prutser »

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #37 Gepost op: 09 November 2011, 00:52:12 »
Heeft Peco ook aansluitrail voor code 100 of code 75?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #38 Gepost op: 14 November 2011, 01:17:57 »
Kan je ook met Trix matrieel over de Peco code 75 rails? zoals bv de koploper? En is er ook een ontkoppelingsrail in de peco prog?

De aansluit draden kan/moet je aan de rails solderen of aan de railbinders, moet er nog meer aanpassing verricht worden?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #39 Gepost op: 14 November 2011, 05:59:52 »
Of je met een trix-koploper op peco 75 kan rijden kan ik je even niet zeggen. Je moet dat even navragen naar de flenshoogte. De peco-rails is lager dus je hebt mindere flenshoogte nodig. Denk het haast wel. Het is een nieuw model.

Aansluitrail voor code 100? Overgangsrail? van profiel 100 naar profiel 75. Daar heb je raillassen voor van bijvoorbeeld roco of fleischmann. Die kan je er voor gebruiken.

Ontkoppelrail: Denk het niet. Maar die kan je ook zelf maken. Er zijn daarvoor genoeg oplossingen. Er zijn fabrikanten die aftermarket inbouw ontkoppelsystemen leveren, zoals roco b.v.

Wat bedoel je met nog meer aanpassingen? Het solderen aan de rails is heel normaal. Ook voor de andere merken.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #40 Gepost op: 14 November 2011, 08:38:54 »
Even wat opgezocht, het is al weer even geleden dat ik rails heb besteld maar het volgende gevonden:

Aansluitrail hebben ze niet maar wel aansluitclipjes:
http://railsofsheffield.com/power-clip-st273-JJJA7941.aspx

Ontkoppelrail hebben ze ook niet, wel losse ontkoppelaars voor tussen de railstaven:
Elektrisch:http://railsofsheffield.com/electromagnetic-uncoupler-with-16-lift-arms-pl25-JJJA16194.aspx
Of vast:http://railsofsheffield.com/decoupling-unit-st271-JJJA7940.aspx
http://railsofsheffield.com/rerailer-uncoupler-r620-JJJA2764.aspx
http://railsofsheffield.com/uncoupling-ramp-r617-JJJA2762.aspx
http://railsofsheffield.com/hornby-tri-ang-type-decoupler-sl29-JJJA7971.aspx
Bij bovenstaande heb ik niet op code 75 of 100 gelet, ook weet ik niet of deze alleen op die gekke schaal 00 koppelingen werken of ook op de Europese merken maar je kan natuurlijk ook gewoon ontkoppelaars van b.v. Herkat http://www.anw-modeltreinen.nl/hk_ontkoppelaars.htm gebruiken.

Voor de overgang van code 75 naar 100 hebben ze speciale railclips, deze zijn naar keuze met een messing inlegstripje elektrisch geleidend te maken.
http://railsofsheffield.com/pack-of-converter-rail-joiners-code-75-to-100-sl112-JJJA7969.aspx

Stephan.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #41 Gepost op: 14 November 2011, 12:16:07 »
Of je met een trix-koploper op peco 75 kan rijden kan ik je even niet zeggen. Je moet dat even navragen naar de flenshoogte. De peco-rails is lager dus je hebt mindere flenshoogte nodig. Denk het haast wel. Het is een nieuw model.

Aansluitrail voor code 100? Overgangsrail? van profiel 100 naar profiel 75. Daar heb je raillassen voor van bijvoorbeeld roco of fleischmann. Die kan je er voor gebruiken.

Ontkoppelrail: Denk het niet. Maar die kan je ook zelf maken. Er zijn daarvoor genoeg oplossingen. Er zijn fabrikanten die aftermarket inbouw ontkoppelsystemen leveren, zoals roco b.v.

Wat bedoel je met nog meer aanpassingen? Het solderen aan de rails is heel normaal. Ook voor de andere merken.

Groeten Ronald.



Ik bedoelde aanpassingen aan de wissels bv
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #42 Gepost op: 14 November 2011, 12:16:33 »
Even wat opgezocht, het is al weer even geleden dat ik rails heb besteld maar het volgende gevonden:

Aansluitrail hebben ze niet maar wel aansluitclipjes:
http://railsofsheffield.com/power-clip-st273-JJJA7941.aspx

Ontkoppelrail hebben ze ook niet, wel losse ontkoppelaars voor tussen de railstaven:
Elektrisch:http://railsofsheffield.com/electromagnetic-uncoupler-with-16-lift-arms-pl25-JJJA16194.aspx
Of vast:http://railsofsheffield.com/decoupling-unit-st271-JJJA7940.aspx
http://railsofsheffield.com/rerailer-uncoupler-r620-JJJA2764.aspx
http://railsofsheffield.com/uncoupling-ramp-r617-JJJA2762.aspx
http://railsofsheffield.com/hornby-tri-ang-type-decoupler-sl29-JJJA7971.aspx
Bij bovenstaande heb ik niet op code 75 of 100 gelet, ook weet ik niet of deze alleen op die gekke schaal 00 koppelingen werken of ook op de Europese merken maar je kan natuurlijk ook gewoon ontkoppelaars van b.v. Herkat http://www.anw-modeltreinen.nl/hk_ontkoppelaars.htm gebruiken.

Voor de overgang van code 75 naar 100 hebben ze speciale railclips, deze zijn naar keuze met een messing inlegstripje elektrisch geleidend te maken.
http://railsofsheffield.com/pack-of-converter-rail-joiners-code-75-to-100-sl112-JJJA7969.aspx

Stephan.


Bedankt voor het opzoeken.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #43 Gepost op: 14 November 2011, 13:36:15 »
Als je gebruikt maakt van code 75 kun je ook de nieuwe wissels van Weinert ('Mein Gleis') toepassen.

Die zien er inderdaad erg mooi uit!
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:Peco rails (voor- en nadelen?)
« Reactie #44 Gepost op: 17 November 2011, 23:08:28 »
Ik weet niet of ik voor Peco 75 moet gaan, ik ken deze rail niet zo goed en je leest er ook niet veel over. Zoals bv Fleischmann of marklin, dan weet je het is goed of niet goed, doordat het veel gebruikt word.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.