Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22

Auteur Topic: Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren  (gelezen 13843 keer)

ruudns

• Offline Offline
Re:Oude Fleischmann 4178 (BR50) digitaliseren
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2011, 11:00:37 »
@Nachbar: Het "staafje" in de midden is het verwarmingselementje van de generator. Inderdaad: rookvloeistof erin en rijden (bij een analoge lok staat hij altijd aan omdat hij tussen massa en voeding geschakeld zit). Als er onder het element een contactlip zit op het kunstof stuk waarop ook de stroomafnemers naar de wielen zitten. Aan de onderkant van deze kunstof houder is de contactlip met een gesoldeerde draad doorverbonden met een van de twee strippen met stroomafnemers. Bij inbouw van een decoder kan je dit draadje verwijderen en de lip doorverbinden met de groene of violette decoderdraad. Hierdoor wordt de rookgenerator schakelbar met F1 of F2.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #16 Gepost op: 28 October 2011, 16:09:07 »
In het verwarmingselement moet nog een klein buisje zitten (van injectienaald formaat)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 October 2011, 21:38:28 »
Hier volgen nog een paar foto's van de ombouw.

De fitting met witte lamp in de tender vervangen door led's.

De fitting voor de front verlichting vervangen door een warm witte led.

De aanpassingen op de kunstofstrip met stroomafnemers. Hierop is ook goed het verwarming element in de seuthe te zien.

Onder uit de lok-kap is (bij de pincet) een stukje weg gefreesd zodat de nieuwe bedrading niet klem komt te zitten.

Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 October 2011, 01:35:11 »
@ nachbar:
- ik heb ooit eens een aantal felle - minuscuul kleine rode SMD-leds gekocht. De omschrijving daarvan is: LSV196-P2 LED " Firefly"  formaat: 0603,  140o(graden) 2,0 volt , 71 mcd, 30 mA . Gescoord via E-Bay Dld voor 4,50 E per 100 stuks.  Voldoen prima en geven een dot licht. Wel superklein, minder geschikt voor Parkinsonpatienten.
- De rode led in de vuurkorf is apart schakelbaar gemaakt (F2)

@ Ruudns: Ik heb overigens een vraag over de sluitverlichting: hoe was dat in het origineel? Had die BR50 rode sluitseinen?

Gr. Paul

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 October 2011, 08:23:21 »
@Paul: Nee er zat een gelijkrichter in die een witte lamp liet branden bij het achteruitrijden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 29 October 2011, 23:46:46 »
 :'( Vandaag helaas de rookgenerator eruit moeten halen na het inbouwen van de lopi v4 decoder. Er zitten twee draden aan deze seuthe, geel en bruin. Bruin blijkt aan het huis van de rookgenerator te hangen en dus aan de violette draad met het gevolg: juist ja, sluiting. De gele draad zat aan blauw. Ik weet nog niet hoe dit op te lossen  :(.
Nog enkele foto's van de led verlichting voor en achter. Achter kan de rode led aan met F1. De warmwitte led wisselt gewoon met de rijrichting.

De voorkant.

Achterkant met warmwit.

Achterkant met rode lampen.

De decoder past perfect in de tender. Er zit een mooie uitsparing in de loodblok.
Verder wel het loodblok iets aangepast zodat de koolborstels beter toegankelijk zijn en de bodemplaat iets aangepast zodat de nieuwe draadboom niet knel komt te zitten als de kap op de tender zit.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 March 2012, 22:50:27 »
Gisteren eindelijk een nieuwe seuthe No12 binnen. Ik had gehoopt dat deze van 2 draden voorziene rookgenerator het messing NIET aan één van beide aansluit draden zat.   Niets is echter minder waar.
De Fleischmann BR50 assen liggen aan één kant aan het metalen chassis en doordat de seuthe ook in het chassis zit, ligt deze dus ook aan één kant aan de rails. Als ik hem dus met F2 (paars) wil gaan schakelen en de draden van de seuthe aan F2 en blauw leg, ga ik dus weer een sluiting maken of niet?
Hoe los ik dit op? De hele metale blok waar de seuthe in past van het chassis zagen zodat ik hem geïsoleerd tov het chassis kan aansluiten? Of hoe sluiten jullie de seuthe in zo'n geval aan op een lopi4? Wie heeft hier een oplossing voor?

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 March 2012, 00:00:34 »
Ruud,
die rookgenerator zul je toch op z'n plek moeten houden. Haal je die metalen schacht weg dan is ook je houvast verdwenen (en ook het kontakt met massa, wat jij wilt bereiken)  Een alternatieve behuizing van niet geleidend materiaal?:  dan kom je uit op hout of kunststof en dat is linke soep i..v.m. de hitte van de generatorschacht.

Ik heb er bij mij daarom van afgezien om de blauwe draad toe te passen. Heb de metalen schacht gehandhaafd  die dus deel is van de massa. Daardoor lager voltage helaas. Ik heb toen een Seuthe aangeschaft met 1 draad en een lagere ontbrandingstemp. (w.s. met geringere weerstand?) Het juiste typenummer moet ik echter voor je nakijken.
Ik ben echter niet tevreden over dit resultaat: soms doet ie het wel en dan weer niet.

Dit probleem had ik overigens ook met het inbouwen van een generator in mijn oude metalen BR65 van Flm. Zelfde liedje.
Ik weet dat ik je hiermee nu niet verder help.

Toch maar eens hardop fantaseren:  ik wil eens proberen wat er gebeurt als ik 1 of meerdere lagen krimpkous over de generatorschacht doe. Dat materiaal pretendeert ook onder hogere temperaturen intact te kunnen blijven.  Eerst eens aansluiten buiten de lok en bezien hoe dat materiaal zich houdt onder hoge temperatuur.  Blijft de dubbele krimpkouslaag  intact, dan zou je de metalen schacht kunnen uitboren (of rondvijlen) aan de binnenkant en dan de generator, voorzien van z'n dubbele krimpkous isolatielaag naar binnen schuiven. Hij blijft dan wel aan de bovenkant met de felsrand rusten op de schacht en juist daar mag er geen kontakt ontstaan.
Je zou dan wellicht ook het bovenste deel van de schacht kunnen afzagen en de van krimpkous voorziene generator vastzetten in het onderste geruimde gedeelte. Die hoeft er alleen voor te zorgen dat ie in positie blijft staan.

Lijkt jou deze suggestie wat? Ik ga het bij mij in ieder geval eens uitproberen.

Grtzz
Paul

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 March 2012, 00:15:15 »
@Paul: aan zo iets zat ik al te denken (y). Zal er eens een nachtje over slapen, misschien volgen er nog andere ideeën. Wij zullen toch echt niet de enige twee zijn die dit probleem zijn tegen gekomen? Bij de nieuwe seuthe 12 zit overigens ook een dikke kunstof vul ring van ca 4mm hoog. Ik zat al te denken om het metalen blok uit te boren en deze vul ring als isolatie mof te gebruiken.

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 March 2012, 00:31:58 »
@Ruud:  ik moet ook nog een BR 51 aanpakken = zelfde techniek als de BR 50. Digitaliseren, verlichting, rookgenerator, kortom zelfde verhaal. Heb er alles voor klaar liggen, dus dan ga ik het eerst daar eens op uitproberen  met die isolatie.
Tenzij iemand met de absoluut gouden tip komt ...

grtzz
Paul

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #25 Gepost op: 02 March 2012, 00:48:22 »
Even los van de (isolatie)problemen bij het inbouwen van een rookontwikkelaar: heb je gecontroleerd of deze loc een beetje lekker loopt op je baan? Ik had namelijk bij een vergelijkbare oude loc grote problemen bij de stroomafname toen hij gedigitaliseerd was. Het starre onderstel, waarbij de wielen niet op en neer kunnen bewegen, zorgt al heel snel voor een slechte stroomafname. Mijn gedigitaliseerde Br 50-loc bleef om de haverklap stilstaan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 March 2012, 01:14:38 »
Ruud, ik heb hem alleen op een rechte proefrail van 4 meter uitgeprobeerd en daar deed ie het prima op. Ik heb mijn oude analoge baan afgebroken en ben bezig om digitaal te herstarten. Op het ene zolderdeel heb ik de tafel van 5,40 meter klaar, daar had ik die proefrail tijdelijk op liggen. Op een aangrenzend zolderdeel staat sinds vandaag een proeftafel klaar. Nu de rails....
Ik ga nu starten met een grote proefronde (Koploper testen, wissels,  blokken, terugmelders etc) Hoop binnenkort iets meer bedrijfsklaar te hebben om die BR 50 en 51 uit te testen.
Als die 5 assen allemaal star zijn, kun je inderdaad problemen verwachten. Is het een idee om de middelste asgaten van de 5 naar boven toe iets meer ruimte te geven ?

Bij de franse 68001 diessellok van de sncf (Flm cat nr 4280) zijn de middelste asgaten van de draaistellen al ruimer gemaakt van fabriekswege om de hobbels beter op te vangen zonder kontakt te verliezen.

grtzz
Paul

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 March 2012, 01:18:44 »
O ja, vergat nog te melden dat ie bij mij in het analoge tijdperk geen problemen gaf, maar op die baan heb ik altijd gezorgd om knikken te vermijden.

nero

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 02 March 2012, 05:38:05 »
de rookgenerator is net als de verlichting
1 zij aan het chassis(massa)
de 2 draden is een de massa de ander voeding
de blauwe draad niet aansluiten(is voeding) en de andere (middelste geisoleerde) op de extra uitgang
dan moet ie gewoon werken
wel opletten dat je bij seuthe de digitale uitvoering neemt
deze zijn voor een hogere spanning gemaakt
analog is 12 tot 14 volt
digi is meestal 16 tot 18 volt

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #29 Gepost op: 02 March 2012, 08:45:23 »
Paul, als je kans ziet op een veilige manier de asgaten groter te maken zodat de wielen meer verticale ruimte krijgen, is dat altijd beter voor de stroomafname. Het is niet voor niets dat Flm vrij veel verticale speling op de wielen aanbrengt bij nieuw ontwikkelde locs als de Br 54 en Br 95 en bij revisie van oude modellen als de Br 94.
Als je rails perfect ligt zal het misschien meevallen, maar kleine oneffenheden leveren al snel problemen op bij star in het frame zittende wielen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 02 March 2012, 08:49:41 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus