Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 21:06:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Lima TGV open maken  (gelezen 8880 keer)

rbeek

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Lima TGV open maken
« Gepost op: 22 October 2011, 17:45:41 »
Helaas, met de zoekfunctie kom ik er niet uit.
Het gaat om de kap van de Lima TGV; hoe krijg ik die er onbeschadigd af?
Misschien voor vele simpel; met Marklin heb ik geen enkel probleem, maar met Lima wel.
Suggesties?

bij voorbaat dank,

René

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:Lima TGV open maken
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2011, 19:56:11 »
Ik weet niet of het bij alle uitvoeringen zo is... maar voor mijn TGV-A met pannekoek motor weet ik het wel:

- twee schroeven aan de onderkant eruit.
- Nu kun je de onderkant eraf halen en het gewicht.
- Daarna aan de achterkant bij de doorloop in het midden een palletje in duwen en je kunt de kap en het binnenwerk dan daar uit elkaar halen.
- Eventueel aan de voorkant iets druk zetten zodat de zijkanten niet zo om het binnenwerk heen klemmen.


rbeek

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Lima TGV open maken
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2011, 20:25:54 »
Dank voor je moeite. Helaas heeft mijn Lima TGV (Thalys) geen schroeven aan de onderzijde. Die zitten alleen in de rijtuigen en niet in de motorwagens. De zijkanten uitbuigen door er iets tussen te steken gaat voor een stukje, maar alleen in het midden. Ik hoop dus op nog een reactie.
Helaas staat in de bijgevoegde beschrijving wel een soort doorsnede tekening, maar daar blijft het bij.

groeten René

JWS

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:Lima TGV open maken
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2011, 09:52:44 »
Ook ik heb hetzelfde probleem: hoe gaat de kap van mijn rood-grijze TGV eraf?
groet,
Jan Willem

rbeek

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Lima TGV open maken
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2011, 10:03:24 »
Jan Willem, zie mijn bericht op je vraag op het 3railforum.

René

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2014, 20:15:52 »
Ik zal dit draadje weer eens oppakken. Omdat we een beetje gek zijn op Franse treinen en met name de TGV's heb ik via MP een oranje-grijze TGV op de kop weten te tikken die al voorzien zou zijn van decoder.



De grote vraag is dan: zit er idd een decoder in en zo ja, welke? De eerste optie is dan: openmaken. Maar makkelijker gezegd dan gedaan. De twee schroeven onderaan losgedraaid. Dan zou het gewicht er af moeten vallen, maar niet dus. Ik kan het midden wel iets uittrekken maar voor- en achterkant zitten muurvast.
Uiteindelijk aan de achterkant een kleine schroevedraaier gezet tussen frame en bovenkant en ja hoor, dat is de oplossing.

Dan blijkt er gelukkig een decoder in te zitten:



Keurig gemonteerd, maar geen idee welke dat is. Dan maar kijken of ik het locadres er opnieuw kan inprogrammeren. Het zal iig een DCC-decoder zijn, denk ik.

Groet Freek

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2014, 21:07:48 »
Met CV 8 kun je uitlezen van welke fabrikant de decoder is. Ben je in ieder geval een stapje verder ;)

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2014, 22:40:59 »
Uitlezen heb ik al geprobeerd, maar dat geeft een fout. Zie dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60735.0/topicseen.html
Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2014, 18:10:51 »
Dan blijkt er gelukkig een decoder in te zitten:



Keurig gemonteerd

Is voor de helft waar. De bedrading is heel keurig gemonteerd, maar,..... dat plakband is funest voor de warmteafgifte van de decoder. Ofwel, de decoder kan zo zijn warmte niet kwijt, en al helemaal niet wanneer het plakband, zoals links op de foto te zien is, ook nog eens op de decoderprint vastgeplakt is. Dan kan er ook nog eens geen lucht onder het plakband circuleren.
Wanneer ik een loc of treinstel tegenkom waar de decoder zo bevestigd is, gaat resoluut het plakband er af. Ook probeer ik dan om de decoder iets scheef te bevestigen (het liefst zet ik deze rechtop, maar daar is veelal geen ruimte voor), zodat je een betere luchtcirculatie langs de decoder krijgt. Voor de bevestiging gebruik ik dan smalle reepjes dubbelzijdig tape, die ik met de luchtstroming mee, vastzet.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2014, 18:48:34 »
@Fred: ik vrees dat je gelijk hebt want het plastic onder de decoder is al helemaal weggesmolten.



Dat zou dan wel eens kunnen betekenen dat de decoder overleden is, hoewel ik het dan raar vind dat de TGV analoog wel rijdt.

Ik zal in mijn andere draadje of ik dat op de een of andere manier kan doormeten. Anders maar gewoon een nieuwe decoder van 2 tientjes er in zetten.
Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2014, 19:01:21 »
Precies waar ik al bang voor was. Heb dit soort gevallen al meer meegemaakt in mijn loopbaan als 'rijdend materieel-reviseerdert'. Het beste is inderdaad, om er maar meteen een nieuwe decoder in te zetten.

Citaat: "hoewel ik het dan raar vind dat de TGV analoog wel rijdt."

Twee mogelijkheden;
1) de decoder laat via de gelijkrichter en de elektronica nog wel spanning door naar de motor, maar is in feite 'doorgeklapt' ofwel de H-brug-elektronica is naar de gallemiezen.
2) bedrading is onjuist aangesloten, zodat de spanning ''om de decoder heen'' bij de motor komt.


« Laatst bewerkt op: 26 September 2014, 22:22:36 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2014, 19:35:43 »
Nieuwe decoder is besteld  :)
Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #12 Gepost op: 02 October 2014, 21:27:28 »
Omdat ik vandaag mijn loeplamp heb binnengekregen, gelijk maar even de nieuwe decoder (ESU LoPi standard) in de TGV gezet. De draden van de nieuwe decoder waren iets tekort dus ik heb alles aan de bestaande draden gesoldeerd.
De draden heb ik vastgeplakt; de decoder zit alleen met het deel waar geen elektronica zit, vast aan het dubbelzijdig kleefband. Daardoor moet er genoeg luchtcirculatie zijn om te koelen.



Hoewel de personenwagens al van gewichten zijn voorzien (in tegenstelling tot mijn andere TGV) heb ik toch maar wat extra gewicht boven de railassen aangebracht om te voorkomen dat deze wagons in de bochten uit de rails getrokken worden (dat was bij die andere TGV best wel een groot probleem, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51631.msg832187.html#msg832187).




Ik moet eerlijk zijn: de 'nieuwe' TGV rijdt nu perfect! Hier staat hij in volle glorie voor het (Franse) station.


Groet Freek

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2014, 14:14:01 »
de decoder zit alleen met het deel waar geen elektronica zit, vast aan het dubbelzijdig kleefband. Daardoor moet er genoeg luchtcirculatie zijn om te koelen.

Het ziet er al heel goed uit.  (y)
Toch heb ik nog een paar opmerkingen. Dat witte spul links-onder de decoder zou ik zelf toch liever nog weghalen. Krijg je een nog betere luchtcirculatie.
Heb je reepjes dubbelzijdig tape gebruikt, of een stukje? Mijn voorkeur heeft het, wanneer er twee reepjes (ongeveer 3 mm breed) dubbelzijdig tape onder de decoder zitten, op enige afstand van elkaar, en dan in jouw geval in de lengterichting van de decoder.
Dan heb je een optimale luchtcirculatie onder de decoder.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Lima TGV open maken
« Reactie #14 Gepost op: 03 October 2014, 14:57:04 »
Dat witte spul links onder de decoder is een klein reepje dubbelzijdig tape. Een beetje van dat foam-spul. Is een heel klein reepje waar alleen de rand van de decoder mee vast zit. Daar zitten alleen de draden, geen elektronica o.i.d.
De decoder staat een beetje schuin omhoog, juist vanwege de luchtcirculatie. Ik wil het best op jouw manier doen natuurlijk maar dat zal dan hetzelfde effect zijn, volgens mij.
Groet Freek