Veel te ingewikkeld. Messing solderen lukt prima met één soort soldeertin en met een ongeregelde bout, mits groot genoeg. Vroegâh hadden ze ook niks anders en toen konden ze ook treintjes solderen. Als eerdere soldeerverbindingen beginnen los te laten, dan is dat een teken dat je bout te klein is en dat je te lang moet blijven stoken. De kunst is om SNEL te solderen zodat de warmte niet de kans krijgt om zich ver te verspreiden.(met witmetaal ligt het iets anders maar daar hebben we het hier niet over)Arjen.
!!!111!!!
(wat wil je ook, het stinkt bij gebruik dus het is goed spul)
Wat betekent dat eigenlijk?Maarten
Wat velen mogelijk nog nooit ervaren hebben is dat je met de gasbrander het soldeer als het ware kan sturen en naar de plek leiden waar het moet komen te zitten.
Wil je een hele mooie demonstratie zien wat er met een vlammetje kan, IN H0. !!!!! ga dan (in afwachting van de te organisreren workshop) komende Intermodellbau in Dotmund over twee weken, een langs bij de stand van BAVARIA en laat de dame die daar zit je eens versteld staan van haar soldeercapaciteiten.Wat zij kan, kan ik ook... dat dacht ik een aantal jaren geleden. Een zie nu.
..of ben ik nu reclame aan het maken>? Groet,Erwin