Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Michiel2
Vandaag om 21:10:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
20 jaar BNLS door Martijn193
Vandaag om 20:56:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49

Auteur Topic: Messing bouwpakket, waar te koop?  (gelezen 60891 keer)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: Messing bouwpakketen
« Reactie #120 Gepost op: 06 April 2007, 14:18:47 »
Volgens mij begin in MEK te ruiken.

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #121 Gepost op: 06 April 2007, 16:10:01 »
Ha Floris,

Al weer high van de mek dampen???

Hoever zijn jouw messing kitjes??? :-X

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Lokwerkstatt_DRG

• Offline Offline
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
« Reactie #122 Gepost op: 06 April 2007, 20:07:20 »
Veel te ingewikkeld. Messing solderen lukt prima met één soort soldeertin en met een ongeregelde bout, mits groot genoeg. Vroegâh hadden ze ook niks anders en toen konden ze ook treintjes solderen.  Als eerdere soldeerverbindingen beginnen los te laten, dan is dat een teken dat je bout te klein is en dat je te lang moet blijven stoken. De kunst is om SNEL te solderen zodat de warmte niet de kans krijgt om zich ver te verspreiden.
(met witmetaal ligt het iets anders maar daar hebben we het hier niet over)

Arjen.

Toch leuk al die verschillende bevindingen....het wil niet zeggen dat wat de één doet , dat het ook zo moet natuurlijk. Ingewikkeld is het solderen met diverse soorten tin met verschillende smeltpunten beslist niet, het is een andere techniek welke ik hanteer dan de meesten hier denk ik.
Waar je je goed bij voelt moet je gewoon voortzetten, niet?
Dat geldt voor zo'n beetje alles, geen mens is gelijk.

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #123 Gepost op: 06 April 2007, 22:24:47 »
Citaat
!!!111!!!

Wat betekent dat eigenlijk?

Citaat
(wat wil je ook, het stinkt bij gebruik dus het is goed spul)

Meen je dat? Als ik een avond bier gedronken heb, wil je mijn methaangasuitstoot de volgende morgen toch echt niet ruiken ;D ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

stig

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 06 April 2007, 22:46:49 »
Wat betekent dat eigenlijk?

Maarten

Dattie opzettelijk de shift toets loslaat... Dan ben je elitair... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #125 Gepost op: 07 April 2007, 10:17:00 »
Je hoort vaak: van binnenuit solderen. Dan hou je de zichtkant netjes.
Helemaal waar.
Al eerder heb ik ook geschreven dat soldeer alleen tussen de te solderen delen moet en niet erbuiten.
Wat velen mogelijk nog nooit ervaren hebben is dat je met de gasbrander het soldeer als het ware kan sturen en naar de plek leiden waar het moet komen te zitten.

b.v. je hebt een plat plaatje messing en je moet daar een ander plaatje haaks op solderen. Voor het gemak in het midden daarvan. Je gaat dus een soor T maken. ( wel omgedraaid, met de platte kant naar beneden.)
Probeer eens: kleine stukjes soldeer van 0,5-1 mm aan een zijde leggen. Vloeimiddel (fosforzuur) erbij zodat dat de twee delen goed bevochtigd zijn en ga nu eens met de vlam aan de andere zijde (zichtzijde) wat verwarmen. Daarna zoveel mogelijk het gehele werkstuk verwarmen en je vervolgens op het beginstuk concentreren en daar ietsje meer warmte toevoegen. Je ziet dan dat het soldeer aan de andere kant gaat smelten en zich onder de T door zuigt naar de kant waar je de warmte toevoegd. Ga je nu met de vlam langzaam over de solderen naad, dan zie je het soldeer smelten en lopen. Het VLOEIT dus.
Resultaat: een prachtig strakke en glanzende soldeernaad aan de zichtkant.

Dit werkje doet het altijd erg goed  bij een demonstratie.

Mocht er op een plekje net even niet genoeg soldeer liggen, dan kan je door wat gericht bij te verwarmen, het soldeer wegtrekken van een eerder stukje.
Vloeibaar soldeer trekt altijd naar de warmte toe. Maak daar geruik van.

Zo maak je bv ook een verbinding van een draadje door een plaat. (handgreep.)
Van achteren soldeer en goed bevochtigen en aan de voorkant met de vlam.. Resultaat ....je raadt het al.

Vanzelfspreken kan je twee vlakken ook eerst voorvertinnen en de zichtkant mooi glad/schoon schuren. Daarna op elkaar drukken en met de vlam het soldeer door de verbinding "trekken".

Echt, als je het eenmaal gezien hebt.......
en het is zo eenvoudig.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2007, 11:58:21 door FritsT »

zuylen

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 07 April 2007, 11:14:07 »
Het bouwen van messing bouwpakketten is verslavend. Als je de ene af hebt, wil je de volgende gaan bouwen!! Helaas heb ik nu erg weinig tijd om mijn laaste bouwkit die al een half jaar op afbouw staat te wachten, af te maken. :'( Toch zal ik het soldeergerei binnekort weer oppakken.

Vriendelijke groeten,

Andre van Zuijlen

stig

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 07 April 2007, 12:01:37 »
Met een brander solderen moet ik nog eens proberen, tot nog toe kon ik mij redden met een 80W station.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

erwin

• Online Online
« Reactie #128 Gepost op: 07 April 2007, 13:36:33 »
Even een waarschuwinkje tussen door....
Een vlammetje kan heel goed werken als je veel warmte moet hebben. Bijvoorbeeld bij grote gietonderdelen of grote modellen. Houdt er echter wel rekening mee dat je dun messing kan laten smelten of drastisch kan vervormen met dat zelfde vlammetje! Een handgreep in Spoor Nul aan de voorzijde verwarmen gaat misschien heel goed maar een handgreep in HO zou ik zeker niet met een vlammetje gaan verwarmen!
Bij het solderen met een bout is er een maximum temperatuur waarbij je niet bang hoeft te zijn voor beschadiging van je  model. Met een vlammetje kan je bij te lange verwarming echter wel richting oververhitting gaan. In combinatie met soldeerverf of pasta kan dit zorgen voor verbranding van bepaalde bestandelen van die smeersels. Dit veroorzaakt zwarte afzettingen op je modellen en verbeteren de kwaliteit van je soldeerverbinding niet echt. Koolstof staat het vloeien van tin zelf in de weg. (wil je dat ergens geen soldeer komt teken het met een zeer zachht potlood af, de grafiet doet het zelfde als koolstof)
Verder kan je dunne en kleine onderdelen doen smelten of er voor zorgen dat alle hardheid die er in het messing zat compleet verloren gaat (uitgloeien) en je met een model blijft zitten dat extreem zacht is. Nou is dat verzachten bij veel onderdelen niet echt een probleem maar handgrepen mogen van mij best wat weerstand geven.
Deze zelfde waarschuwing is trouwens ook toepasbaar bij weerstandsolderen.
Ik zeg hierbij absoluut niet dat er geen goede resultaten te behalen zijn met een vlammetje of weerstandsoldeerstation maar een waarschuwing is voor een beginner hier wel op zijn plaats denk ik.
Via een ander forum is er een workshop onder mijn begeleiding geweest (reeds diverse malen aangehaald in deze draad) wat een succes genoemt mag worden. Misschien iets voor hier?  ..of ben ik nu reclame aan het maken>?

Groet,

Erwin

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #129 Gepost op: 07 April 2007, 15:49:59 »
Workshop reclame???
Prima toch.
Destijds hebben we dat ook gedaan in samenwerking met Railmagazine en diverse "grootheden" bij elkaar in de Nederlandse modelbouw.  Van alle markten thuis. Dikke pret en veel voldoening.
Dus wat let ons.
Wel de vraag.... wie heeft er belangstelling. Tot op heden zie ik maar een enkel reactie.

Les -tig + 1.
neem een losse messing draad en zet de vlam er op.
Gloei, Ploef..... en weg is de messing draad.
Dan weet je wat Erwin bedoeld.

Wil je een hele mooie demonstratie zien wat er met een vlammetje kan, IN H0. !!!!! ga dan (in afwachting van de te organisreren workshop) komende Intermodellbau in Dotmund over twee weken, een langs bij de stand van BAVARIA en laat de dame die daar zit je eens versteld staan van haar soldeercapaciteiten.
Wat zij kan, kan ik ook... dat dacht ik een aantal jaren geleden. Een zie nu.

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #130 Gepost op: 07 April 2007, 16:11:10 »
Frits,

Altijd interesse voor zo'n workshop met tips en tools... Kan ik een waar meeserwerkje van mijn NS 2000 van Wim gaan maken.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #131 Gepost op: 07 April 2007, 16:12:35 »
Wat velen mogelijk nog nooit ervaren hebben is dat je met de gasbrander het soldeer als het ware kan sturen en naar de plek leiden waar het moet komen te zitten.

Daar heb je niet perse een vlam voor nodig. Bij een bout werkt het net zo. Het soldeer kruipt altijd naar de warmste plek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #132 Gepost op: 07 April 2007, 16:45:58 »
Ja.... "dat zeg ik" (met dank aan Gamma), maar de meeste mensen die een bout pakken hebben vrees om de bout lang (genoeg) bij hun werk te laten.
Ze doen dit veelal te kort en gaan dan "plakken".
Juist door wat extra warmte van de vlam zie je dat effect van vloeien ineens optreden.

Op cursus houd ik vaak ook de arm van de cursist gewoon vast. Niks terugtrekken.
Daarna is het de kunst (= lees ervaring) om de bout/vlam op tijd weer weg te halen.
Oefening baart kunst en bij oefenen is het het makkelijkst om eerst de kunst van een ander af te kijken. (of dit draadje tot het einde te volgen)

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #133 Gepost op: 07 April 2007, 17:04:53 »
Citaat
Wil je een hele mooie demonstratie zien wat er met een vlammetje kan, IN H0. !!!!! ga dan (in afwachting van de te organisreren workshop) komende Intermodellbau in Dotmund over twee weken, een langs bij de stand van BAVARIA en laat de dame die daar zit je eens versteld staan van haar soldeercapaciteiten.
Wat zij kan, kan ik ook... dat dacht ik een aantal jaren geleden. Een zie nu.

Dat is toevallig, ca. 10 jaar geleden stond waarschijnlijk dan dezelfde dame op Rail, waar zij ook Bavaria kitjes in elkaar bakte. Ik dacht toen, dat ziet er wel heel simpel uit, dat kan ik ook.
Dus een Bavaria kitje gekocht (een die te vernederlandschen zou zijn) en bakken maar. Wel met de soldeerbout, maar het lukte wel. Later nog een paar, met brandertje en pasta, en dat gaat met deze kits nog veel beter.
En deze kits zijn allemaal van heel dun geetst messingwerk.

Mijn soldeerbout maak ik overigens schoon met een bougie (messing) borsteltje. (ben waarschijnlijk te lui om elke keer water op de spons te doen, die ik ook al lang niet meer in het houdertje heb.)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

stig

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 07 April 2007, 17:07:06 »
..of ben ik nu reclame aan het maken>?

Groet,

Erwin

;D

Wacht ff, doen wij wel voor je, kan er niemand gaan zeuren.

De uitstekende en aanbevelenswaardige workshop waaraan oa. marty, maar ook ondergetekende hebben deelgenomen werd georganiseerd door ERWIN WERPS, ook wel bekend van WERPS MODELBOUW. Website: http://www.werpsmodelbouw.nl/

Vooral het werken met een weerstandsoldeerstation bleek een eitje! idiot-proof zou ik haast willen zeggen...