Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:09:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Bram S
Vandaag om 22:08:33
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?  (gelezen 10239 keer)

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Gepost op: 12 October 2011, 10:17:53 »
Deze REPORTAGE werd door Joost B en Marc(10103) op het 3rail forum geplaatst en die wilde ik met jullie delen.
Bekijk deze reportage en oordeel zelf wat de gevolgen zouden kunnen zijn als dit in Nederland zou gebeuren.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:ZDF Reportage: Warum ist es am Rhein so laut?
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2011, 11:00:32 »
Maar wat zouden de gevolgen voor Nederland kunnen zijn?
Vr. groeten,
Bob

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2011, 11:25:44 »
Ja, in Nederland is een goederenlijn aangelegd voordat het her en der zo uit de hand kon lopen. Geen idee of dat in of bij het Rijndal ook te doen is, maar de situatie is in ieder geval onvergelijkbaar.

De hele reportage staat inmiddels ook online.
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1458752/Warum-ist-es-am-Rhein-so-laut%253F?bc=svp;sv3&ipad=true

Voordat mensen nu beginnen te roepen dat je dat weet als je langs een spoorlijn woont, misschien eerst maar even de rapportage bekijken. Het goederenverkeer is daar echt de laatste decennia sterk toegenomen. Niet alleen meer, maar ook steeds zwaardere treinen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2011, 11:31:05 »
Idd. En dat speelt eigenlijk overal bij snel- en spoorwegen. De intensiteit wordt alsmaar hoger en is niet te vergelijken met 20 of 30 jaar geleden.
Daar komt voor de spoorwegen bij dat het goederenverkeer 's nachts enorm is toegenomen. In de reportage wordt gezegd dat gestreefd wordt naar 60 dB(A) op de gevel. Dat vind ik al hoog voor een ambitiewaarde, in Nederland is 'ie 5 dB lager.
In een situatie als daar doen geluidsschermen bijna niets.
Ik kan me goed voorstellen dat je als bevolking daar compleet gestoord wordt van het spoorwegverkeer. Twee drukke spoorlijnen in het dal waar continu treinen overheen rijden.
Grt, Wim

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2011, 11:38:29 »
Het werd terloops gemeld in de rapportage, er schijnen (vage) plannen te zijn om een parallelle spoorlijn door de Hunsrück aan te leggen. Maar die Nederlandse oplossing is ook niet alom geliefd, zoals we allemaal weten. 
Een paar maanden geleden trouwens zelf in Koblenz in een hotel aan het spoor overnacht en het was inderdaad net of 's nachts ineens alle schaduwstations worden leeggereden.

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2011, 11:44:13 »
Er rijden al meer dan 150 jaar treinen door het "MittelRheinTal"!
De "Linke Rheinstrecke" is geopend in 1859 en in 1871 is de "Rechte Rheinstreck" volledig in bedrijfgesteld.
Het geluid was vroeger zeker niet minder, denk alleen maar aan de stoomlocs.
Ik merk dat men nu tegenwoordig steeds sneller klaagt.  :(
Iedereen die kort of langer geleden een huis daar gekocht hebben, moeten nu niet  gaan klagen over het geluid, het was geen verborgen gebrek!
De spoorlijn was er veel eerder dan welke aanwonende dan ook.
Dat er in het loop van de jaren weer meer treinen zijn gaan rijden, had men ook kunnen verwachten.
Is eigenlijk een goed teken: groeiende economie!!!
(meer dan 40 jaar geleden was het aandeel van het spoorverkeer nog groter).

Maar men zou er wel goed aan doen om bijvoorbeeld de draaistellen van de goederenwagens stiller te maken, en de wielen beter controleren op vlakke kanten, ik sta regelmatig treinen te spotten en merk dat zeer regelmatig dat bepaalde wagons daverend klappen.

Ik slaap in vakantie's altijd in hotels vlakbij het spoor, en kan ze dus uit mijn hotelkamer langs zien komen en horen, (klinkt me als muziek in de oren  ;) , maar als ik slaap wordt ik daar echt niet wakker van.

Gr. Maarten

Met vriendelijke groet, Maarten

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2011, 11:45:36 »
Hmm,

Het grootste probleem is, zoals altijd, geld en praktijk. Bouw je een lijn door de Hünsrück, krijg je vele steile stukken. (de lijn Boppard-Emmelshausen) had niet voor niks lange tijd tandradsporen. Dat is niet praktisch voor goederentreinen. Bouw je een lijn ONDER de Hünsrück kost dat JAAREN en vele miljarden. Dus, wat blijft er over ? gewoon het verkeer opheffen ?

Het is altijd hetzelfde liedje : "verkeer moet rollen, maar niet hier !"
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2011, 11:48:22 »
Bovendien. Het kenmerk, "de spoorwegen hebben antieke techniek" is niet zo ver van de waarheid.

In Amerika rijdt men al sinds 1900 met automatische koppelingen, hier rijdt men nog steeds met de autentieke haakkoppeling. Oorzaak : "mensen en daarmee landen en bedrijven weigeren samen te werken".
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2011, 11:51:56 »
En wanneer reden er eerder 500 treinen per etmaal Maarten, 200 per nacht, en naar verwachting 800 rond 2025? Dat is iedere paar minuten een trein. Zo ging het ook in de zogenaamde hoogtijdagen van het spoor in de jaren vijftig en zestig niet.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2011, 11:56:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2011, 11:52:02 »
Nou Maarten, dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Kan jij 20 jaar vooruit kijken? Een stoomlok kan dan meer herrie maken (maar dat hoeft niet persé), maar dat wil niet zeggen dat er vroeger meer herrie was. En zoals al wordt aangegeven is de intensiteit dus behoorlijk omhoog gegaan, waardoor er niet meer herrie is (in decibellen), maar vooral langer. Als daar dan bij komt dat de treinen ook langer worden kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt dat het nu maar eens genoeg moet zijn.

Een vergelijkbaar iets zie je met de snelwegen hier. Als ze (net zoals jij) vroeger zo'n vooruitziende blik hadden gehad, dan waren alle snelwegen meteen 6 baans per kant en was alles al in een tunnel gebouwd (of zoiets). Maar dat is dus niet gebeurd, waardoor we nu rekening moeten houden met omwonenden en op veel plaatsen al 80 moeten rijden vanwege het geluid en de uitstoot van CO2. Dus roepen, dat had je kunnen weten is erg kort door de bocht.
Spoor 0 adept

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2011, 11:57:43 »
Het geluid was vroeger zeker niet minder, denk alleen maar aan de stoomlocs.
Ik merk dat men nu tegenwoordig steeds sneller klaagt.  :(
Iedereen die kort of langer geleden een huis daar gekocht hebben, moeten nu niet  gaan klagen over het geluid, het was geen verborgen gebrek!
De spoorlijn was er veel eerder dan welke aanwonende dan ook.
Dat er in het loop van de jaren weer meer treinen zijn gaan rijden, had men ook kunnen verwachten.
Is eigenlijk een goed teken: groeiende economie!!!
(meer dan 40 jaar geleden was het aandeel van het spoorverkeer nog groter).
Sorry hoor, maar de situatie van toen en nu kun je echt niet vergelijken. Weliswaar was de spoorlijn er eerder, maar het verkeer is enorm toegenomen. Het maakt ook nogal uit of er een paar keer per uur een stoomtrein langskomt of elke 2 minuten een zware goederentrein. De treinen worden ook steeds langer en zwaarder. En in de toekomst gaat het nog verder geïnventariseerd worden.

Als je een paar jaar geleden iets gekocht hebt daar, moet je inderdaad niet gaan klagen. De meeste mensen in de reportage wonen daar al hun hele leven en hebben dus wel recht van klagen. Het tekent ook wel dat de dorpen leeg beginnen te lopen. Er werd gezegd door de burgemeester van St. Goarshausen dat die tijdens zijn ambtsperiode van 7 jaar de bevolking met 10% heeft zien dalen. En dat op een plek waar je zou verwachten dat het mooi wonen is, maar dat blijkt dus niet zo te zijn vanwege de herrie van het spoor.

Een makelaar was aan het woord en zij had de afgelopen jaren vrijwel niets meer verkocht in het Rijndal en als er al iets wordt verkocht dan voor de helft van de prijzen op andere locaties, dit vanwege de herrie van de spoorlijn. Dus als je er al jaren woont, kun je niet eens weg, want je huis krijg je niet verkocht!

Groeten, Wim
Grt, Wim

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2011, 12:06:06 »
Hmm, zeker niet de bekende blauwe platen van de eveneens bekende bouwmarkt gebruikt  :P

Nu weer heel serieus, ik kan me wel voorstellen dat elke 3-4 minuten een trein langs je achtertuin of ter hoogte van je balkon wel een enorme belasting is. En ja, spoorbaan lag er al een tijdje, maar zo'n intensief treinverkeer is ook wel weer veel van het goede. Dus wederom moeilijk dilemma voor de regionale bestuurders.

Hebben plannen om komende mei vakantie naar die streek te gaan, o.a. om treinen te spotten......

Jeroen

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2011, 12:09:59 »
Het grootste probleem is, zoals altijd, geld en praktijk. Bouw je een lijn door de Hünsrück, krijg je vele steile stukken. (de lijn Boppard-Emmelshausen) had niet voor niks lange tijd tandradsporen.
Ik denk dat dat op zich wel meevalt. Zodra je uit het Rijndal bent, is het grotendeels een plateau waar je je op bevindt. Niet dat het een biljartlaken is natuurlijk en je hebt ook de dalen van wat zijrivieren, maar het is niet zo extreem qua hellingen als ten oosten van de Rijn. De Linksrheinische Autobahn is bijvoorbeeld ook niet spectaculair wat dat betreft. Boppard Emmelshausen is zo stijl omdat je het Rijndal uit moet.
Maar goedkoop zal het allemaal niet worden en ook daar zullen omwonenden niet blij zijn met een nieuwe drukke goederenlijn voor hun voordeur.

Huub

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2011, 12:10:42 »
Voor treinenspotters zijn er wel genoeg goedkope vakantiewoninkjes ;D
Spoor 0 adept

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2011, 12:31:17 »
In vervolg op mijn vorige bericht: De werkelijkheid ligt natuurlijk wat genuanceerder  ;)
Ik bedenk nu ook, dat de goederentreinen in de loop der jaren sneller zijn gaan rijden, als ik het juist inschat reden ze 50 jaar geleden zo'n 50 km per uur, en nu is dat rustig 80 km per uur. Dus mijn vergelijking met een stoomloc gaat een beetje mank  ;) want ik weet niet of je het verschil nog goed zult horen tussen een stoomloc of een eloc als hij 70 km per uur met een lange goederentrein rijdt.
Snelheidstoename betekend immers automatisch ook geluidstoename.
En ja, in combinatie met een stijgend aantal goederentreinen, loopt de belasting erg op.
Als de snelheid bijv. met 10 km. per uur verlaagd zou worden zou dat al enorm schelen, maar dan nog zullen er mensen blijven er mensen klagen.

Dat men sneller klaagt dan vroeger is een gegeven, te zien in bijv. de kwestie te Tilburg. Sinds mensenheugenis worden de klokken geluid,  en nu er geklaagd wordt is het resultaat dat er niet meer geluid mag worden of het geluid moet dusdanig gedempt worden dat luiden niet zinvol meer.
Dit speelt in meer plaatsen, waar carillons stilgezet moeten worden.

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten