Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 23:06:00
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1244154 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1335 Gepost op: 17 December 2012, 11:32:34 »
Waar het vooral om gaat is dat een derde van de lijnen van JR 500 of minder reizigers per dag heeft. Op deze manier kunnen ze geld besparen, ook al omdat de busjes erg zuinig zijn (zowel zuiniger dan een normale bus als een trein).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1336 Gepost op: 18 December 2012, 19:50:36 »
En maak je een spoor overgang op een recht stuk of in de bocht,
zorg er dan voor dat de overweg wel egaal vlak is.

En niet dat je een springschans er maakt

vliegende auto

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1337 Gepost op: 18 December 2012, 20:04:44 »
Ben je van plan om rails op een brug te leggen zorg er wel voor dat de spoor bielsen ook worden ondersteunt

Zo monteren ze nooit de rails namelijk in het echt.

En de spoor berlemer je niet door een spoor boom er dwars over heen te doen,
de treinen krijgen door de spoorbomen juist vrije doorgang.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1338 Gepost op: 18 December 2012, 23:19:18 »
@Roy1986: De treinen krijgen hier inderdaad de vrije doorgang, de (paarden)tram niet...Overigens ligt er waarschijnlijk tegenwoordig een onderdoorgang onder het spoor van de CNR (die de GTR heeft opgeslokt).

Groeten,
Peter

« Laatst bewerkt op: 19 December 2012, 18:14:09 door Zaandam-Zuid »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1339 Gepost op: 19 December 2012, 00:50:09 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1340 Gepost op: 19 December 2012, 08:35:04 »
@Roy1986: er liggen tussen de (zichtbare) dwarsdragers toch langsliggers, ca onder de spoorstaven? Ik heb deze constructie wel vaker gezien en vind er niks vreemds aan.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1341 Gepost op: 22 December 2012, 11:44:04 »
Ongevallen zijn in mijn ogen eigenlijk geen reden voor 'lollige opmerkingen', want op de betrokkenen heeft het vaak genoeg een behoorlijke impact, maar bij dit ongeval is er weliswaar veel materiële schade, maar heeft iedereen het er heelhuids vanafgebracht...

Er is ook een ander draadje hierover, de foto is van "Feuerwehr Düsseldorf" en mijn tekst is:

Ook al ben je niet blij met dat PIKO-model dat je kreeg, smijt het niet in woede op je treinbaan, want nu is die schuur die je net klaar had en waarover je zo tevreden was tóch naar de vaantjes...


Gooi die "veel te moderne lok" niet in woede op je treintafel, nu is die schuur waar je zo trots en tevreden over was tóch naar de vaantjes: realiseer je, ooit zal ook deze lok "historie" zijn...

Dank je Jeroen voor jouw wijze woorden  ;)

« Laatst bewerkt op: 22 December 2012, 12:49:19 door Frans van Meerwijk. Reden: Dank je Jeroen, ik ben regelmatig\'bovenmatig bot\'... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1342 Gepost op: 22 December 2012, 11:59:19 »
Dit lijkt wel Piko-bashing, Frans. Zou je er liever niet iets van maken als: Ook al ben je niet blij met dat BR 189 model dat je kreeg,.....
Jeroen

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1343 Gepost op: 22 December 2012, 12:05:10 »
Bij Hoevelaken....  ;D

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1344 Gepost op: 22 December 2012, 12:17:30 »
Jeroen,

Ik heb niets tegen PIKO (en al helemaal niet sinds ze met BeNeLux-stellen kwamen! Mét of zónder spleet kan mij eigenlijk niet eens boeien), maar ik kan tegelijkertijd al die walgelijke moderne duitse trekdingen niet uit elkaar houden, vandaar...

Zou ik zeggen: doen we het nog iets anders:
Gooi die "veel te moderne lok" niet in woede op je treintafel, nu is die schuur waar je zo trots en tevreden over was tóch naar de vaantjes: realiseer je, ooit zal ook deze lok "historie" zijn...

Zijn we weer vriendjes? (pretty please?)  :-[
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1345 Gepost op: 22 December 2012, 12:36:39 »
Vriend!
Jeroen

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1346 Gepost op: 22 December 2012, 12:45:12 »
 (y) (y) (y) Dank je! ;D
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1347 Gepost op: 22 December 2012, 12:51:54 »
Ben dit draadje pas gaan lezen en er zijn vele goede tips maar over een wil ik het wel hebben
je vertelde dat je niet twee loc's voor een korte trein moest plaatsen, maar ik het echt gebeurd dit wel want als een loc van het ene kant van het land naar de andere kant moet dan laat men hem mee rijden dat is goedkoper en het maakt dan niet uit of het een korte passagiers of goederentrein is.

Gr, Rob

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1348 Gepost op: 22 December 2012, 14:03:15 »
Ik neem aan dat je "opzending" bedoeld. Dit wordt inderdaad gedaan om tractiepersoneel ed uit te sparen. Soms gaat het zover dat je enkel zgn. loctreinen hebt. Dit kan o.a. gebeuren op lijnen waarop de belasting van treinen niet gelijk is per richting. Dan hou je aan een kant locomotieven "over".  Die worden dan verzameld tot sets van 5-10 stuks en gaan dan als een trein terug. Scheelt tractiepersoneel en baanvakcapaciteit

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1349 Gepost op: 22 December 2012, 14:17:02 »
Niet alleen om tractiepersoneel uit te sparen, ook om weer voldoende tractie te hebben bij de retourrit.
Denk maar eens aan de erts en kolentreinen.
Die gaan richting Duitsland met 2 stuks trekkend heen.
Terug is de trein leeg en kan 1 loc het makkelijk aan. De tweede gaat dan in opzending mee om bij de volle rit weer beschikbaar te zijn.

Gr.
Eric
Gr.
Eric