Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1217591 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #480 Gepost op: 13 November 2011, 13:33:28 »
Kijk NS zo kan het dus ook... Klaar voor de herfst die Fransen, geen blaadjes op de rails...
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #481 Gepost op: 14 November 2011, 10:08:28 »
Ja hoor, werkt goed (zie op 32 seconden  ;D )
Dat heet nou vallende blaadjes  ;D ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.

PS.: Dit was op betongelegd spoor. Nu op ballastbed een filmpje. Volgens mij zuigt hij het complete ballestbed op.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #482 Gepost op: 14 November 2011, 10:45:59 »
Dat valt wel mee. Ik heb 10 jaar geleden eens een proef op de watergraafsmeer gedaan met een zuiginstallatie op een vrachtwagen. We waren ook bang dat het ballast na de proef opnieuw gestroois moest worden, maar dat was zeker niet aan de orde!

Jammer dat de proef hier in Nederland niet verder ontwikkeld is, want dat schoonmaken met prikstokken in een Buitendienststelling is ook 3x niks.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #483 Gepost op: 14 November 2011, 11:14:30 »
Buitendienststelling om blaadjes te prikken? Dat is voor watjes.
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat er dwarsliggers werden vervangen terwijl het treinverkeer gewoon doorging. En dan niet op het naastliggende spoor, maar op hetzelfde spoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #484 Gepost op: 14 November 2011, 11:18:03 »
Sja, vroegah reden ze ook nog geen starre uursdiensten, laat staan ETMET

En met 4 man een houten dwarsligger vervangen wil wel, maar bij de moderne NS90 betonnen dwarsliggers gaat dat wat lastiger...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #485 Gepost op: 14 November 2011, 11:19:21 »
Nee Klaas, dat is voor mensen die 's avonds graag weer thuiskomen. Zou toch slordig zijn als blaadjesprikker in het spoor een nog gevaarlijker beroep werd dan spoorwerker (altijd in de top 5 van gevaarlijke beroepen te vinden, rangeerder ook trouwens).
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 11:22:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #486 Gepost op: 14 November 2011, 11:27:12 »
Henk, waar heb je dat gevonden? Als ik google zie ik nergens enige spoorgerelateerde functies in het lijstje van 10 gevaarlijkste beroepen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #487 Gepost op: 14 November 2011, 11:31:37 »
Sja, vroegah reden ze ook nog geen starre uursdiensten,
In de tijd waar ik het over heb, en op de spoorlijn die ik bedoel, werd wel degelijk een starre uurdienst gereden (Amsterdam-Haarlem, jaren '60). Daar kwamen per uur minstens 12 treinen voorbij, dus ik heb vaak gezien dat zo'n dwarsliggerwisselactie voortijdig afgetrapt moest worden omdat er alweer een trein in aantocht was.
Maar ik ben het met andere sprekers eens dat het feitelijk een levensgevaarlijke sport was die nu terecht verboden is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22453
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #488 Gepost op: 14 November 2011, 11:33:30 »
Van de arbeidsinspectie Jan-Albert. Ik hou dat beroepsmatig in de gaten. Nu gaat het bij baanwerkers en rangeerders om kleine aantallen mensen, zodat het relatief aantal slachtoffers per jaar sterk kan verschillen. Over een langere periode behoren deze beroepen tot de gevaarlijkste van Nederland.

Hierbij een bericht dat gaat over een wat langere periode.
http://www.penoactueel.nl/management/baanwerkers-hebben-het-gevaarlijkste-beroep-123.html
Dat gaat dan alleen over dodelijke slachtoffers. Zuiverder is daarbij ook de gevallen met zwaar letsel als gevolg bij te tellen.

Ook bij lijstjes over de langere termijn verschil het nogal hoor. Soms staan rangeerders bovenaan, soms glazenwasser of wegwerkers. Maar er is een groep beroepen waarvan de risico's nog flink uitsteken boven een erkende risicosector als de bouw. Spoorwerker hoort daarbij.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 11:46:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #489 Gepost op: 14 November 2011, 11:35:26 »
Zet je spoorbrug goed vast anders valt hij om  :P

http://www.youtube.com/watch?v=SQX52gxqJH0&feature=related

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #490 Gepost op: 14 November 2011, 11:47:28 »
Kijk NS zo kan het dus ook... Klaar voor de herfst die Fransen, geen blaadjes op de rails...
Voor blaadjes zijn er nog betere oplossingen.
Ofwel je gebruikt dit apparaat, de zogenaamde Putzzug:

Bron:Drehscheibe Online

Of je gaat nog rigoreuzer te werk, zoals de DB in de omgeving van Probstzella heeft gedaan:

Bron:Drehscheibe Online
Je kapt gewoon het hele bos langs het spoor weg, levert overigens wel mooie plaatjes op langs deze spoorlijn.  ;)   8)

De tweede foto gaat trouwens ook door voor deze topic. Want haal nooit je boompjes en overige begroeiing langs de modelbaan weg, want dat doen ze bij het grote voorbeeld ook niet.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 16:36:47 door Petertrein81 »

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #491 Gepost op: 14 November 2011, 15:55:11 »
Tja maar er is een verschil tussen vallende dennennaalden en loofboomblaadjes...
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #492 Gepost op: 14 November 2011, 16:34:44 »
Nou, het bos is om een andere reden door de DB gekapt. Het probleem was niet zozeer de blaadjes en/of naalden die naar beneden kwamen, maar bij zware sneeuwval kwamen er ook hele bomen naar beneden van de hellingen en dat vond de bovenleiding niet zo lekker over het algemeen. Temeer omdat het voor goederenverkeer toch een belangrijke route is, bovendien wordt er dit jaar wat werk verricht aan de Nord-Sud Strecke en dan is deze lijn door het Frankenwald toch wel één van de belangrijkste omleidingsroutes voor de vele goederentreinen.
Tot slot even een link naar Drehscheibe want er stonden nog meer fraaie plaatjes in deze topic.

Groet Peter,

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #493 Gepost op: 14 November 2011, 16:38:31 »
Kunnen ze die ketelwagens niet gewoon vullen met zwavelzuur ofzo? Dan ben je wel snel van alle blaadjes/bomen/rails af :P

gr. Viktor

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #494 Gepost op: 14 November 2011, 16:39:35 »
Overigens geeft de link nog een mooie foto voor deze topic.

Bron:Drehscheibe Online

Nooit een DBS lok in voorspan voor je MRCE leaselok zetten, dat doen ze in het echt ook niet.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 14 November 2011, 16:41:34 door Petertrein81 »