Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:26:50
Roco wagon openen door Ronald69
Vandaag om 19:25:59
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Jeronimos
Vandaag om 19:09:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1253845 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3180 Gepost op: 19 September 2017, 15:49:02 »
Niks mis met die bocht, toch? Heel mooi vloeiend en een bougie kan daar met gemak door...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3181 Gepost op: 19 September 2017, 15:54:54 »
Koppel de bakken van je Roco of Fleischmann plan V wel op de juiste manier aan elkaar, dat doet men in het echt ook:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3182 Gepost op: 19 September 2017, 22:48:38 »
Niks mis met die bocht, toch? Heel mooi vloeiend en een bougie kan daar met gemak door...

Een bougie wel  ;) ;D maar een bogie met een lange radstand?

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3183 Gepost op: 20 September 2017, 11:08:45 »
Maak je bochten niet te krap, doen ze in het echt ook niet!
https://www.youtube.com/watch?v=oFUNdehSlCE

Ik zie rails en een klassiek hoofdsein. Waar kan/zou dit kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 20 September 2017, 14:06:23 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3184 Gepost op: 20 September 2017, 12:06:29 »
Neem het begrip 'Rangier-Traktor' niet te letterlijk, dat doet men in het echt ook niet:

Rangeertractor te Mladenovac by dh3201, on Flickr

Mwahhhhhh......







Grote voordeel:
- standaard trekker
- voor- en achter wielset past op standaard aansluitpunten tractoren
- zaken als maai-, klepelkoppen zijn standaard verkrijgbaar

De foto's hier zijn om te kijken of met deze trekker de trein op tijd op snelheid te krijgen is en te remmen is. En jawel: die test is gelukt

Bedenker van het idee: Nico Koning, Koning, Avenhorn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3185 Gepost op: 20 September 2017, 12:11:42 »
Als je CTA's op de stations op je baan plaatst, zet dan niet dezelfde treinen op verschillende perrons, dat doen ze in het echt ook niet:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3186 Gepost op: 20 September 2017, 14:41:38 »
Maak je bochten niet te krap, doen ze in het echt ook niet!
https://www.youtube.com/watch?v=oFUNdehSlCE

Ik zie rails en een klassiek hoofdsein. Waar kan/zou dit kunnen zijn?

Hans,

Met die dijk en het commentaar onder het filmpje zeg ik Medemblik.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3187 Gepost op: 20 September 2017, 16:46:06 »
Jelmer dat is volkomen correct. De betreffende "rotonde" heeft een diameter die nauwelijks groter is dan €-munt. Volgens mij de kleinste rotonde van Nederland en omstreken,

Gerard

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3188 Gepost op: 21 September 2017, 21:34:54 »
Rail Tractor anno 1922


mvg
Marco

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3189 Gepost op: 21 September 2017, 22:38:02 »
Vooral dat stuur is handig in de bochten  :)
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3190 Gepost op: 22 September 2017, 00:14:54 »
Als je dan tijdens de bouw een verkeerslicht over hebt, zet hem dan niet zomaar in een weiland:



Geo Link

Tegen gekomen tijdens een van mijn tourtjes afgelopen week. Overigens hebben ze er veel meer geplaatst in die regio, ben er wel 6 op verschillende plekken tegen gekomen, met dezelfde reden.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3191 Gepost op: 22 September 2017, 07:26:21 »
Met die dijk en het commentaar onder het filmpje zeg ik Medemblik.

Al bij de eerste paar seconden: Zeker weten Mbk. Ik herken het blokbord  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 September 2017, 07:32:51 door guest7823 »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3192 Gepost op: 23 September 2017, 20:06:49 »
Plaats altijd duidelijke verkeersborden, in het echt plaatst men ook geen onduidelijke combinaties:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3193 Gepost op: 24 September 2017, 01:04:47 »
Hang geen auto aanhangers achter je tramstel.



Plantage Middenlaan, 1-12-1984. De 467+721+aggregaat voor filmopnamen in de tram

bron
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3194 Gepost op: 24 September 2017, 11:43:24 »
Kondig geen Internationale trein aan, waar je een speciaal kaartje voor nodig hebt, terwijl de hele trein bestaat uit één lok... Doen ze in het echt ook niet. Nou ja, behalve op 23 september 2017 in Utrecht dan.....




De lok ging wel een internationale trein ophalen, dat dan weer wel.

Groet,
Raymond v/d Hoven