Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:40
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 08:30:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1252593 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 May 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 May 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 May 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 May 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 May 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 May 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 May 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 May 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 May 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 May 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3055 Gepost op: 28 May 2017, 12:49:16 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Groet,
Raymond v/d Hoven

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3056 Gepost op: 29 May 2017, 08:24:33 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Hoezo is toch een prima manier om de rails in de lijm vast te zetten als verzwaring. 8)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3057 Gepost op: 29 May 2017, 10:34:37 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)



Je zou bijna zeggen dat ze 't in het echt ook verlijmen.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3058 Gepost op: 29 May 2017, 10:42:10 »
Zeker rails vastlijmen, onder meer op de Moerdijkbrug gedaan met weinig succes trouwens!

Groet Hans

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3059 Gepost op: 29 May 2017, 10:49:30 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Let ook even op het vulblokje  ;D

Iets in mijn achtergrondgeheugen zegt dat dit (in Amerika) een "Dutchie" genoemd wordt, maar kan het zo 1-2-3 niet terug vinden  :-[