Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1231039 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2370 Gepost op: 10 March 2015, 21:26:15 »
 :o Heb ik vandaag alles strak gelegd en in de ballast gedonderd, is het helemaal niet nodig......  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2371 Gepost op: 10 March 2015, 22:29:23 »
Gaat er nog met een behoorlijk tempo overheen .
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2372 Gepost op: 11 March 2015, 08:10:03 »
Het is net als met de BNLS-modulebaan; dat Engelstalige spul met draaistellen hobbelt overal over heen. 
*Duikt even onder tafel*
No dress rehearsel, this is our life.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2373 Gepost op: 11 March 2015, 08:48:53 »
Heeft wel wat weg van Woerden - Leiden :)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2374 Gepost op: 11 March 2015, 11:09:27 »
Ongelofelijk dat dit in Australië is

grtz,

Samuel
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2375 Gepost op: 11 March 2015, 11:24:35 »
In het kader van youtube filmpje; voor zover al niet langsgekomen in 159 pagina's:

"Leg je rails een beetje netjes"
https://www.youtube.com/watch?v=V39JFjexSUk

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2376 Gepost op: 11 March 2015, 11:39:23 »
Gaan we zo beginnen  ;D



Plaatje wederom klikbaar naar Jijbuis

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2377 Gepost op: 11 March 2015, 18:07:29 »
bijna recht met hier en daar een knik ;D
thuis ben ik de enige die (model)spoort

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2378 Gepost op: 11 March 2015, 21:56:14 »
Ik heb ooit eens een vergelijkbaar filmpje gezien waarbij de sporen duidelijk deinden onder het
gewicht van de trein, alsof de grond een spons was 8), en ja die rails lag zeker niet meer recht ;D
********

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2379 Gepost op: 12 March 2015, 10:47:39 »
Hier wordt het toch wel erg ingewikkeld.  ::)



« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 10:50:53 door Cottage Railways. Reden: verkeerde foto »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2380 Gepost op: 12 March 2015, 11:07:51 »
Nee hoor, als er maar eentje veilig staat mag je doorrijden  ;D
Volgens mij zit er een dubbele aftakking voorbij deze brug (gezien vanuit standpunt fotograaf).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2381 Gepost op: 12 March 2015, 15:56:00 »
aangezien er meer seinen zijn dan sporen, en de seinen op verschillende hoogtes staan zal er inderdaad een aftakking volgen.


gr

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2382 Gepost op: 13 March 2015, 13:12:37 »


Ach, we geven in Nederland wel vaker zaken niet echt duidelijk aan. Moet je nu hier met je fiets over het water naar de trein, of als je hard doorfietst heb je een groene golf?
Maar op dit lijntje willen we vooral plaatjes en niet teveel praatjes, dus hoop ik niet dat iedereen ook over dit bord of sein een eigen versie heeft.  ;D ;D ;D

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2383 Gepost op: 15 March 2015, 09:23:49 »
Even een tip voor de liefhebber van de "natuurgetrouwe modelbaan": ik heb mezelf onlangs de MIBA-uitgaven "66 reisezüge für modellbahner" en "Raritäten der Bundesbahn" aangeschaft. Deze staan bol met de mooiste treincombinaties, waarvan velen echt als een "no go" worden bestempeld op een modelbaan.

Jammer genoeg geen foto's, dus jullie moeten het even met tekst doen:

Tip voor een natuurgetrouwe modelbaan: een BR 50 was een zware goederentreinlocomotief en werd niet gebruikt voor personentreinen. Helemaal niet zoals in 1958 als trekkracht van een trein die slechts bestaat uit een 3-assig Pruissisch rijtuig en een einheits-bagagewagen.

Goed, dit zal wel eenmalig zijn geweest, maar wat te denken van het volgende:

En nog een tip: voor de belangrijke F-treinen zette de DB de mooiste locomotieven in. BR 01, BR 03, V200, E 18, dat werk. Een kleine tenderloc als trekkracht van zo'n trein kan echt niet.

Begin jaren '50 was de gebruikelijke inzet voor de F22 "Rheinpfeil" tussen Mainz en Frankfurt een... BR 78.
Heußenstein : HO, DB 1957

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2384 Gepost op: 15 March 2015, 15:02:59 »
Citaat
Een kleine tenderloc als... een BR 78.

Met alle respect, Simon, maar een lok BR 78 kun je toch nauwelijks als kleine tenderlok betitelen. Met een asdruk van rond 17 ton en een Vmax van 100 km/u was zo'n machine echt wel in staat om leuke prestaties te leveren.
Maar ik geef toe, een dergelijke lok zou je niet als trekkracht voor een F-Zug verwachten. Leuke tip voor een natuurgetrouwe modelbaan dus  :D