Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Mark D.
Vandaag om 13:16:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 12:31:38
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 12:31:07
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 11:34:41
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1251936 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2175 Gepost op: 09 August 2014, 17:30:15 »
Dat is gewoon een dubbelzijdig stootblok  ;D

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2176 Gepost op: 09 August 2014, 18:37:47 »
Zet geen voertuigen neer op hoekjes die ingesloten zijn met rails, daar zouden ze nooit kunnen komen. Dat doen ze in het echt dus ook niet.


Opgesloten hijskraan Breda

Groet,
Paul
« Laatst bewerkt op: 09 August 2014, 22:34:52 door guest7823 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26806
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2177 Gepost op: 09 August 2014, 19:30:23 »
Daar ben ik gisteren ook geweest. Als je goed had opgelet had je kunnen zien hoe ze die kraan daar hebben gekregen. Op jouw foto is dat net niet te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2178 Gepost op: 09 August 2014, 19:53:48 »
Opvulling over de sporen zodat hij er over de perrons aan de Noordzijde eraf kan?  ???

Er is al eerder een knap staaltje regeltjes-breken uitgehaald met (deze?) kraan.
http://dennisevertse.com/blog/2014/03/16/unieke-hijsklus-door-sarens-te-breda/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26806
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2179 Gepost op: 09 August 2014, 23:42:03 »
Opvulling over de sporen zodat hij er over de perrons aan de Noordzijde eraf kan?
Dat denk ik. In de sporen net rechts van de kraan op de foto lag nog wat opvulhout. Wat ik alleen niet snap is hoe dat ding onder de bovenleiding door komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2180 Gepost op: 10 August 2014, 00:46:49 »
Veelal kunnen dat soort kranen erg ver uit elkaar en worden ge(de)monteerd met een andere (kleinere) kraan. Mogelijkerwijs kan hier de machine van het onderstel of

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
    • Mijn van-alles website
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2181 Gepost op: 10 August 2014, 12:46:37 »
Er is al eerder een knap staaltje regeltjes-breken uitgehaald met (deze?) kraan.
http://dennisevertse.com/blog/2014/03/16/unieke-hijsklus-door-sarens-te-breda/
Ik ben toch wel benieuwd wat hier precies mis mee is? Ik zie geen buitengewoon schokkende zaken. Het zal vast niet makkelijk zijn om een klus buiten zicht te hijsen, maar ze zullen er ook zeker niet de minste kraanmachinisten voor ingezet hebben.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2182 Gepost op: 10 August 2014, 13:37:22 »
Dit soort kranen zijn so breed en hoog dat ze altijd in delen moeten worden vervoerd.. Een kraanbedrijf, (ik dacht Mammoet) heeft een kraan die in delen ik frames qua maat gelijk aan een 40 voets container kunt vervoeren.. Deze wordt dus ter plaatse met een autokraan vanaf de grond opgebouwd. Dit maakt het wereldwijde transport een stuk makkelijker.. Kan gewoon met schepen, treinen en vrachtwagens ingericht voor container vervoer.. Schijnt heel veel transportkosten te besparen...

Michael

Michael is op 6 juli 2017 overleden

guest7823

  • Gast

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2184 Gepost op: 10 August 2014, 13:57:10 »
Hmm,
"Groot is Mooi en Veel is Lekker" Wijze woorden, die Marten Toonder al optekende...

Sinds er TV-zenders zijn zoals Discovery of NatGeo komen activiteiten, die een beetje 'buiten het dagelijkse boekje zijn' ook op die flatscreen regelmatig voorbij: fraai in beeld gebracht met opzwepend commentaar en bijpassende dramatische muziek, maar volgens mij ernstig tekort doend aan het vakmanschap van de mensen die daar bezig zijn! Die weten hoogstwaarschijnlijk béter dan die filmkinderen (of wij) waar ze mee bezig zijn!
Natuurlijk: het ís spectaculair om te zien en getuigt van veel vakmanschap, maar voor deze mensen "gewoon hun werk"... En gelukkig zijn er in deze branche nog redelijk wat mensen, die hersens hébben en ze óók nog gebruiken! (Zouden méér mensen moeten doen...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2185 Gepost op: 13 August 2014, 22:11:11 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_9.jpg

Heb je met veel moeite de juiste kleur bruin uitgezocht om je rails te verouderen gaan ze in Italië voor de nieuwe kleur: Wit!!!!!!
Spoorbaan langs het Iseo-meer. Rare jongens die Romeinen.

PS. Staat eigenlijk wel mooi.

Om daarop terug te komen: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,3530845
Gewoon alles wit maken dan zet het ook niet uit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2186 Gepost op: 15 August 2014, 17:50:49 »
Wanneer je de schroeven van je pas gelegde rails weghaalt, gooi ze dan niet in je schroevenbak, maar laat ze op een stapel langs het spoor liggen. Doen ze in het echt ook.



bron: victorian web
Jeroen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2187 Gepost op: 15 August 2014, 21:34:09 »
Als je op je baan een groot kasteel neerzet als belangrijke toeristische attractie, laat er dan geen moderne hoofdlijn vlak voorlangs lopen.
Zoiets komt alleen in de Faller catalogus voor, maar nooit in het echt.




(Chateau Chillon, Meer van Geneve, Zwitserland; beslist aan te raden!)


HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2188 Gepost op: 16 August 2014, 08:53:40 »
Als je op je baan een groot kasteel neerzet als belangrijke toeristische attractie, laat er dan geen moderne hoofdlijn vlak voorlangs lopen.
Zoiets komt alleen in de Faller catalogus voor, maar nooit in het echt.

Ook in Wales, bij Conwy Castle loopt de lijn zelfs OVER het kasteelterrein.

« Laatst bewerkt op: 16 August 2014, 08:55:47 door Cottage Railways. Reden: foto bij geplaatst »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2189 Gepost op: 18 August 2014, 15:15:58 »
Goederen wagons achter je treinstel, kan best:


Had hem pas wat laat door, stonden daar op een brug naar rangeerwerk te kijken. Zag vervolgens het treinstel onder de brug doorkomen, zat redelijk vol, maar verder niet zo veel aandacht aan besteed.
Later toen die stil stond zag ik pas dat er ook goederen wagens achter aan zaten. Met wat zoomwerk als nog een foto van proberen te maken.
Dit was in Bludenz Oostenrijk.

Roelco