Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Bahn-AG
Vandaag om 01:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:43:36
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Biesje
Vandaag om 00:15:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Debvd
01 December 2025, 23:46:38
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
Rondom Charlois door Alewijn
01 December 2025, 23:40:06
EX-CSB1 DCC Centrale door AP3737
01 December 2025, 23:31:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
Bf Kibronn door Benelux795
01 December 2025, 22:16:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
01 December 2025, 21:08:26
19 Toen door 1200blauw
01 December 2025, 21:00:58
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Ronald Halma
01 December 2025, 20:54:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
01 December 2025, 20:23:56
Rheinburg, TP V/VI door einte
01 December 2025, 20:02:08
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
01 December 2025, 19:37:35
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
01 December 2025, 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
01 December 2025, 19:12:04
Aachenau West door defender
01 December 2025, 19:05:31
Raadplaatje door NS2209
01 December 2025, 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
01 December 2025, 18:58:46
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
01 December 2025, 16:48:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 December 2025, 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
01 December 2025, 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 December 2025, 15:56:13
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1280853 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15445
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2175 Gepost op: 09 August 2014, 17:30:15 »
Dat is gewoon een dubbelzijdig stootblok  ;D

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2176 Gepost op: 09 August 2014, 18:37:47 »
Zet geen voertuigen neer op hoekjes die ingesloten zijn met rails, daar zouden ze nooit kunnen komen. Dat doen ze in het echt dus ook niet.


Opgesloten hijskraan Breda

Groet,
Paul
« Laatst bewerkt op: 09 August 2014, 22:34:52 door guest7823 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27009
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2177 Gepost op: 09 August 2014, 19:30:23 »
Daar ben ik gisteren ook geweest. Als je goed had opgelet had je kunnen zien hoe ze die kraan daar hebben gekregen. Op jouw foto is dat net niet te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2178 Gepost op: 09 August 2014, 19:53:48 »
Opvulling over de sporen zodat hij er over de perrons aan de Noordzijde eraf kan?  ???

Er is al eerder een knap staaltje regeltjes-breken uitgehaald met (deze?) kraan.
http://dennisevertse.com/blog/2014/03/16/unieke-hijsklus-door-sarens-te-breda/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27009
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2179 Gepost op: 09 August 2014, 23:42:03 »
Opvulling over de sporen zodat hij er over de perrons aan de Noordzijde eraf kan?
Dat denk ik. In de sporen net rechts van de kraan op de foto lag nog wat opvulhout. Wat ik alleen niet snap is hoe dat ding onder de bovenleiding door komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2180 Gepost op: 10 August 2014, 00:46:49 »
Veelal kunnen dat soort kranen erg ver uit elkaar en worden ge(de)monteerd met een andere (kleinere) kraan. Mogelijkerwijs kan hier de machine van het onderstel of

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2181 Gepost op: 10 August 2014, 12:46:37 »
Er is al eerder een knap staaltje regeltjes-breken uitgehaald met (deze?) kraan.
http://dennisevertse.com/blog/2014/03/16/unieke-hijsklus-door-sarens-te-breda/
Ik ben toch wel benieuwd wat hier precies mis mee is? Ik zie geen buitengewoon schokkende zaken. Het zal vast niet makkelijk zijn om een klus buiten zicht te hijsen, maar ze zullen er ook zeker niet de minste kraanmachinisten voor ingezet hebben.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2182 Gepost op: 10 August 2014, 13:37:22 »
Dit soort kranen zijn so breed en hoog dat ze altijd in delen moeten worden vervoerd.. Een kraanbedrijf, (ik dacht Mammoet) heeft een kraan die in delen ik frames qua maat gelijk aan een 40 voets container kunt vervoeren.. Deze wordt dus ter plaatse met een autokraan vanaf de grond opgebouwd. Dit maakt het wereldwijde transport een stuk makkelijker.. Kan gewoon met schepen, treinen en vrachtwagens ingericht voor container vervoer.. Schijnt heel veel transportkosten te besparen...

Michael

Michael is op 6 juli 2017 overleden

guest7823

  • Gast

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2184 Gepost op: 10 August 2014, 13:57:10 »
Hmm,
"Groot is Mooi en Veel is Lekker" Wijze woorden, die Marten Toonder al optekende...

Sinds er TV-zenders zijn zoals Discovery of NatGeo komen activiteiten, die een beetje 'buiten het dagelijkse boekje zijn' ook op die flatscreen regelmatig voorbij: fraai in beeld gebracht met opzwepend commentaar en bijpassende dramatische muziek, maar volgens mij ernstig tekort doend aan het vakmanschap van de mensen die daar bezig zijn! Die weten hoogstwaarschijnlijk béter dan die filmkinderen (of wij) waar ze mee bezig zijn!
Natuurlijk: het ís spectaculair om te zien en getuigt van veel vakmanschap, maar voor deze mensen "gewoon hun werk"... En gelukkig zijn er in deze branche nog redelijk wat mensen, die hersens hébben en ze óók nog gebruiken! (Zouden méér mensen moeten doen...)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8620
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2185 Gepost op: 13 August 2014, 22:11:11 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_9.jpg

Heb je met veel moeite de juiste kleur bruin uitgezocht om je rails te verouderen gaan ze in Italië voor de nieuwe kleur: Wit!!!!!!
Spoorbaan langs het Iseo-meer. Rare jongens die Romeinen.

PS. Staat eigenlijk wel mooi.

Om daarop terug te komen: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,3530845
Gewoon alles wit maken dan zet het ook niet uit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2186 Gepost op: 15 August 2014, 17:50:49 »
Wanneer je de schroeven van je pas gelegde rails weghaalt, gooi ze dan niet in je schroevenbak, maar laat ze op een stapel langs het spoor liggen. Doen ze in het echt ook.



bron: victorian web
Jeroen

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2187 Gepost op: 15 August 2014, 21:34:09 »
Als je op je baan een groot kasteel neerzet als belangrijke toeristische attractie, laat er dan geen moderne hoofdlijn vlak voorlangs lopen.
Zoiets komt alleen in de Faller catalogus voor, maar nooit in het echt.




(Chateau Chillon, Meer van Geneve, Zwitserland; beslist aan te raden!)


HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2188 Gepost op: 16 August 2014, 08:53:40 »
Als je op je baan een groot kasteel neerzet als belangrijke toeristische attractie, laat er dan geen moderne hoofdlijn vlak voorlangs lopen.
Zoiets komt alleen in de Faller catalogus voor, maar nooit in het echt.

Ook in Wales, bij Conwy Castle loopt de lijn zelfs OVER het kasteelterrein.

« Laatst bewerkt op: 16 August 2014, 08:55:47 door Cottage Railways. Reden: foto bij geplaatst »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2189 Gepost op: 18 August 2014, 15:15:58 »
Goederen wagons achter je treinstel, kan best:


Had hem pas wat laat door, stonden daar op een brug naar rangeerwerk te kijken. Zag vervolgens het treinstel onder de brug doorkomen, zat redelijk vol, maar verder niet zo veel aandacht aan besteed.
Later toen die stil stond zag ik pas dat er ook goederen wagens achter aan zaten. Met wat zoomwerk als nog een foto van proberen te maken.
Dit was in Bludenz Oostenrijk.

Roelco