Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Mark D.
Vandaag om 13:16:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 12:31:38
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 12:31:07
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 11:34:41
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1251933 keer)

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2130 Gepost op: 08 July 2014, 22:36:20 »
Als je een antenne plaatst , hang deze dan niet op aan de bovenleidingsportaal .

Doen ze in het echt ook niet   :)



Groetjes Wesley
Nederlandse module baan.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2131 Gepost op: 08 July 2014, 23:34:58 »
als jij nu toevallig nog wat draaischijven hebt liggen ;D dan komen we die vast wel ophalen 8)

gr

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2132 Gepost op: 16 July 2014, 17:36:01 »


Heb je met veel moeite de juiste kleur bruin uitgezocht om je rails te verouderen gaan ze in Italiƫ voor de nieuwe kleur: Wit!!!!!!
Spoorbaan langs het Iseo-meer. Rare jongens die Romeinen.

PS. Staat eigenlijk wel mooi.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 17:38:20 door Wurlitzer »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2133 Gepost op: 16 July 2014, 17:49:59 »
Niet zo raar hoor, dan worden ze wat minder warm en zetten ze minder uit...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2134 Gepost op: 16 July 2014, 17:59:22 »
Ja, de rails wordt iets minder warm en zet dus iets minder uit. Maar welk probleem los je daar mee op ?

De spoorwereld weet al heel lang hoe je moet omspringen met het uitzetten van rails en zover ik weet levert dat geen echte problemen op.

Sander

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2135 Gepost op: 16 July 2014, 18:05:21 »
En wat is volgens jou dan de reden dat ze wit zijn? Kunstprojectje? ;D
« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 18:06:54 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2136 Gepost op: 16 July 2014, 18:08:37 »
Ehhhh, een modelbaan is niet een cirkeltje met twee schoenendozen ..........



(Ooit langs gekomen op een regenachtige dag in Stockholm en nooit terug kunnen vinden totdat .......... RM van deze maand)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2137 Gepost op: 16 July 2014, 19:12:23 »
De spoorwereld weet al heel lang hoe je moet omspringen met het uitzetten van rails en zover ik weet levert dat geen echte problemen op.
Ben ik toch niet met je eens.
Wel eens foto's gezien van een goede spoorspatting?
Volgens mij zijn die in dit draadje ook nog wel eens langsgekomen.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26806
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2138 Gepost op: 16 July 2014, 19:16:40 »
In Nederland worden rails ook wel eens wit geschilderd. Dat zie je vooral in de omgeving van bruggen. Dient inderdaad om de uitzetting te verminderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2139 Gepost op: 16 July 2014, 22:56:52 »
De spoorwereld weet al heel lang hoe je moet omspringen met het uitzetten van rails en zover ik weet levert dat geen echte problemen op.

Met dat verschil dat het in Nederland lang zo warm niet wordt als in Zuid-Europa. Plus is de zonnestraling daar veel intenser. Boven de 35 is zeldzaam, maar ik heb ook eens 42 graden meegemaakt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2140 Gepost op: 16 July 2014, 23:22:59 »
plus dat dit dus ook gewoon een manier is om met dat probleem 'om te springen'

gr

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2141 Gepost op: 16 July 2014, 23:25:25 »
Dat klopt helemaal, Peter. Op de ene plaats kan het warmer worden dan op een andere plaats. Daarom schreef ik ook dat de spoorwereld weet hoe je dat moet aanpakken. Uitzetten van een spoorstaaf is al zo oud als het bestaan van de spoorstaaf.

Een ontwerper hoeft niet eens meer te gaan rekenen, je kunt het gewoon opzoeken in tabellen. En als via de computer wordt ontworpen krijg je de nodige informatie vanzelf voor je neus. Zorgen voor compensatie voor uitzetting is gewoon routine.

De verklaring van Klaas kan ik volgen, alleen zie ik op het Italiaanse plaatje eigenlijk geen brug of zo. Daar heb je gewoon houten bielzen en ballast.

Zou het kunnen zijn dat hier een experiment loopt met een andere materiaalsoort voor rails ? Iets met een aluminium component, waardoor toevallig de witte of glimmende kleur ontstaat. Vroeger dacht ik altijd dat aluminium vrij zacht was, maar tegenwoordig worden veel nieuwe legeringen gemaakt.

Sander

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2142 Gepost op: 17 July 2014, 17:04:03 »
Denk het niet, op onze treinreis vorig jaar in Italie was het me al opgevallen dat heel veel rails daar wit gemaakt is.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2143 Gepost op: 17 July 2014, 17:51:11 »
Hallo




Bedankt voor de leuke reacties. Het spoor langs het Iseo-meer is zeker 40-50km lang. We zijn er een groot stuk langs gefietst.
Het bovenste plaatje is een spoorweg overgang in Luino. Een grote plaats aan het Lago-Maggiore.
Hierop en ook op het andere plaatje zie je duidelijk aan de begroeiing dat de rails geschilderd zijn.

Het plaatje hierboven is ontnomen van Google-Earth.
Rechts boven de enkel spoor overgang. Het spoor vertakt zich in een groot aantal sporen en gaat later ook weer verder als enkel spoor.
Boven zie je een feodaal groot stationsgebouw, een grote goederenloods iets eronder en twee draaischijven.

Jaap

« Laatst bewerkt op: 17 July 2014, 17:52:56 door Wurlitzer »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2144 Gepost op: 17 July 2014, 19:55:08 »
Een karretje voor het schilderen:



bron
Jeroen