Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
21 November 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1276168 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2055 Gepost op: 17 June 2014, 08:17:20 »
Je hoeft niet zo ver weg te gaan. Ga maar kijken in Rotterdam bij de eerste metrolijn.
Rijnhaven, Maashaven, Zuid, alle drie hebben ze de vertrekhal op de eerste verdieping, en de perrons op de tweede verdieping. De tussengelegen metrobanen liggen op het niveau van de eerste verdieping (laag). Vanaf de perrons vertrekkend rijdt je dus omlaag, krijg van de zwaartekracht een duwtje mee. Bij de volgende halte ga je weer omhoog, zodat de zwaartekracht meehelpt met remmen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2056 Gepost op: 17 June 2014, 09:34:28 »
Ook de U bahn in Berlijn loopt op en af bij de stations, de S bahn ook op sommigen stations, maar dat heeft meestal een andere reden. Deze moet vaak de ruimte delen met ander sporen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2057 Gepost op: 17 June 2014, 14:44:04 »
nogmaals een voorbeeld van goede spoorligging:

bron: http://www.forumtrenuri.com/t319p40-609-dingeni-saveni-dragueni

Groet,
michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2058 Gepost op: 17 June 2014, 15:23:08 »
Daar kunnen de achtbaanbouwers nog een voorbeeld aan nemen.  ;)
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2059 Gepost op: 17 June 2014, 15:45:43 »

Ging bijna 2 meter naar beneden, terwijl het horizontaal lag bij (her)aanleg.

Is hier een beetje recht getrokken, maar is nog steeds een serieuze dip. Bij de sonderingen zijn ze nooit in staat geweest de bodem van het veen te bereiken. Volgens sommige (binnen de WHR) is de beste oplossing ballast te blijven storten  ;D

FYI de NYMR is bij de aanleg over Fen Bog (dubbelsporig) aangelegd op koeienhuiden en dat ligt er sinds de aanleg redelijk strak bij. Alleen weten ze daar dat ze dus niet te veel ballast mogen bijstorten en dat ze niet te diep moeten graven  (y)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2060 Gepost op: 17 June 2014, 17:57:16 »
bijna knap om zo'n slappe bodem in model dynamisch na te maken ;D ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2061 Gepost op: 20 June 2014, 19:56:35 »
Is je diesel van je passagierstrein kapot, laat hem dan opdrukken door de diesel van de achteropkomende goederentrein.



bron
« Laatst bewerkt op: 20 June 2014, 20:02:42 door J J H S »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2062 Gepost op: 20 June 2014, 20:00:06 »
Nee nee nee, zo kun je toch geen passagiers vervoeren.



bron
Jeroen

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2063 Gepost op: 20 June 2014, 20:14:12 »
volgens mij... koppelingetje vd goederentrein ergens losgekoppeld in een tunnel en oeps, dde volgende (beetje vreemde) pasagiertrein met diesel ervoor duwt em verder ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2064 Gepost op: 20 June 2014, 23:04:53 »
dat komt mij heel bekend voor ::) ;D

gr

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2065 Gepost op: 21 June 2014, 12:40:42 »
Jeetje gaan die TGV's naar de sloop?
Mvg jamie

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2066 Gepost op: 21 June 2014, 14:12:07 »
Zijn TGV"s van de eerste generatie. Gaan inderdaad dus naar de sloop.

manuelspot

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2067 Gepost op: 21 June 2014, 15:24:49 »
Heeft NS geen belangstelling voor die motorbakken? Kunnen ze zo de Fyra bakken ertussen gooien. En HiSpeed rijden maar.  (y)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2068 Gepost op: 21 June 2014, 15:38:17 »
Geen ERTMS, dus ongeschikt voor de HSL.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2069 Gepost op: 21 June 2014, 17:05:43 »
Kost vast geen 160 miljoen om dat er in te solderen ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly