Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 18:03:56
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door Bert van Gelder
Vandaag om 17:55:39
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door jerrytrein
Vandaag om 17:54:05
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Hans Reints
Vandaag om 17:52:03
Trein botst op scootmobiel bij spoorwegovergang Vierpaardjes door Bert van Gelder
Vandaag om 17:51:31
19 Toen door Deetrein
Vandaag om 17:51:31
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 17:49:57
Wie weet wat dit onderdeel is door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 17:48:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:44:12
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
Vandaag om 17:41:22
Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 17:32:00
Cubana door Valentijn
Vandaag om 17:15:31
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 17:07:38
Hall sensoren type 49E door Menno
Vandaag om 17:05:17
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door jerrytrein
Vandaag om 16:52:50
Schuco H0 2021 door Arjan6511
Vandaag om 16:49:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 16:47:17
Rivarossi Mat46, waar tandwielen te verkrijgen? door Arjan6511
Vandaag om 16:39:00
Digitaal starten door bask185
Vandaag om 16:30:16
Eerste kennismaking door MOVisser
Vandaag om 16:27:35
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Jean-Pierre
Vandaag om 16:20:16
NMBS 25.5 in spoor N door rail4marcel
Vandaag om 16:06:02
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door tijgernootje
Vandaag om 15:44:18
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Pauldg
Vandaag om 15:13:39
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door JaJo
Vandaag om 14:42:23
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:32:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium secundus
Vandaag om 14:09:40
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 13:55:04
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Kieft01
Vandaag om 13:47:26
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
Vandaag om 13:29:44
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 876710 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1180
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #45 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:13:46 »
Hele fraaie tips allemaal. (y)

Wie durft nu nog steeds aan en nieuwe modelbaan te beginnen? :P :-[

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #46 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:21:41 »
houd je baan netjes ende opgeruimd, om schade aan je mooie modellen te voorkomen:


( met dank aan mijn vader :))

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10718
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #47 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:24:38 »


Controleer bij storing of de raillassen wel contact maken.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10718
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #48 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:35:34 »


Voorkom ingewikkelde brugconstructies door eerst een tekening van je baan te maken.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #49 Gepost op: 10 oktober 2011, 15:43:57 »
Geweldig. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #50 Gepost op: 10 oktober 2011, 16:34:40 »
Zorg dat treinen netjes leren remmen in koploper, echte treinen remmen voortijdig voor een stootblok



mvg
Mark

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #51 Gepost op: 10 oktober 2011, 16:51:32 »
Moderne treinstellen van de NS rijden met slechts 1 stroomafnemer tegen de draad....





mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
  • Limburger in Utreggg
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #52 Gepost op: 10 oktober 2011, 16:58:59 »
Een ICE 3 rijd wel met 2 stroomafnemers tegen de draad, net als de Thalys (op 1500V). Zijn wel geen NS treinen maargoed...

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2011, 17:03:49 door Rick 1625 »
Bouwde aan Nederlandse baan met fictieve stad Nieuwdam. H0, 2-rail, Profi-rails, Digitaal, ESU ECoS, Nederlands, tijdperk IV V VI.

Gaat binnenkort bouwen aan Nieuwdam 2.0.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1292
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #53 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:04:10 »
Treinstellen verbouwen is leuk maar houd het wel realistisch

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2011, 17:07:03 door rene w. »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1292
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:06:33 »
lekkage op je treinbaan is slecht voor de ballast


Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:14:36 »
Citaat
Een ICE 3 rijd wel met 2 stroomafnemers tegen de draad, net als de Thalys (op 1500V). Zijn wel geen NS treinen maargoed...

Gr. Rick

Dat weten we hier allemaal natuurlijk, (hoewel ICE 3 ook met 1 stroomafnemer uit de voeten kan en een TGV gewoon 2 locomotieven zijn met een paar rijtuigjes ertussen) maar het ging op de foto om een V-IRM waarvan we ook allemaal weten dat.....
Laten we het luchtig houden.  (y) Al die moeite gedaan voor een leuke foto.... :P

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:16:55 »


Ik dacht dat moest zijn, maak je ballastlijm niet te dun, let op de verhouding lijm/water
Mvg Marty,

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:17:58 »
voor de insiders :



TING TING TING TING
Mvg Marty,

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7292
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:25:30 »


Voorkom ingewikkelde brugconstructies door eerst een tekening van je baan te maken.

Groet Jaap


Ervaring Jaap?  :D

Groet,
Michel

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #59 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:36:01 »
Als je bij de aanleg van de baan flexrail gebruikt, wat vaak wel makkelijk is, zorg dan dat je geen onmogelijke bochten maakt. Zorg ook voor een goede verkanting in de bochten.


Klik

Wanneer je begint met ballasten en verdunde houtlijm in gaat druppelen, zorg dan dat de ondergrond al door en door droog is, anders kon er wel eens een stukje uitzakken.


Klik


Klik

Leg altijd eerst het baanvak en pas achteraf de bovenleiding en andere zaken langs het spoor. Vaak komt het spoor toch net even anders te liggen dan op de tekening.


Klik

Zorg ook voor het goede gereedschap. Als je een echte zelfbouwer bent en je ook je rails zelf maakt (die mensen bestaan), zorg dan dat je afstandhouders goed ingesteld zijn.


Klik

Bij het plaatsen van bruggen moet je er op letten dat deze een stevige stalen constructie hebben. In het echt moet zo'n ding flink wat verduren als er een HSL overheen denderd.


Klik

Over bruggen gesproken. Probeer geen sporen over elkaar heen te laten lopen.

Klik

Tot slot, bij het aanleggen van het station. Houd er rekening mee dat je voldoende hekken langs de rails plaatst. Anders kunnen er zomaar mensen oplopen... of erger...


Klik
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery