Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:55:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222517 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2760 Gepost op: 20 May 2016, 10:10:38 »
Servé,

ik heb jouw suggestie gegoogled en het klinkt plausibel. Ik heb er verder niet voor doorgeleerd dus kan er geen uitsluitsel over geven.
Ik vraag me alleen af wat er zou gebeuren als ik dit sein stoptonend zou passeren... De TRDL heeft normaal gesproken geen zicht op P seinen en weet dus ook niet of ik er voor of er voorbij sta.....

Wordt wellicht vervolgd.....

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2761 Gepost op: 20 May 2016, 10:20:40 »
Dat is inderdaad een interessante situatie. Helaas ken ik geen TRDL in die hoek van het land, dus kan het niet navragen :(
Vriendelijke groet, Servé.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2762 Gepost op: 20 May 2016, 10:52:30 »
Gokje Michel, foto vlak bij jouw eigen huis gemaakt?
Inderdaad Gert, dit is de tunnel van de Hakselseweg naar de FrankenEng in Ede. Deze constructie valt nu goed op sinds ze aan het storten zijn. Tot voor kort stond er nog een meter of wat water in, tot ongeveer 2 meter onder de brug (nu viaduct ;))

Groet,
Michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2763 Gepost op: 20 May 2016, 11:02:03 »
In streetview is dit een interessante locatie. Als je vanaf de Frankeneng komt zie je een overweg, kom je vanaf de Hakselseweg, dan zie je een bouwput in wording en de overweg is dichtgetimmerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2764 Gepost op: 20 May 2016, 11:17:44 »
Servé,

ik heb jouw suggestie gegoogled en het klinkt plausibel. Ik heb er verder niet voor doorgeleerd dus kan er geen uitsluitsel over geven.
Ik vraag me alleen af wat er zou gebeuren als ik dit sein stoptonend zou passeren... De TRDL heeft normaal gesproken geen zicht op P seinen en weet dus ook niet of ik er voor of er voorbij sta.....

Wordt wellicht vervolgd.....

Mvg



Sander

Is niet zo moeilijk Sander. P-sein 628 ga je toch met (R)rijden(O)p(Z)icht voorbij. (Brom)wissel 28A ligt als het goed rechts leidend.
Groeten Joop, machinist Lls

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2765 Gepost op: 20 May 2016, 11:29:10 »
In streetview is dit een interessante locatie. Als je vanaf de Frankeneng komt zie je een overweg, kom je vanaf de Hakselseweg, dan zie je een bouwput in wording en de overweg is dichtgetimmerd.
Idd grappig, want ook vanaf de Verlengde Blokkenweg is het beeld nog van 2009. De gehele buurt (Voorheen uitvindersbuurt) zit daar in de tijdzone, deels 2009, deels 2015. De streetview vanaf de overweg in de Kerkweg weer wel van 2015. Daar zie je ook de fietstunnel in aanbouw.

Groet,
michel

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2766 Gepost op: 20 May 2016, 12:34:38 »
Is niet zo moeilijk Sander. P-sein 628 ga je toch met (R)rijden(O)p(Z)icht voorbij. (Brom)wissel 28A ligt als het goed rechts leidend.

Uiteraard ROZ... maar als het niet goed is ligt het wissel links leidend en komt er een trein (geduwd) tegenmoet.  :o

Punt is dat een P sein op de vrije baan staat. Erachter verwacht je geen bijzondere gevaarpunten. Op het moment dat er een trein tegenmoet komt en het wissel linksleidend ligt kun je niet meer spreken van vrije baan....
Lijkt me dat het op zijn minst een Automatisch lichtsein zonder P zou moeten zijn. Sein 628A in dat geval.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2767 Gepost op: 20 May 2016, 13:10:10 »
Blijkbaar wordt het niet gezien als een bijzonder gevaar punt. Zal ook een navragen hoe het zit ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2768 Gepost op: 20 May 2016, 13:29:26 »
Joop, je hebt een PB van me.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2769 Gepost op: 20 May 2016, 13:47:58 »
De kans dat je hier op dit punt voor een rood sein loopt is erg klein omdat de trdl je rangerende mcn te nwh de vrijgave moet geven voor de bediening van de grendels.
En aangezien je als mcn voor het stoptonende P-sein duidelijk zicht heb op de trein die voor je staat heb je ook geen enkele reden om hier een rood P-sein te passeren.

Situatie hier ter plekke is als volgt.

Rangerende mcn belt trdl en vraagt toestemming om te mogen rangeren met de vrijgave.
Trdl geeft afhankelijk van het aantal nog te passeren treinen de vrijgave.
Rangeerdende mcn pakt na het passeren van de laatste trein de vrijgave dmv een sleutelkastje.
Vervolgens worden de grendels op de wissels ontgrendeld en worden de wissels in de juiste stand de vrije baan op gelegd.
Rangerende mcn stuurt vervolgens middels radio bediening de trein de vrije baan op en houdt hierbij de overweg bezet.
Zodra het laatste wissel gepasseerd is worden de wissels weer terug gelegd in de vergrendelde stand, waarbij het wissel dat als laatste bediend is als eerste wordt terug gelegd.
Aansluitend wordt de vrijgave rangeren weer terug gegeven aan de trdl en gevraagd of de wissel correct vergrendeld zijn en loopt de mcn naar zijn trein welke op de vrije baan staat te wachten, en tegelijk met het naar voren lopen trekt hij deze middels de radio bediening op zodat de overweg weer vrij komt. (dit wordt gedaan zodat de mcn veilig kan oversteken).
Zodra de mcn weer op zijn trein zit zal deze vertrekken met Rijden Op Zicht (ROZ) dit ivm met het bord sein 317 wat in het laatste wissel staat.
Zodra de trein het betreffende blok heeft verlaten zal het p-sein uit de stand stop komen.

Andersom bij het plaatsten van de trein in Noordwijkerhout:

De aankomende trein stopt na de overweg, schakelt om naar radio bediening en loopt terug naar achter richting de overweg.
Hier staat een sleutel kast voor de bediening van de overweg. Deze bediend he en loopt vervolgens door en laat de trein langzaam achter zich aan komen.
Vervolgens wordt wederom de vrijgave gepakt dmv sleutelkast en worden de wissels (verste eerst) in de juiste positie gelegd waarna de trein op de radio bediening naar binnen geschoven wordt.
Zodra de wissels weer vrij zijn worden beide wissels weer terug gelegd en vergrendeld. Bij de trdl wordt na gevraagd of de wissels correct vergrendeld zijn en de trdl de vrijgave terug heeft.
Hierna zal het P-sein weer uit de stand stop komen.

Tot zover deze bedienings-instructie Noordwijkerhout VAM
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2770 Gepost op: 20 May 2016, 13:52:18 »
Interessant, bedankt! :D
Vriendelijke groet, Servé.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2771 Gepost op: 20 May 2016, 14:42:01 »
Arjen,

dank voor de toelichting.  (y) Ik was niet bekend met de wijze van bediening. Ik ging er vanuit dat eea plaatsvond vanaf emplacement Lisse....
In de praktijk heb je inderdaad duidelijk zicht op de rangerende trein. Dat heb ik zelf mogen ervaren.

Blijft voor mij de vraag hoe die P regelgevingtechnisch verantwoord wordt. Ben ik erg benieuwd naar.


Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2016, 23:35:51 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2772 Gepost op: 30 May 2016, 23:01:06 »
Laat je car system lijnbus niet te diep door een plas water rijden. Doen ze in het echt ook niet.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6787555/5d45d1f4/buschauffeur_heeft_schijt.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12443
    • sleutelspoor
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2773 Gepost op: 30 May 2016, 23:04:52 »
Een andere invulling van het begrip "Tanklocomotief"

Foto via Kras
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2774 Gepost op: 30 May 2016, 23:22:15 »
Photoshop. Het originele leuke thema is situaties in het grootspoor die we in model als onrealistisch zouden betitelen. Maar dit bestaat gewoon niet.