Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?  (gelezen 7817 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2011, 22:31:17 »
Lekker handig......

hierbij alsnog.



Remko

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #16 Gepost op: 11 October 2011, 22:49:38 »
Hellingpercentage ietwat aan de hoge kant vrees ik.

Wanneer je je station schuiner legt kunnen de gebogen wissels verschuiven naar onderen, je creeert hier mee meer lengte voor je dalende sporen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2011, 08:26:59 »
Sander,

bedankt voor je terugkoppeling.

zal nog eens proberen te schuiven om wat meer lengte te creeren.
Wat vind je van de rest?
Tevens blijft voor mij de vraag of dit leuker/afwisselender is dan het type baan waar ik in het begin van dit draadje mee ben begonnen.

Wat vind jij?

gr. Remko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2011, 09:27:43 »
Hoi Remko,

Aardig plan. Beidt mogelijkheden om te rangeren. :)
Ik heb een paar punten van opbouwende kritiek:



1. Dit kopspoor zou ik niet aanleggen, want het is alleen via één spoor bereikbaar.
2. Het verwijderde spoor van punt 1 komt hier terug en kan dienen als wachtspoor voor een locomotief.
3. Het omloopspoor is aan de korte kant. Op deze manier wordt het langer.
4. Ook hier mag het omloopspoor langer worden.

Het oorspronkelijke baanplan ziet er onrustig uit, maar heeft het voordeel, dat de trein een tijdje kan doorrijden zonder na een paar minuten weer een stootblok tegen te komen.

Succes! (y)

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 12 October 2011, 09:31:27 door Basilicum »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2011, 17:27:56 »
Als bij Basilicum, alleen enkelspoor.
Oogt wat rustiger.



Groet,
Michel

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #20 Gepost op: 13 October 2011, 15:38:19 »
Tevens blijft voor mij de vraag of dit leuker/afwisselender is dan het type baan waar ik in het begin van dit draadje mee ben begonnen.

Wat vind jij?

Hou je van rijden, dan moet je een rondje of keerlus maken, hou je van rangeren dan moet je een kopstation maken. Een vraag die alleen jij kan beantwoorden!

Ik zou ook voor enkelspoor gaan. Rustiger, ruimer, en je hoeft niet zo heel lang te wachten op de volgende trein. Bovendien, kan jij twee treinen tegelijk besturen (handmatig)? Ik niet!  ;)

Ikzelf heb slechte ervaringen met stijgingspercentage groter dan 2.5%. Het gaat al snel slippen. Je kan ook kijken naar hoeveel je absoluut gezien wilt dalen. Stoomlocomotieven hebben als voordeel dat ze geen stroomafnemer hebben, dus zou je je kunnen beperken tot treinhoogte plus railshoogte plus beddinghoogte plus een beetje speling.

Succes!

Groeten, Jaap

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #21 Gepost op: 13 October 2011, 17:17:37 »
Ik vind het een beetje raar station. Het perron en het station bedienen maar 2 van de 3 sporen. Het 3e spoor is alleenmaar een omloopspoor.
Ik zou het perron tussen het 2e en 3e spoor inleggen, bedient het beide sporen en wordt nog langer ook (loopt langer langs spoor 2)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2011, 19:48:48 »
Allereerst hartelijk dank voor het meedenken.

Jaap,
mee eens. Ik twijfel (blijkbaar) nog steeds tussen een ovaal om treinen rond te kunnen laten rijden en een kopstation.
Probleem van een combinatie is dat je dan ook een keerlus nodig hebt.
In de toekomst (over 2 jaar of zo) krijg ik meer ruimte en is een combinatie mogelijk.
Daar wil ik niet op wachten dus moet ik nu een keuze gaan maken.

Michel,
Ik ben jouw opmerkingen aan het inwerken. Vind het goede toevoegingen.

Maarten,
helemaal mee eens. Eerste idee was het onderste spoor als een industrie spoor te gaan gebruiken, maar die heb ik er later apart onder gelegd. Een perron is dan wel handig.

Dan de keuze enkel-/dubbelspoor.
Helemaal mee eens dat het enkelspoor rustiger is.
Mijn reden voor dubbelspoor is dat er 1 trein weg rijdt en ondertussen de volgende kan binnenkomen.
Jaap, jij geeft aan dat de treinen bij enkelspoor juist eerder terug zijn.
Dat begrijp ik dan niet helemaal. De trein vanuit het schaduwststion moet wachten tot de vorige terug is....?

Als ik de update gereed heb zal ik deze posten.

Groeten en nogmaals bedankt,

Remko

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #23 Gepost op: 13 October 2011, 21:50:54 »
Hierbij een geupdate baanplan.

Twee versies:

1: enkelspoor met schaduwstation met keerlus. Ik heb geen ervaringen met keerlussen, maar dat is dan een nieuwe uitdaging.



2: dubbelsporig



Zie mijn vorige bericht voor de opmerkingen en vragen

groeten Remko

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #24 Gepost op: 13 October 2011, 22:15:30 »

1: enkelspoor met schaduwstation met keerlus. Ik heb geen ervaringen met keerlussen, maar dat is dan een nieuwe uitdaging.
2: dubbelsporig

Ook plan 2 is een keerlus !  Maar aan keerlussen is echt niks engs hoor, ze bijten niet en met simpele hulpmiddelen vonken ze ook niet.
Maarten.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #25 Gepost op: 13 October 2011, 22:41:50 »
Ik zou voor dubbelspoor gaan, zo heb je meer rijmogelijkheden en er is meer actie op je baan.
misschien kun je in je schaduw station nog korte opstel sporen maken.
Zodat je daar enkele loc's op kwijt kan. Zodat er af en toe een enkele loc heen en weer rijd om een wagon stel op te halen.

Mvg
Mark

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2011, 12:37:47 »
In de toekomst (over 2 jaar of zo) krijg ik meer ruimte en is een combinatie mogelijk.
Daar wil ik niet op wachten dus moet ik nu een keuze gaan maken.

Jaap, jij geeft aan dat de treinen bij enkelspoor juist eerder terug zijn.
Dat begrijp ik dan niet helemaal. De trein vanuit het schaduwststion moet wachten tot de vorige terug is....?

Heel verstandig om nu een (test)baan te maken en over twee jaar een echte. Heb ik ook gedaan. De mijne was niet eens af, maar ik heb veel van het bouwen geleerd en geleerd wat ik nou leuk vind aan modelspoor (in mijn geval rangeren dus).

Ik heb wat ongelukkig geformuleerd. Mijn punt was dat je wel dubbelspoor kan hebben, maar dat het je niet (handmatig) zal lukken om met twee treinen tegelijk te rijden. Je moet dus in beide gevallen eerst een trein naar het schaduwstation rijden, en daarna kan je pas met je volgende trein gaan rijden (dus ook als je dubbelspoor hebt).

Nu ik je baanplan voor enkel- en dubbelspoor onder elkaar zie, vind ik enkelspoor veel mooier. Past ook beter bij de grootte van het kopstation. Ook oogt het dubbelsporige plan wat gekunsteld. Net alsof je flink hebt moeten passen, meten en proppen om het voor elkaar te krijgen. Maar ik hou dan ook van enkelspoor en zijn beperkte mogelijkheden. Zo, dit advies is precies het tegenovergestelde van Mark. Misschien moet je toch maar weer zelf de keus maken!  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2011, 12:46:46 »

Ziet er heel leuk uit een kopstation met dubbelspoor, maar veel heb je daar niet aan. De treinen moeten elkaar kruisen vlak voor het station. Een reizigerstrein die binnenkomt moet wachten op een vertrekkende reizigerstrein, en hetzelfde geldt voor twee goederentreinen. Alleen en vertrekkende personentrein en een aankomende goederentrein kunnen tegelijkertijd behandeld worden. Het voordeel wat lijkt bij dubbelspoor is er dus niet.
Ik zou gaan voor de enkelsporige variant, dan hou je ook ruimte over voor wat landschap.

Michel,
Ik ben jouw opmerkingen aan het inwerken. Vind het goede toevoegingen.

Ere wie de eer toe komt, ik heb slechts de aanpassingen van Basilicum ingevuld. Hij heeft de verbeteringen voor het complex bedacht. Ik was slechts goed in gummen  :D

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 14 October 2011, 12:55:30 door tothebeach »

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #28 Gepost op: 15 October 2011, 21:08:27 »
Allemaal hartelijk dank voor jullie mening en opmerkingen.

@Basilicum
Het waren jouw opmerkingen, die ik ingewerkt heb. Dank voor de tips.

@Maarten.
Klopt; in beide zit een keerlus. Ik heb een keerlusschakeling van Wim Ros gekocht, maar ik heb nog geen idee hoe ik zo'n ding aan moet sluiten. Maar ja, ter zijner tijd zal ik er wel achter komen.

@Jaap,
ik ben ook met koploper bezig en wil dit ook (gedeeltelijk) gaan gebruiken. Twee treinen tegelijk moet dus lukken. Ik vind treinen leuk, maar ook de software om dit voor elkaar te krijgen trekt mij.

@Allen,
Ik denk dat het dubbelspoor niet gaat brengen wat ik er van verwacht. Ik denk dat voor de huidige opbouw van het kopstation met goederenspoor een enkelsporige aanvoerlijn gaat voldoen.
Echter wil ik nog even terug naar het begin.
Om een goed vergelijk te kunnen maken met mijn eerste baantje gebaseerd op een rondje, wil ik dit eerste baantje nog uitbreiden met een schaduwstation en kijken of dit dan nog rustiger en leuker kan. Dan kan ik een goed vergelijk maken en zal ik toch echt moeten kiezen. Vandaag of morgen zal ik een update plaatsen.

Groete Remko

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #29 Gepost op: 16 October 2011, 18:04:15 »
Hierbij dan de opties voor een ovaaltje ipv een kopstations.
1 met en 1x zonder schaduwstation.

Zonder schaduwstation:



Met schaduwstation:




Bedoeling is om te kijken wat er nog te verbeteren valt aan deze baantjes en dan te kiezen of deze of de baan met het kopstation het gaat worden.

Graag hoor ik wat jullie voor verbeteringen zien.

Groeten Remko