Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?  (gelezen 7812 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #30 Gepost op: 16 October 2011, 18:09:31 »
Ben bang dat je helling van het schaduwstation te stijl is.

Linksom bekeken heb je ene helling die ruim 3 meter is. Genoeg voor 9 cm daling, en die heb je nodig. D
Dan door het schaduwstation en daarna de helling omhoog. Die is amper 2 meter en wordt dus te stijl.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #31 Gepost op: 16 October 2011, 19:55:01 »
Sander,

die helling is ongeveer 4,4%. Dat is wel veel. Hoewel ik geen erg lange treinen heb.
Als ik dit als dalend traject neem en de andere (helling 2,3%) als steigend moet het kunnen denk ik.
De snelheid van het dalend traject moet dan niet te hoog zijn.

Is dat een optie?

Groeten Remko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #32 Gepost op: 16 October 2011, 20:22:47 »
Houdt er rekening mee, dat je ook wel eens een trein de andere kant op wilt laten rijden. Het is dus beter om de hellingpercentages gelijk te houden.
Voor een baan met deze beschikbare ruimte zou ik geen hellingen toepassen. Ze worden snel te steil. Ik kies dus voor de schaduwstationloze versie.

In het station kan een trein staan met een aardige lengte. Om deze ook in de tunnel kwijt te kunnen, kan het omloopspoor aldaar kunnen verlengd worden op deze manier:



Groet,
Basilicum



Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #33 Gepost op: 16 October 2011, 22:18:25 »
Basilicum,

bedankt voor je input.
hoewel ik niet hele lange treinen heb, geeft dit wel meer zekerheid dat dit geen probleem gaat worden.
Tevens is het met koploper mogelijk twee korte treinen achter elkaar te laten stoppen.
Gevolg is wel meerdere (bocht)wissels achter elkaar.
Ik zal het eens verder uitwerken.

Nog verbeteringen mbt station of industriespoortje?

Groeten Remko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #34 Gepost op: 17 October 2011, 08:03:00 »
Het station en de opstelsporen zijn goed zo. :)
Alleen het loodsspoor ligt erg dicht naast de tunnelingang. Dat zal er iets minder logisch uit gaan zien. Je zou dat zo kunnen oplossen:



Eventueel kan de locloods iets dichter bij de opstelsporen gezet kunnen worden.

Groet,
Basilicum

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #35 Gepost op: 17 October 2011, 11:59:27 »
Hoi Basilicum,

ik wilde dit oplossen door ter plaatse van de tunnelingang de zijde tussen de sporen open te laten en van die pilaren te plaatsen.
Echter jouw idee lijkt me beter, hoewel ik hetgeen ik in gedachten heb zo wie zo wel kan doen. Staat misschien wel leuk.

ik ben gisteravond nog even met de bochtwissel bezig geweest om de opstelsporen te verlengen. Gevolg is wel R2 in de linker bochten waar nu R3 zit.
Andere optie is het alleen aan de rechter kant te doen.

Ik zal vanavond dit plan even posten. Neem ik ook deze opmerking van jouw even in mee.

Groeten en bedankt,

Remko

mallet96

  • Gast
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #36 Gepost op: 18 October 2011, 09:58:01 »
Het mag ook een kopstation worden, maar ik vind het moeilijk hier een baan bij te bedenken. Tevens moet er wel iets van industrie of een beperkte BW bij kunnen.



Hallo Remco,

Ik lees je draadje nu pas. Het is altijd moeilijk om op een kleine ruimte al je ideëen kwijt te kunnen, dat heb je zelfs als je een zee van ruimte hebt, want dan wil je nog meer aan ideëen kwijt. Ik heb geprobeerd om een leuk klein baantje voor jou te ontwerpen. Het idee van mijn ontwerp is als volgt. Het station heeft 2 perronsporen (lengte ong. 1mtr) en 1 omloopspoor (lengte ong. 90 cm), 1 kopspoor voor een pendeltrein en 2 sporen waar je bv 1 spoov voor een locloods en 1 spoor voor kolenbehandeling kunt houden. Treinen vertrekken achter de (bv locloods) en gaan daar een korte tunnel in. Dit spoor daalt (ongv 1cm per 35/40 cm). Bij het uitrijden van de tunnel komt er een wissel, waar een aansluiting voor een fabriek/brouwerij/houtzagerij, ect. is. Het spoor volgt verder zijn weg en verdwijnt dan weer in een tunnel naar een schaduwstation. Ter hoogte van de aansluiting zou je nog een omloopspoor/perronspoor kunnen inplannen, maar je kunt dit ook zo laten en dan het spoor verder laten dalen ivm de schaduwstation. Als tekening ziet het er als volgt uit:



Je schaduwstation kun je uiteraard op je eigen manier indelen zoals je zelf wenst. Ik hoop dat dit iets bijdraagt aan jou vraag. Groeten,

Marcel

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #37 Gepost op: 18 October 2011, 22:54:58 »
Hoi,

Basilicum,

hierbij een update met de bochtwissels geintegreerd, waardoor de opstelsporen wat langer worden.
Tevens het spoor naar de lokloods verlegd, zodat deze wat verder van de tunnelingang staat.



Ik heb geen ervaring met driewegwissels. Ik hoor wel eens dat deze een probleem geven.
Heb je daar ervaring mee?
Heb je hiervoor aparte aandrijvingen/decoders nodig, die halverwege stoppen of werkt dit anders?

Ik denk verder dat het baantje er aardig op begint te lijken.


Marcel,

hartelijk bedankt voor het meedenken.
Persoonlijk vind ik het leuk bedacht om in twee stukken het hoogteverschil naar het schaduwstation te maken. Dit betekent ook een hoogteverschil tussen het station en het stukje industrie. Dit staat speels en kun je leuke dingen mee doen. Iets met water of zo...
Ik was al even begonnen om het na te tekenen in wintrack.
Het wil nog niet helemaal lukken met het station. De lengte die jij getekent heb haal ik (nog) niet. Het spoor richting schaduwstation is nog niet zover gedaald dat het station daar boven kan komen.. Maar ik pruts nog wel even verder.

Groeten Remko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Wie helpt mijn baanplan te verbeteren?
« Reactie #38 Gepost op: 21 October 2011, 08:13:56 »
Mijn driewegwissels hebben allemaal gepolariseerde hartstukken. Zo blijven ook de kleine loc's niets steken. Speciale aandrijvingen heb je niet nodig. Als ze er niet bij het wissel worden bijgeleverd, kun je de standaardaandrijvingen gebruiken. Over decoders heb ik geen informatie. Mijn wissels worden gewoon met drukknoppen op een schakelbord bediend. Dit kan natuurlijk ook digitaal, maar ik vind dat niet nodig. Klik en scroll. :)

Groet,
Basilicum