Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800  (gelezen 14264 keer)

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Gepost op: 02 October 2011, 08:39:35 »
In dit forum kon ik nog niets vinden over de "nieuwe" DDM-1 met Loc1700 (of ik heb niet goed gezocht natuurlijk....)

Heeft er iemand toevallig informatie en ook een foto of filmpje van?


http://youtu.be/H0CRR4Vd4Yo

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2011, 09:58:16 »
rijd nog niet rond, omdat de 1700 locs nog worden omgebouwd. als er stammen in dienst komen zal het als eerst gemeld worden op  somda.nl

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2011, 10:29:40 »
mag hier ook hoor... Somda is niet heilig!

En ze rijden inmiddels in proefbedrijf, als het goed is zijn de eerste 2 loccen gereed. Hoe de rijtuigen ervoor staan weet ik niet, maar zal ook wel vlot gaan.

mvg,
Robin

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2011, 10:34:10 »
De 1777 en de 1769 zijn inmiddels gereed. De gereserveerde 1700en zijn  de 1769-1781 (met uitzondering van de 1771) De stammen 6901, 6902, 6906, 6911, 6913 en 6915 zijn op dit moment klaar/in behandeling. Van de 6902, 6913 en 6915 weet ik in ieder geval zeker dat ze klaar zijn.

De 6903, met de defecte Bvk 103, krijgt waarschijnlijk als vervanging de op reserve staande Bvk 112 (Dgr). De 6908 is ook defect, maar wordt hoogstwaarschijnlijk hersteld met onderdelen van de eveneens defecte Bvk 105. Verder nog terzijde, maar zonder verdere bijzonderheden staan de stammen 6904 en de 6907.


Als het allemaal meezit gaan twee stammen komende maandagmiddag starten in de 14500 ;)

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 02 October 2011, 10:39:50 door Timo S »

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2011, 11:19:09 »

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2011, 14:49:30 »
Johan&Robin bedankt voor jullie input en inderdaad is Somda zeker niet heilig.

Timo dus a.s. Maandag kan ik mijn pneumatische lieveling weer tegenkomen , weet jij ook of het ombouwen net zo gaat als met de 1800 (Atb&dodeman) of gaat het nu soms als de trek-trek dus ook de batterij??

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2011, 17:14:11 »
ik denk meer ombouwen als BDs (lok dan).

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2011, 09:03:23 »
Nou, laat de battarij maar in staan, anders doet die loc niet veel meer... ;).  Verder weet ik het nog niet wat de bedoeling is. Ik weet niet waardoor het sluiten van de dodeman op de loc 1800 werd ingegeven. (de loc zelf of wellicht de Bvk) In dat laatste geval zal dat bij de 1700 dan ook moeten.
ATB is eigenlijk helemaal niet nodig, zelfs bij de BDs niet (meer)

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #8 Gepost op: 03 October 2011, 09:39:04 »
..... Verder weet ik het nog niet wat de bedoeling is..........

Jullie gaan er toch niet oprijden zonder officiele wettelijke herinstuctie, neem ik aan. Dan worden de in en outs vanzelf duidelijk. En herinstructie is toch niet even een verklaring tekenen dat je het allemaal wel zo'n beetje weet...........
Dus pas op, waar je mee beizg bent ! Of zie ik dit verkeerd ?
Ook Engelse treinen zijn leuk

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #9 Gepost op: 03 October 2011, 10:24:53 »
ooit wel eens gedacht over techneuten die er aan sleutelen en zo ongeveer proberen te redeneren hoe het zit zonder het achterste van de tong te laten zien.........
Zover ik weet heeft de 1700 geen dru, maar ik denk wel dat je de ATB klep uit moet zetten FASE 4 1700 en FASE 3 DDM-1.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #10 Gepost op: 03 October 2011, 10:29:10 »
Voor zover ik mij kan herinneren hebben ze nog tot Feb.2011 gereden. Daarvoor nog in 2010. Dus denk dat het wel mee zal vallen. Op somda is er ook discussie over zie hier beetje onderaan ( http://www.somda.nl/forum/6358/9/ ) .

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #11 Gepost op: 03 October 2011, 11:36:15 »
De regel is: één maal in de drie jaren wettelijke herinstructie, of het materieel nu daadwerkelijk rijdt of niet, maakt daarbij niet uit. Ga je op materieel rijden, en de wettelijke (her-)instructie ontbreekt/is verlopen, dan is er/heb je als mcn/bedrijf denk ik een probleempje.... Immers je voldoet niet aan de voorwaarden.
Verder vernomen dat het materieel waarop een mcn mag rijden, en dat is iets anders dan kan rijden, zeer binnenkort op de rijbevoegdheid/bedrijfspas komt te staan.

Alleen mcn welke dus (her-) instructie hebben gehad op de combinatie 1700+DDM (immers nieuw materieeltype) mogen hier op rijden. Immers er kan van alles zijn wat veranderd is, en is er ook, zie al welke discussie over remkraan/ATB/dodeman hierover in deze topic plaatsvond tussen mcn (?)
Tevens is er al heeeel lang (>3 jaar) geen officiele herinstructie DDM geweest........
Naar mijn mening is er dus een probleempje, voordat ze kunnen rijden.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2011, 11:44:05 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2011, 12:26:09 »
Ik denk dat alle machinisten kraaiende kleuters zijn die geen idee hebben wat ze doen en geen idee hebben of ze op een trein of op een grasmaaier zitten, maar gelukkig hebben we hier onze treinhobbijist die nog net op tijd een ramp heeft weten af te wenden!

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2011, 12:35:08 »
... ik zat (als machinist zijnde) gewoon eea te beredeneren. Het verhaal over herinstructie klopt, maar ik denk niet dat er wordt gesteld dat het een nieuw materieel type betreft.  Iedereen is 1700 bevoegd bij NS. DDM-1 daarvan weet ik niet uit het hoofd wanneer ik daar voor het laatst instructie op heb gehad. Ervan uitgaande dat die niet verlopen is, dan kan men volstaan met een memo "hoe te handelen bij ombouwen van het materieel".  Er is technisch niets gewijzigd aan beide mat. soorten. Het gaat er alleen om welke systemen er bij ombouwen uit danwel ingeschakeld moeten worden in loc en Bvk.
Wat Johnny zegt over ATB fase 3 en 4 zou idd een reden kunnen zijn dat de ATB kleppen toch gesloten moeten worden...(niet aan gedacht)

We zullen wel zien als het zover is,

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #14 Gepost op: 03 October 2011, 13:50:49 »
...... maar gelukkig hebben we hier onze treinhobbijist die nog net op tijd een ramp heeft weten af te wenden....

Ik ben ook de beroerdste niet, echter geen ramp voorkomen, maar wel enkele zaken even scherp bekeken !

Als een mcn (Sander) al aangeeft dat:
Citaat
....DDM-1 daarvan weet ik niet uit het hoofd wanneer ik daar voor het laatst instructie op heb gehad. Ervan uitgaande dat die niet verlopen is.....
al niet meer weet wanneer hij instructie heeft gehad, dan kan het misschien juist wel weer eens tijd worden voor een opfriscursus. En een memotje gaat daar helaas niet voor door.
Dacht zelf dat het complete NSR machinstenkorps in 2010 nog opnieuw herinstructie Mat 64 moest krijgen omdat de wettelijke termijn anders overschreden werd. Dan was een memo ook goedkoper geweest voor NSR, dan een halve dag of zo instructie op het materieel voor elke mcn.
Overigens werken ATB fase-3 en fase-4 prima samen in ander materieel, bv Mat 64, dus waarom nu in de DDM niet ?
In een 1600 en DDM zaten beide fase-3, en toen moest de ATB wel uit gezet worden, dacht ik gelezen te hebben.
Veder is er aan de 1700'den en DDM (?) het één en ander gebeurt, maar wat dan wel ?
« Laatst bewerkt op: 03 October 2011, 13:52:34 door Treinhobbijist »
Ook Engelse treinen zijn leuk