Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800  (gelezen 13526 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2011, 14:29:42 »
Citaat
Als een mcn (Sander) al aangeeft dat:
Citaat....DDM-1 daarvan weet ik niet uit het hoofd wanneer ik daar voor het laatst instructie op heb gehad. Ervan uitgaande dat die niet verlopen is.....
al niet meer weet wanneer hij instructie heeft gehad, dan kan het misschien juist wel weer eens tijd worden voor een opfriscursus. En een memotje gaat daar helaas niet voor door.

.... van de andere materieel soorten weet ik dat (gelukkig) ook niet uit het hoofd....

Het gaat erom dat als betreffende mcn nog matbekendheid heeft ( lees:minder dan 3 jaar geleden voor het laatst herinstructie gehad heeft) op zowel loc 1700 als DDM-1 er met een memo volstaan kan worden.
Waarom een opfriscursus (buiten de wettelijk bepaalde herinstructie) op materieel waar je al "honderd jaar" en nog dagelijks mee rijdt???

Bij DDM-1 moest "vroeger" de ATB uitgezet worden op zowel loc als Bvk.  Dit is al jaren niet meer het geval. Tegenwoordig moet alleen de dodeman op de loc (1800) nog uitgezet worden bij ombouwen.

Hoe het dalijk gaat met DDM-1 en 1700 dat is hier (nog)  niet bekend. Ik kan me bij alle varianten van wel of niet uitschakelen van ATB en of Dodeman wel iets voorstellen.

Als er in de memo komt te staan:
Bij ombouwen van Bvk naar Loc vv dient u in de te verlaten materieeleenheid de ATB kraan / kranen te sluiten en in de nieuw te bedienen materieeleenheid te openen. Dit omdat het ATB BD signaal niet of niet betrouwbaar wordt doorgegeven tussen Loc en Bvk

..dan weet ik meer dan genoeg. Hoef ik geen halve dag voor naar de cursus  toch?

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2011, 16:28:22 »
.....dan weet ik meer dan genoeg. Hoef ik geen halve dag voor naar de cursus  toch?.......

En nu maar hopen dat alle mcn zo makkelijk denken over (her-)instructie materieel, dat zou een enorme kostenpost voor NSR schelen, niet zozeer die kleine groep mcn welke op de DDM gaan rijden, maar vooral veel besparen bij de  herinstructie van alle andere materieeltype's. Overigens vernam ik dat de materieelkennis bij veel mcn, ondanks de nu nog geven landelijke herinstructie, toch al matig is. Dat gaat nog wat worden, als er alleen met een memobriefje gewerkt gaat worden.
Nu maar hopen dat IVW er ook nog zo over denkt....
Ook Engelse treinen zijn leuk

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2011, 18:20:28 »
Gelukkig dat jij het allemaal weet, en dat ook nog uit je hoofd!|

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2011, 18:45:08 »
Even terug op het gemengd ATB bij 64, vanaf de FASE 2 kasten zette het voorste stel doorgaande draad 87 onderspanning waardoor de aangekoppelde stellengedwongen buiten dienst gingen, maar via draad 88 hield je dan wel de KG klep op.
Dat men daar later per stel een FASE 3 of FASE 4 omheen knutselde is wat anders.
Bij DDAR hoef je ook niks maar later bij de BDS-en ging dat systeem toch fout.

Begin weer wakker te worden.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2011, 21:09:17 »
Nadat men vrijdagavond plachtte twee stammen via de 14558 en 14560 klaar te zetten in Enkhuizen, zodat deze dan maandagochtend  zouden startten in de 14523 en 14525, mislukte dit. Vandaag ging het, zoals spotters waarschijnlijk al hebben gezien, opnieuw mis.
Het was de bedoeling om weer via de 14558 en 14560 twee stammen klaar te zetten, maar door een voor mij onbekende rede zijn beide diensten daarstraks met DD-AR gereden en zijn de drie beschikbare stammen (6902+1772, 6913+1769 en 6915+1777(?)) niet in beweging gekomen. Hiermee is dus ook de kans verkeken dat ze morgenochtend rijdend te zien zullen zijn.

Ben benieuwd hoe de situatie zich ontwikkeld... Morgen een nieuwe kans ;)

Gr Timo

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2011, 01:12:39 »
(6902+1772, 6913+1769 en 6915+1777(?)) niet in beweging gekomen. Hiermee is dus ook de kans verkeken dat ze morgenochtend rijdend te zien zullen zijn.
Ben benieuwd hoe de situatie zich ontwikkeld... Morgen een nieuwe kans ;)
Gr Timo

6902+1772 is nog niet inzetbaar vanwege problemen met een kabel. Dit wordt nu verder uitgezocht.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2011, 01:44:55 »
Meneer treinhobbijist,

u leest alleen wat u wilt lezen en concludeert er maar wat op los. Het geeft geen pas zo met het vingertje te lopen zwaaien. Schoenmaker...... ...... en ga vooral mij en andere collega's niet de les lezen en van vakonbekwaamheid beschuldigen.  :(
Alle wettelijke bepalingen betreffende (her-)instructie worden netjes nageleeft. Bij minieme wijzigingen/aanpassingen aan materieel of bedieningsvoorschriften ontvangen we al sinds 1839 gewoon een "blauwtje"  Niets nieuws onder de zon.

 :-X
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2011, 12:35:47 »
Het ging hier over de (her-)instructie DDM, zover de gegevens bij mij beschikbaar, is dit de afgelopen 3 jaren niet meer gegeven. Dit zou dan, net als bij al het andere materieel, moeten plaatsvinden. (Het gaat dus niet over de huidige aanpassingen aan de 1700 en/of de DDM.) Dit gaf ook al problemen bij de hernieuwde inzet in de winter 2010/2011..... Ook toen was er geen herinstructie.......

Natuurlijk verschilt de vakbekwaamheid van mcn onderling. Mijn opmerking moet je dan ook niet te persoonlijk aantrekken. Echter als je eens wist wat voor vragen er binnenkomen bij de helpdesk van Nedtrain, dan reizen soms de haren je te bergen. Laatstzat ik in een trein alwaar een defecte deur moest worden dichtgedaan, de conducteur wist nog net hoe het luik open moest, maar toen hield het op. De mcn moest 8 wagens teruglopen, dat zorgde voor veel vertraging ! Maar gelukkig, hij wist het wel  :D
Ook Engelse treinen zijn leuk

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2011, 14:23:11 »
Allereerst geweldig de reactie's (en inhoud hiervan) over mijn vraag.

De bevoegdheid DDM-1 geld voor het stuurrijtuig en niet voor de loc  , nu wil het geval dat ik uiteraard! bevoegdheid heb voor de loc1700 en ook nog DDM-1 stuurrijtuig, mijn vraag over de batterij is niet zo vreemd vind ik, want in de  trek-trek samenstelling 1800/1700 1700/1700 moest de batterij toch echt uit.

En inderdaad Sander het enige wat ik wil weten is het hoe en wat , en dan lekker rijden. Maar goed, ik begrijp uit het verhaal van Timo dat er nog steeds problemen zijn.

We wachten het af.


robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2011, 14:38:10 »
uiteraard moet je de batterijen niet uitzetten van de loc, het betreft immers het tractievoertuig ;)

Ik verwacht dat het enige verschil de 'neutre' zal zijn, die zit namelijk niet in een 1700. Verder heel simpel de dodeman en ATB-kranen diecht doen, met de sleutels naar de andere kant gaan en aldaar alleen de ATB in de 'bierkelder' inzetten en daarna verder opbouwen in de cabine en klaar is Kees.

mvg,
Robin

Ttreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2011, 18:18:01 »
uiteraard moet je de batterijen niet uitzetten van de loc, het betreft immers het tractievoertuig ;)

Ik verwacht dat het enige verschil de 'neutre' zal zijn, die zit namelijk niet in een 1700. Verder heel simpel de dodeman en ATB-kranen diecht doen, met de sleutels naar de andere kant gaan en aldaar alleen de ATB in de 'bierkelder' inzetten en daarna verder opbouwen in de cabine en klaar is Kees.

mvg,
Robin

Robin je heb gelijk , inderdaad is in dit geval de loc de tractie en dus niet zoals ik eerder aangaf in trek/trek , erg stom van me :-[


2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #26 Gepost op: 04 October 2011, 19:12:43 »
Hetzelfde verhaal als gisteravond: zojuist zijn de 14558 en de 14560 niet met DDM-1, maar met een setje DD-AR en VIRM gereden. Het gaat om dezelfde treinstellen als gisteravond, maar dan omgekeerd. De 14558 met de 9468+9549 en de 14560 met de 7845+7830.
Morgenochtend weer retour naar Amsterdam voor deze vier en dan zullen we zien of ze zullen plaatsmaken voor het echte 14500 materieel ;)

Gr Timo


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #27 Gepost op: 04 October 2011, 19:39:17 »
Het ging hier over de (her-)instructie DDM, zover de gegevens bij mij beschikbaar, is dit de afgelopen 3 jaren niet meer gegeven.
Dan zou ik die gegevens nog maar eens verifiëren, aangezien er toch echt mee gereden gaat worden. Als de betreffende standplaatsen herinstructie moesten krijgen dan zou dat echt wel gebeurd zijn. Zie ook de reactie van mcn'en dat zij nog geldige instructie hebben.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #28 Gepost op: 05 October 2011, 20:40:21 »
Driemaal is scheepsrecht zou je denken...
De 14558 met de 7830+7845 en de 14560 met de 8662

Gr Timo

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
« Reactie #29 Gepost op: 06 October 2011, 19:26:47 »
Het wordt wellicht eentonig, maar vandaag de 14558 met de 8662 en de 14560 met de 7830+7845.

Leuker nieuws: Vandaag werden door Nedtrain loc 713 de stammen 6907 en 6908 na een half jaar stilstand van Zaanstraat naar Watergraafsmeer gesleept voor onderhoud.

Gr Timo