Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Versleten draad in schroefgaten  (gelezen 11020 keer)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Versleten draad in schroefgaten
« Gepost op: 24 June 2006, 12:15:40 »
Hallo

Ik heb enkele loks waarvan de kap er een paar keer vanaf is geweest, nu zijn de gaten waarin de schroeven komen welke de kap op het chassis houden üitgelubberd", dwz. de schroeven doen niets meer, grotere schroeven is geen optie, kun je niet op de een of andere manier die gaten opvullen met iets, zodat de schroeven weer houvast hebben.

Geert
Groeten uit Hoogeveen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2006, 13:44:44 »
Gat opvullen met tweecomponentenlijm, paar dagen laten uitharden, gaatje er in boren.

Om dit soort problemen te voorkomen: schroeven niet te vast aandraaien. Het uitlubberen van schroefgaten komt vooral voor bij mannen met sterke handen.....
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2006, 13:54:52 »
Klaas, bedankt , snap het , heb inderdaad grote handen  :)

Mvg Geert
Groeten uit Hoogeveen

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2006, 22:09:28 »
Of je neemt een draadtab. Dan schraap je een nieuw schroefdraad. Uitlubberen is wel een mooi woord trouwens, volgens mij heet het een schroefje dol draaien  ;).
Maar het probleem is, bestaan draadtappen wel zo klein. Op de SSN hebben we alleen grote, wat wil je anders met échte stoommachines ???.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #4 Gepost op: 24 June 2006, 22:18:50 »
Draadtappen bestaan inderdaad heel klein. Vanaf 0,3 mm geloof ik.

Maar het hangt er maar net van af wat voor schroeven het zijn. Als het een schroefdraad is van het type houtschroef dan heb je niet zoveel aan een tap.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2006, 16:29:54 »
Dat wel natuurlijk. Bij de schroeven van mijn Marklin locomotieven zijn het alleen schroefdraden die je bij moeren treft. Zulk soort schroefdraad heeft vast een naam.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

pipo

  • Gast
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2006, 19:08:49 »
Dat wel natuurlijk. Bij de schroeven van mijn Marklin locomotieven zijn het alleen schroefdraden die je bij moeren treft. Zulk soort schroefdraad heeft vast een naam.

Märklin gebruikt M2 draad. Bij normaal gebruik draai je die niet dol.

Bij modellen met plastiek kappen zoals b.v. Piko worden parkers ofwel zelftappers gebruikt.  Parkers zijn ondingen zowel in plastiek gaten als mede in metaal. Bij vaak los/vast draaien draai je ze zo dol.

Roco gebruikt voor bevestiging van de printplaten in de lok ook parkers.
Voor montage van andere delen zoals draaistellen e.d. gebruikt Roco wel schroefdraad M2

Voor wie Metrisch draad wil tappen, de boordiameter is de diameter min spoed:
M2    boren 1.6 mm
M2.5 boren 2 mm (officieel 2.05 mm maar die boren zijn er niet)
M3    boren 2.5 mm

Hermanus

edit: sorry foutje aangepast
« Laatst bewerkt op: 05 July 2006, 02:03:59 door Hermanus »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2006, 19:18:46 »
Voor wie Metrisch draad wil tappen, de boordiameter is de diameter min spoed:

M3    boren 3 mm


Lijkt me een erg groot gat. 2,4mm is beter.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2006, 20:10:13 »
Het gaat inderdaad om Piko kappen, met zelftappers, bij zelftappers boor ik altijd 2/3 van de buitendiameter
Groeten uit Hoogeveen

Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2006, 15:05:13 »
De diameter van het te boren gat, of gaatje, is de schroefdiameter x 0.8.

Dus M3 = 3 x 0.8 = 2.4
       M4 = 4 x 0.8 = 3.2
etc.

De spoed van schroefdraad is verschillend want je hebt fijn en gewoon (grof) draad.

De spoed bij M6 is 1.0 mm. en M6 fijn is 0.5 mm. (M6 weet ik uit mijn hoofd, vandaar dat ik die als voorbeeld gebruikt)

Overgens is de spoed de afstand die de moer verplaatst bij een omwenteling.

Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2006, 15:16:53 »
Er is nog een oplossing. mist het kan qua vlees (dikte) van het schroefgat.
En dat zijn Helicoils, ik schat dat de keinste die wij op mijn werk hebben ± 5 mm is, ik weet niet of er nog kleinere te krijgen zijn.
Ik zal morgen wel eens gaan spitten.

http://www.britishfasteners.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=340

Art  :)
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2006, 19:24:38 »
nog een tip voor de volgende keer:

Draai de zelftapper altijd eerst even linksom tot hij in de reeds "getapte "
schroefdraad valt.
Dit kun je voelen als je een beetje "fingerspitzengefül" hebt. ;D

Als je zomaar de tapper erin draait is de kans groot dat hij opnieuw gaat tappen waardoor er geen vlees (materiaal) overblijft.

Groet van Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

pipo

  • Gast
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2006, 00:24:39 »
Er is nog een oplossing. mist het kan qua vlees (dikte) van het schroefgat.
En dat zijn Helicoils, ik schat dat de keinste die wij op mijn werk hebben ± 5 mm is, ik weet niet of er nog kleinere te krijgen zijn.
Ik zal morgen wel eens gaan spitten.

http://www.britishfasteners.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=340

Art  :)

Helicoils op dergelijke kleine diameter zijn er niet. Dan komen Inserts eerder in aanmerking.
Echter voor al dit soort specialistisch materiaal heb je ook speciaal gereedschap nodig dus voor de doorsnee hobby-ist zeker niet haalbaar.

Betere optie is om te kijken of je het schroefdraad een slag groter kunt maken. Van b.v. M2 naar M2,5  enz.

@Erwin
Spoed van M3 is toch echt 0,5mm en dus echt 2.5mm boren (met mijn tabel kan ik er echt niks anders van maken)

Hermanus
« Laatst bewerkt op: 05 July 2006, 02:02:36 door Hermanus »

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #13 Gepost op: 28 June 2006, 15:02:30 »
Erwin heeft ook nergens gezegd dat de spoed van M3 geen 0,5mm is.
Waar hij het over spoed heeft geeft hij M6 als voorbeeld.
Verder is 0,8xD toch echt de officiele boormaat, maar een gat van 2,5mm voor M3 gaat natuurlijk ook (boortjes 2,5mm zijn veel makkelijker te verkrijgen) het boutje heeft dan iets meer ruimte. Het tappen van de schroefdraad in het gat gaat dan makkelijker.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Versleten draad in schroefgaten
« Reactie #14 Gepost op: 05 July 2006, 10:20:48 »
Verder is 0,8xD toch echt de officiele boormaat, maar een gat van 2,5mm voor M3 gaat natuurlijk ook
`
Zat net even in het Polytechnisch zakboekje te kijken.
De regel dat boormaat = 80% D gaat voor kleine maten redelijk goed op, maar is niet maatgevend, en voor dikkere bouten klopt het helemaal niet meer.
De tabel geeft voor elke schroefmaat 2 boordiameters, één voor kortspaning materiaal (b.v. messing), één voor langspaning materiaal (b.v. staal)
Enkele getallen:

M3: 2,4 of 2,5
M4: 3,2 of 3,3
M5: 4,1 of 4,2
M6: 4,8 of 5
M8: 6,6 of 6,8
M10: 8,3 of 8,5

Zoals je ziet gaat de 80% regel wel op voor M3 en M4, niet voor M5, wel weer voor M6 , maar niet meer voor M8 en groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.