Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 20:48:58
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 20:44:14
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
  

Auteur Topic: Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften  (gelezen 3303 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Gepost op: 24 September 2011, 16:51:39 »
Beste mensen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar drie Roco Nahverkehrswagen. Super mooie dingen, maar ze zorgen wel voor hoofdbrekens.


1)
De koppelingen moeten vervangen worden, omdat mijn vloot met Fleischmann Profi-koppelingen is uitgerust. De Profi-koppelingen (6516) passen niet de Roco koppelschachten. Beide zijn NEM 362, maar in de praktijk past het niet. Ik heb de “V” in de Profi-steekkoppeling al tot de koppelingskop ingezaagd en de lipjes aan beide uiteinden van de “V” weggevijld, het past nu wel, maar dan zit de koppeling te los in de schacht. Als alternatief heb ik Roco koppelingsadapters (40396) en Fleischmann koppelingskoppen (6570) gekocht. De Roco-adapters passen prima in de koppelschachten, maar het kortkoppeleffect gaat verloren. De groef in de adapter, om een koppeling in hoogte te verstellen, is 2 mm dik. Hierdoor staan twee rijtuigen 4 mm van elkaar. Reizigers moeten van de ene naar de andere wagen “springen”. Wat kan ik prutsen om een Profi-koppeling, zonder veel geweld te gebruiken, in de schacht te krijgen en de dat wagens toch kort gekoppeld blijven?

2)
Volgens de catalogus zijn deze rijtuigen tijdperk V. De opschriften geven een revisiedatum aan van oktober 1989. De wagens zijn voorzien van het DB AG logo. Het koersbord boven de stuurstand geeft Freilassing aan. De rijtuigen zijn in depot in Hannover. Zijn de opschriften wel juist?

Groetjes,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 24 September 2011, 18:00:41 door MHS84. Reden: Juiste foto geplaatst. »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2011, 17:34:44 »
Maarten,
Ik had het zelfde probleem en heb van de zwaluwstaarten rondom wat afgevijld.
het k.k. koppelingshouder heb ik met rust gelaten en de nokjes van de zwaluwstaarten ook.
Probeer het maar eens uit.

Mvg

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2011, 19:39:39 »
Eerst heb ik de zijkanten van de benen van de “V” met schuurpapier bewerkt en daarna de voor- en achterkant van de “V”. Resultaat: het past perfect. Bedankt, Ad.

Nu moet de tweede vraag nog beantwoord worden. Iemand?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2011, 19:44:39 »
Waarom zouden deze opschriften niet juist zijn?

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2011, 20:03:53 »
Omdat er 1989 op gedrukt staat en de DB AG logo's vanaf 1994 verschenen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2011, 20:23:54 »
Niets mis mee toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2011, 20:43:19 »
Hoe vaak krijgt een rijtuig een revisie? Elke acht jaar, zo uit mijn hoofd. Dat past prima.
Tussendoor kan er best een mannetje met nieuwe embleemstickers om de rijtuigen zijn heengelopen.

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2011, 10:05:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?

jakop

  • Gast
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2011, 10:09:32 »
Hier zie je iets dergelijks.
Railion logo er af, DB er op en de loc is denk ik niet gereviseerd op dat moment  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22571
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2011, 11:12:57 »
In ieder geval worden nieuwe logo's relatief snel aangebacht. Er wordt niet gewacht totdat al het materieel een keer in revisie is geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2011, 15:15:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?
Vooruit dan maar, ja dat klopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2011, 09:53:57 »
Door jullie feeback heb ik gevonden wat ik zocht:
Citaat van: Wikipedia (DE)
Mindestens alle sechs Jahre müssen Eisenbahnfahrzeuge planmäßig wiederkehrend untersucht werden. Diese Frist darf, je nach Zustand des betreffenden Fahrzeuges mehrmals, bis zu einem Jahr, auf maximal acht Jahre verlängert werden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung_(Bahn)

Voertuigen van de DRG/DRB krijgen elk jaar een revisie, daarom vond ik de periode van de DB/DB AG aan de "lange" kant.

Case closed.