Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 17:12:01
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:07:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:55:26
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
  

Auteur Topic: Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften  (gelezen 3188 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Gepost op: 24 September 2011, 16:51:39 »
Beste mensen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar drie Roco Nahverkehrswagen. Super mooie dingen, maar ze zorgen wel voor hoofdbrekens.


1)
De koppelingen moeten vervangen worden, omdat mijn vloot met Fleischmann Profi-koppelingen is uitgerust. De Profi-koppelingen (6516) passen niet de Roco koppelschachten. Beide zijn NEM 362, maar in de praktijk past het niet. Ik heb de “V” in de Profi-steekkoppeling al tot de koppelingskop ingezaagd en de lipjes aan beide uiteinden van de “V” weggevijld, het past nu wel, maar dan zit de koppeling te los in de schacht. Als alternatief heb ik Roco koppelingsadapters (40396) en Fleischmann koppelingskoppen (6570) gekocht. De Roco-adapters passen prima in de koppelschachten, maar het kortkoppeleffect gaat verloren. De groef in de adapter, om een koppeling in hoogte te verstellen, is 2 mm dik. Hierdoor staan twee rijtuigen 4 mm van elkaar. Reizigers moeten van de ene naar de andere wagen “springen”. Wat kan ik prutsen om een Profi-koppeling, zonder veel geweld te gebruiken, in de schacht te krijgen en de dat wagens toch kort gekoppeld blijven?

2)
Volgens de catalogus zijn deze rijtuigen tijdperk V. De opschriften geven een revisiedatum aan van oktober 1989. De wagens zijn voorzien van het DB AG logo. Het koersbord boven de stuurstand geeft Freilassing aan. De rijtuigen zijn in depot in Hannover. Zijn de opschriften wel juist?

Groetjes,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 24 September 2011, 18:00:41 door MHS84. Reden: Juiste foto geplaatst. »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2011, 17:34:44 »
Maarten,
Ik had het zelfde probleem en heb van de zwaluwstaarten rondom wat afgevijld.
het k.k. koppelingshouder heb ik met rust gelaten en de nokjes van de zwaluwstaarten ook.
Probeer het maar eens uit.

Mvg

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2011, 19:39:39 »
Eerst heb ik de zijkanten van de benen van de “V” met schuurpapier bewerkt en daarna de voor- en achterkant van de “V”. Resultaat: het past perfect. Bedankt, Ad.

Nu moet de tweede vraag nog beantwoord worden. Iemand?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2011, 19:44:39 »
Waarom zouden deze opschriften niet juist zijn?

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2011, 20:03:53 »
Omdat er 1989 op gedrukt staat en de DB AG logo's vanaf 1994 verschenen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2011, 20:23:54 »
Niets mis mee toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2011, 20:43:19 »
Hoe vaak krijgt een rijtuig een revisie? Elke acht jaar, zo uit mijn hoofd. Dat past prima.
Tussendoor kan er best een mannetje met nieuwe embleemstickers om de rijtuigen zijn heengelopen.

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2011, 10:05:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?

jakop

  • Gast
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2011, 10:09:32 »
Hier zie je iets dergelijks.
Railion logo er af, DB er op en de loc is denk ik niet gereviseerd op dat moment  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2011, 11:12:57 »
In ieder geval worden nieuwe logo's relatief snel aangebacht. Er wordt niet gewacht totdat al het materieel een keer in revisie is geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2011, 15:15:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?
Vooruit dan maar, ja dat klopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2011, 09:53:57 »
Door jullie feeback heb ik gevonden wat ik zocht:
Citaat van: Wikipedia (DE)
Mindestens alle sechs Jahre müssen Eisenbahnfahrzeuge planmäßig wiederkehrend untersucht werden. Diese Frist darf, je nach Zustand des betreffenden Fahrzeuges mehrmals, bis zu einem Jahr, auf maximal acht Jahre verlängert werden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung_(Bahn)

Voertuigen van de DRG/DRB krijgen elk jaar een revisie, daarom vond ik de periode van de DB/DB AG aan de "lange" kant.

Case closed.