Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften  (gelezen 3174 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Gepost op: 24 September 2011, 16:51:39 »
Beste mensen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar drie Roco Nahverkehrswagen. Super mooie dingen, maar ze zorgen wel voor hoofdbrekens.


1)
De koppelingen moeten vervangen worden, omdat mijn vloot met Fleischmann Profi-koppelingen is uitgerust. De Profi-koppelingen (6516) passen niet de Roco koppelschachten. Beide zijn NEM 362, maar in de praktijk past het niet. Ik heb de “V” in de Profi-steekkoppeling al tot de koppelingskop ingezaagd en de lipjes aan beide uiteinden van de “V” weggevijld, het past nu wel, maar dan zit de koppeling te los in de schacht. Als alternatief heb ik Roco koppelingsadapters (40396) en Fleischmann koppelingskoppen (6570) gekocht. De Roco-adapters passen prima in de koppelschachten, maar het kortkoppeleffect gaat verloren. De groef in de adapter, om een koppeling in hoogte te verstellen, is 2 mm dik. Hierdoor staan twee rijtuigen 4 mm van elkaar. Reizigers moeten van de ene naar de andere wagen “springen”. Wat kan ik prutsen om een Profi-koppeling, zonder veel geweld te gebruiken, in de schacht te krijgen en de dat wagens toch kort gekoppeld blijven?

2)
Volgens de catalogus zijn deze rijtuigen tijdperk V. De opschriften geven een revisiedatum aan van oktober 1989. De wagens zijn voorzien van het DB AG logo. Het koersbord boven de stuurstand geeft Freilassing aan. De rijtuigen zijn in depot in Hannover. Zijn de opschriften wel juist?

Groetjes,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 24 September 2011, 18:00:41 door MHS84. Reden: Juiste foto geplaatst. »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2011, 17:34:44 »
Maarten,
Ik had het zelfde probleem en heb van de zwaluwstaarten rondom wat afgevijld.
het k.k. koppelingshouder heb ik met rust gelaten en de nokjes van de zwaluwstaarten ook.
Probeer het maar eens uit.

Mvg

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2011, 19:39:39 »
Eerst heb ik de zijkanten van de benen van de “V” met schuurpapier bewerkt en daarna de voor- en achterkant van de “V”. Resultaat: het past perfect. Bedankt, Ad.

Nu moet de tweede vraag nog beantwoord worden. Iemand?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2011, 19:44:39 »
Waarom zouden deze opschriften niet juist zijn?

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2011, 20:03:53 »
Omdat er 1989 op gedrukt staat en de DB AG logo's vanaf 1994 verschenen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2011, 20:23:54 »
Niets mis mee toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2011, 20:43:19 »
Hoe vaak krijgt een rijtuig een revisie? Elke acht jaar, zo uit mijn hoofd. Dat past prima.
Tussendoor kan er best een mannetje met nieuwe embleemstickers om de rijtuigen zijn heengelopen.

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2011, 10:05:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?

jakop

  • Gast
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2011, 10:09:32 »
Hier zie je iets dergelijks.
Railion logo er af, DB er op en de loc is denk ik niet gereviseerd op dat moment  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2011, 11:12:57 »
In ieder geval worden nieuwe logo's relatief snel aangebacht. Er wordt niet gewacht totdat al het materieel een keer in revisie is geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2011, 15:15:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?
Vooruit dan maar, ja dat klopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2011, 09:53:57 »
Door jullie feeback heb ik gevonden wat ik zocht:
Citaat van: Wikipedia (DE)
Mindestens alle sechs Jahre müssen Eisenbahnfahrzeuge planmäßig wiederkehrend untersucht werden. Diese Frist darf, je nach Zustand des betreffenden Fahrzeuges mehrmals, bis zu einem Jahr, auf maximal acht Jahre verlängert werden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung_(Bahn)

Voertuigen van de DRG/DRB krijgen elk jaar een revisie, daarom vond ik de periode van de DB/DB AG aan de "lange" kant.

Case closed.