Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Goede wensen voor 2026 door Vinkendrecht
Vandaag om 16:33:34
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 16:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 16:04:36
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:20:40
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:03:46
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 09:47:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 09:29:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Bert Senden
Vandaag om 09:13:31
  

Auteur Topic: Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften  (gelezen 3380 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Gepost op: 24 September 2011, 16:51:39 »
Beste mensen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar drie Roco Nahverkehrswagen. Super mooie dingen, maar ze zorgen wel voor hoofdbrekens.


1)
De koppelingen moeten vervangen worden, omdat mijn vloot met Fleischmann Profi-koppelingen is uitgerust. De Profi-koppelingen (6516) passen niet de Roco koppelschachten. Beide zijn NEM 362, maar in de praktijk past het niet. Ik heb de “V” in de Profi-steekkoppeling al tot de koppelingskop ingezaagd en de lipjes aan beide uiteinden van de “V” weggevijld, het past nu wel, maar dan zit de koppeling te los in de schacht. Als alternatief heb ik Roco koppelingsadapters (40396) en Fleischmann koppelingskoppen (6570) gekocht. De Roco-adapters passen prima in de koppelschachten, maar het kortkoppeleffect gaat verloren. De groef in de adapter, om een koppeling in hoogte te verstellen, is 2 mm dik. Hierdoor staan twee rijtuigen 4 mm van elkaar. Reizigers moeten van de ene naar de andere wagen “springen”. Wat kan ik prutsen om een Profi-koppeling, zonder veel geweld te gebruiken, in de schacht te krijgen en de dat wagens toch kort gekoppeld blijven?

2)
Volgens de catalogus zijn deze rijtuigen tijdperk V. De opschriften geven een revisiedatum aan van oktober 1989. De wagens zijn voorzien van het DB AG logo. Het koersbord boven de stuurstand geeft Freilassing aan. De rijtuigen zijn in depot in Hannover. Zijn de opschriften wel juist?

Groetjes,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 24 September 2011, 18:00:41 door MHS84. Reden: Juiste foto geplaatst. »

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2011, 17:34:44 »
Maarten,
Ik had het zelfde probleem en heb van de zwaluwstaarten rondom wat afgevijld.
het k.k. koppelingshouder heb ik met rust gelaten en de nokjes van de zwaluwstaarten ook.
Probeer het maar eens uit.

Mvg

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2011, 19:39:39 »
Eerst heb ik de zijkanten van de benen van de “V” met schuurpapier bewerkt en daarna de voor- en achterkant van de “V”. Resultaat: het past perfect. Bedankt, Ad.

Nu moet de tweede vraag nog beantwoord worden. Iemand?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2011, 19:44:39 »
Waarom zouden deze opschriften niet juist zijn?

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2011, 20:03:53 »
Omdat er 1989 op gedrukt staat en de DB AG logo's vanaf 1994 verschenen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2011, 20:23:54 »
Niets mis mee toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2011, 20:43:19 »
Hoe vaak krijgt een rijtuig een revisie? Elke acht jaar, zo uit mijn hoofd. Dat past prima.
Tussendoor kan er best een mannetje met nieuwe embleemstickers om de rijtuigen zijn heengelopen.

Groet,
Basilicum

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2011, 10:05:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?

jakop

  • Gast
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2011, 10:09:32 »
Hier zie je iets dergelijks.
Railion logo er af, DB er op en de loc is denk ik niet gereviseerd op dat moment  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2011, 11:12:57 »
In ieder geval worden nieuwe logo's relatief snel aangebacht. Er wordt niet gewacht totdat al het materieel een keer in revisie is geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
  • Spoor N
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2011, 15:15:06 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?
Vooruit dan maar, ja dat klopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Roco/45482, 45483, 45484/H0/Koppelschacht + Opschriften
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2011, 09:53:57 »
Door jullie feeback heb ik gevonden wat ik zocht:
Citaat van: Wikipedia (DE)
Mindestens alle sechs Jahre müssen Eisenbahnfahrzeuge planmäßig wiederkehrend untersucht werden. Diese Frist darf, je nach Zustand des betreffenden Fahrzeuges mehrmals, bis zu einem Jahr, auf maximal acht Jahre verlängert werden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung_(Bahn)

Voertuigen van de DRG/DRB krijgen elk jaar een revisie, daarom vond ik de periode van de DB/DB AG aan de "lange" kant.

Case closed.