Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: Harlingen Haven - 1950/1960  (gelezen 19161 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6513
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #15 Gepost op: 17 September 2011, 23:47:08 »
Zie je... Valt (helaas) buiten de scope.  ;)

Grzz,

Hans

guest7823

  • Gast
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #16 Gepost op: 17 September 2011, 23:47:25 »


Rechts de "Friesland" voor Terschelling. Deze boot bestaat nog en ligt volgens mij in Enkhuizen.

Rob

Vaart al jaren (en zal hopenlijk nog jaren) een van de poten van de "historische driehoek" van de SHM tussen Enkhuizen (thuishaven)  en Medemblik

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #17 Gepost op: 17 September 2011, 23:58:36 »
DE VAM is idd van 1967.
Leuk idee Hans!
Hierbij gelijk nog een paar opnames van Harlingen Haven. In de link 'in antwoord 8' is in de daar door mij geplaatste foto's en bijschriften nog wel de nodige aanvullende info te vinden. Anders vraag je lijstlid 'roco' , Noppie of  ondergetekende maar.



















grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JJHoitema

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2011, 00:02:29 »
Dit wordt ook al zeer interessant om te volgen.

Mooie klassieke foto;s, Wim

JJHoitema

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #19 Gepost op: 18 September 2011, 00:05:23 »
ik zal binnenkort nog wel wat scannen  ;) en dan met name jaren '50 /'60 waarin men wil nabouwen. Dat was de tijd van een eigen locomotor, 2400 en 2200 voor Blokkendozen en stalen D, veel goederenvervoer etc. To be continued...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6513
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #20 Gepost op: 18 September 2011, 00:08:24 »
Misschien een leuk idee om dit modulair aan te pakken. Een gezamenlijk project voor Eurospoor 2012?

grzz,

Hans

JJHoitema

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #21 Gepost op: 18 September 2011, 00:11:29 »
Leuk idee, Hans.


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #22 Gepost op: 18 September 2011, 11:00:04 »
nog een paar opnames van de boottreinen zoals die in 1959 reden. Meestal stalen coupérijtuigen B12c serie 6400 (een volgend item voor LSModels of Artitec  ;) ) soms nog in het groen, soms al Berlijnsblauw. Een kleine Stalen D IV, ook groen of blauw, en dat aangevuld met een ABec-Blokkendoos of in de zomermaanden een A-rijtuig Plan E. Als tractie meestal een 2400 en een enkele keer een 2200. Als pakwagen werd i.p.v. de Stalen D ook wel eens een verbouwde Bolkop serie BD6800 ingezet.

Zomer 1959 reden hier de laatste gecombineerde reizigerstreinen met goederenverkeer: op Leeuwarden-Harlingen werd aan zo'n trein 1 of 2 groepswagens (geelbanders) aangehaakt. Hier zo'n trein op de terugreis in Franeker. Als je goed kijkt, zie je achterop geelbander GW1645 lopen.




boottrein in juli 1957 bij vertrek uit Leeuwarden : trein 3278 met loc 2448, blauwe B6412, blauwe Plan E A6525 en groene D6312.


Na aankomst in Harlingen liet men de loc omlopen, waarna het geduwd naar het oude havenperron ging.


een mooie sfeerfoto van het havenperron, dat tot in 1961 dienst heeft gedaan ter hoogte van de vuurtoren.

Nog een bonte boottrein:

Loc 2222 met 3 B12c-rijtuigen en twee Blokkendozen in de overgang van groene naar blauwe rijtuigen. Bemerk met name het eerste rijtuig achter de loc,  een ex-motorrijtuig serie mBD 9001-9030. Het is nadat de Blokkendozen in '59 uit de electrische dienst gingen, ontdaan van panto's maar nog niet verder verbouwd. Het tweede rijtuig, is al 'getrokken blauw' geschilderd en is een ex- ABec serie 8501-8511, naar ik meen nu verkrijgbaar bij KleiNSpoor in H0.


Eind 1961 was alles op de haven in volle ombouw; de nieuwe waterkering werd aangelegd en het havenperron werd verplaatst naar de nieuwe Willemshaven. Dit nieuwe punt lag voorbij het oorspronkelijke begin van de spoorlijn en kreeg daarmee de negatieve kilometeraanduiding -0.05 op de hectometerbordjes! De blauwe DE2 76 met proefsnor rijdt hier (12-11-1961) aan de afgebroken restanten van het oorspronkelijke havenperron/verhoogde kop-/zijlading voorbij op weg naar het nieuwe eindpunt.



De Harlinger haven heeft een rijke historie in het houttransport uit Scandinavië. Hier staan een aantal LW-rongenwagens (de latere stalen Kbs-typen) in 1960 aan de Willemshaven. Zij worden beladen met hout uit de coaster 'Lea'.  In de jaren zestig zag je ook drieassige autotransportwagens aan de haven. Daarmee werden Massey-Fergusson tractoren uit Engeland doorgevoerd.


de tractoren kwamen als retourlading met coasters uit Engeland;

en gingen per autotransportwagen verder:



In 1963 kwamen zelfs nog dieselvijven aan de haven:


Stoom hield het in de goederendienst tot 1954 uit. Hier een matige opname uit september 1954 van de 3779 met tr.5091 naar Leeuwarden. Recht voor ons de draaischijf van Harlingen.





tenslotte nog het sporenplan van Harlingen haven rond 1968:




grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 September 2011, 11:04:22 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6513
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #23 Gepost op: 18 September 2011, 11:11:38 »
Als ik een goede tekening krijg van de serie 6400, maak ik wel een 3D ontwerp.
Lijken deze rijtuigen overigens op het Piko AB6222 rijtuig?

Grzz,

Hans

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #24 Gepost op: 18 September 2011, 11:15:57 »
het waren Stalen rijtuigen, een deel van de serie geklonken en een deel al gelast. Zie ook http://www.martijnhaman.nl/couperijtuigen.htm
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6513
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #25 Gepost op: 18 September 2011, 11:35:08 »
Yep, 6400 is dus van staal de Ab6222 van hout.
Maar zit er veel verschil in het model?

Grzz,

Hans

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #26 Gepost op: 18 September 2011, 11:44:34 »
Geweldige plaatjes Wim  (y)
En zo leer je ook nog eens wat, dat van de tractoren wist ik niet
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #27 Gepost op: 18 September 2011, 11:48:11 »
Yep, 6400 is dus van staal de Ab6222 van hout.
Maar zit er veel verschil in het model?

Het zijn twee totaal verschillende typen rijtuig.

Piko:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSAB6222.jpg

AB6400:
http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/awendelaar_foto02_tn.jpg

Eelco

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6513
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #28 Gepost op: 18 September 2011, 14:04:07 »
Ik heb inmiddels het spoorplan uit 1950-1960.
Dit is dus nog van voor de waterkering.

Het hele complex ligt in een flauwe boog. Dat vraagt erom om slechts gebruik te maken van slanke wissels en flexrails.

Omdat 'oud bouwen' mi eigenlijk ook vraagt om 'fine scale', ga ik het plan tekenen op basis van her nieuwe railsysteem van Weinert.

Zie:
http://www.mein-gleis.de/

Dit code-75 railsysteem is compatible met Peco code-75. Het heeft een profiel van 1,9 mm. Het aardige is dat je er zowel met Nem-norm wielen, met standaard RP25, als met 2,2 mm smalle RP25 wielen op kunt rijden.

De slanke wissels zijn 1:6,6 of 1:9 en derhalve behoorlijk lang. 
Maar op een totale lengte van ruim 5 meter, zou dat moeten kunnen.
De h.o.h. afstand is overigens net als bij Peco 52 mm.

Op het einde van het kopstation komen alle sporen samen. Om daar ruimte te besparen, zou ik kortere Peco wissels kunnen gebruiken.

Grzz,

Hans

guest7823

  • Gast
Re:Harlingen Haven - 1950/1960
« Reactie #29 Gepost op: 18 September 2011, 17:39:53 »

grtz,
Wim

Gegeven het feit dat hier de draaischijf opstaat is dit dus Harlingen en niet Harlingen haven. Maar goed gegeven het feit dat het over 1968 gaat speelt de draaischijf geen rol meer. Neem tenminste aan dat deze ruim voor dat jaar is weggehaald.

Over de vaart rechts op de foto ligt een brug en direct daarna begint het emplacement Harlingen Haven