Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: D407 Rheinexpress 1983  (gelezen 15094 keer)

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #45 Gepost op: 01 April 2013, 21:10:04 »
Citaat
In het spoorboekje '85-86 vind ik wel een IC 414 Koeln-Hoek van Holland die om 20:05 in Eindhoven stopt, met de aantekening Rhein Express. Dat zou qua tijdstip krap kunnen. Had die zo'n restauratiewagen?

Ja, de D414 had in de dienstregeling van 1985-1986 een WRm van de NS in de samenstelling opgenomen. Zie onderstaande foto van D415 in de buurt van Keulen op 22 augustus 1985 (je ziet: niet van mij maar van dhr. Biemann uit Duitsland van Drehscheibe):



Samenstelling:




Groet,
Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2013, 22:00:42 »
Het lijkt me, ook op basis van ZPAR een barrijtuig en geen Restaurant (met lampjes op de tafel), maar wel een leuke inzet. Die past op de treinbaan met zo weinig wagens (6 in de kortste variant)

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2013, 22:30:18 »
Is toch gewoon een gebruikelijke aanduiding?
Ja en nee. De aanduiding WLABmh staat voor een generieke aanduiding van een slaaprijtuig eerste, tweede klas, langer dan 24 meter met airco. Maar dat is wel het DB systeem. Alleen de WLABmh 174/175 types van de DB droegen die codering. De MU types, zoals je die in de trein ziet staan, hadden de meer internationale aanduiding WLABm. Bovendien kregen de MU pas vanaf de bouwserie 1968 ook airco ingebouwd.

dirkjan

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2013, 22:57:06 »
Oke. Ik doelde eigenlijk op die Nederlandse slaaprijtuigen waarvan Roco ooit twee nummervarianten heeft uitgebracht.
Dacht dat die deze aanduiding hadden, maar kennelijk heb ik het mis. Weet je welke ik bedoel of zal ik een foto maken?

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2013, 23:16:26 »
Dat is de T2S en die is het niet.

In die tijd had NS slechts 3 slaaprijtuigen, 1x Mü en 2x T2S.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2013, 23:19:08 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2013, 23:37:00 »
Ben toch nog even naar zolder gegaan om te kijken.
Ik bedoel dus echt niet een T2S. Wat ik hier heb (twee exemplaren) is een NS-rijtuig in het donkerblauw, met een cremekleurige streep over de gehele lengte (ook over de deuren) en een wit NS-logo.

En als type aanduiding WLABmh. Roco catalogusnummer 45076 en 45076.1.
Exact 1:87 versie. Volgens mij is er ooit ook een 1:100 versie geweest.

Dit is toch geen fantasie-model van Roco?

mvg,
Gert


PS: En het heeft schortplaten, dus lijkt het op dat tweede rijtuig op de foto.
PPS: Mijn geheugen blijkt goed. Hier een foto van de 1:100 versie van Roco.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2013, 23:40:47 door Noordwaarts. Reden: Toevoeging »

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2013, 23:54:01 »
En hier zo'n rijtuig in werkelijkheid: http://www.abload.de/image.php?img=1987-10-244313dbwlabmqkukd.jpg

Heeft de NS er soms enkele gekregen uit de TEN-pool, toen die werd opgeheven?

mvg,
Gert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #52 Gepost op: 02 April 2013, 00:59:56 »
Heeft de NS er soms enkele gekregen uit de TEN-pool, toen die werd opgeheven?

Ja zie: http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#ab33
Blijkbaar maar heel kort van 1995 tot 1997 bij de NS in dienst geweest, daarna bij de DSB en in 1998 al buiten dienst.

Groeten,
Lolke

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #53 Gepost op: 02 April 2013, 01:32:56 »
Dank voor je reactie Lolke. Dan ben ik toch niet helemaal gek met mijn idee dat we WLABmh-rijtuigen hebben gehad bij de NS. Maar aangezien Frank's foto van 1984 is, kan het tweede rijtuig op de foto dus onmogelijk zo'n WLABmh zijn.
Dan vermoed ik dat Edgar Dirkjan gelijk heeft en we naar de andere kant van een MU kijken.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 09:57:57 door Noordwaarts. Reden: Juiste naam geplaatst »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #54 Gepost op: 02 April 2013, 07:41:21 »
In de vakantietreinen (het forfaitaire vervoer) zaten normaal gesproken niet-NS slaaprijtuigen, veelal SNCF, maar ook andere maatschappijen (vanuit de TEN pool). Je kunt bij het tweede rijtuig duidelijk de luiken op het dak van een vroeg-model MU zien.

dirkjan