Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

KADEE Digitale koppeling door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door frenkievee
Vandaag om 20:49:40
20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 20:17:30
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 20:00:43
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
  

Auteur Topic: D407 Rheinexpress 1983  (gelezen 15408 keer)

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #45 Gepost op: 01 April 2013, 21:10:04 »
Citaat
In het spoorboekje '85-86 vind ik wel een IC 414 Koeln-Hoek van Holland die om 20:05 in Eindhoven stopt, met de aantekening Rhein Express. Dat zou qua tijdstip krap kunnen. Had die zo'n restauratiewagen?

Ja, de D414 had in de dienstregeling van 1985-1986 een WRm van de NS in de samenstelling opgenomen. Zie onderstaande foto van D415 in de buurt van Keulen op 22 augustus 1985 (je ziet: niet van mij maar van dhr. Biemann uit Duitsland van Drehscheibe):



Samenstelling:




Groet,
Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2013, 22:00:42 »
Het lijkt me, ook op basis van ZPAR een barrijtuig en geen Restaurant (met lampjes op de tafel), maar wel een leuke inzet. Die past op de treinbaan met zo weinig wagens (6 in de kortste variant)

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2013, 22:30:18 »
Is toch gewoon een gebruikelijke aanduiding?
Ja en nee. De aanduiding WLABmh staat voor een generieke aanduiding van een slaaprijtuig eerste, tweede klas, langer dan 24 meter met airco. Maar dat is wel het DB systeem. Alleen de WLABmh 174/175 types van de DB droegen die codering. De MU types, zoals je die in de trein ziet staan, hadden de meer internationale aanduiding WLABm. Bovendien kregen de MU pas vanaf de bouwserie 1968 ook airco ingebouwd.

dirkjan

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2013, 22:57:06 »
Oke. Ik doelde eigenlijk op die Nederlandse slaaprijtuigen waarvan Roco ooit twee nummervarianten heeft uitgebracht.
Dacht dat die deze aanduiding hadden, maar kennelijk heb ik het mis. Weet je welke ik bedoel of zal ik een foto maken?

mvg,
Gert

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9005
  • Hengelooo 1:160
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2013, 23:16:26 »
Dat is de T2S en die is het niet.

In die tijd had NS slechts 3 slaaprijtuigen, 1x Mü en 2x T2S.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2013, 23:19:08 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2013, 23:37:00 »
Ben toch nog even naar zolder gegaan om te kijken.
Ik bedoel dus echt niet een T2S. Wat ik hier heb (twee exemplaren) is een NS-rijtuig in het donkerblauw, met een cremekleurige streep over de gehele lengte (ook over de deuren) en een wit NS-logo.

En als type aanduiding WLABmh. Roco catalogusnummer 45076 en 45076.1.
Exact 1:87 versie. Volgens mij is er ooit ook een 1:100 versie geweest.

Dit is toch geen fantasie-model van Roco?

mvg,
Gert


PS: En het heeft schortplaten, dus lijkt het op dat tweede rijtuig op de foto.
PPS: Mijn geheugen blijkt goed. Hier een foto van de 1:100 versie van Roco.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2013, 23:40:47 door Noordwaarts. Reden: Toevoeging »

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2013, 23:54:01 »
En hier zo'n rijtuig in werkelijkheid: http://www.abload.de/image.php?img=1987-10-244313dbwlabmqkukd.jpg

Heeft de NS er soms enkele gekregen uit de TEN-pool, toen die werd opgeheven?

mvg,
Gert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #52 Gepost op: 02 April 2013, 00:59:56 »
Heeft de NS er soms enkele gekregen uit de TEN-pool, toen die werd opgeheven?

Ja zie: http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#ab33
Blijkbaar maar heel kort van 1995 tot 1997 bij de NS in dienst geweest, daarna bij de DSB en in 1998 al buiten dienst.

Groeten,
Lolke

Gert1

  • Gast
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #53 Gepost op: 02 April 2013, 01:32:56 »
Dank voor je reactie Lolke. Dan ben ik toch niet helemaal gek met mijn idee dat we WLABmh-rijtuigen hebben gehad bij de NS. Maar aangezien Frank's foto van 1984 is, kan het tweede rijtuig op de foto dus onmogelijk zo'n WLABmh zijn.
Dan vermoed ik dat Edgar Dirkjan gelijk heeft en we naar de andere kant van een MU kijken.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 09:57:57 door Noordwaarts. Reden: Juiste naam geplaatst »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re:D407 Rheinexpress 1983
« Reactie #54 Gepost op: 02 April 2013, 07:41:21 »
In de vakantietreinen (het forfaitaire vervoer) zaten normaal gesproken niet-NS slaaprijtuigen, veelal SNCF, maar ook andere maatschappijen (vanuit de TEN pool). Je kunt bij het tweede rijtuig duidelijk de luiken op het dak van een vroeg-model MU zien.

dirkjan