Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 19:50:21
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 19:28:41
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Menno
Vandaag om 19:21:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09

Auteur Topic: selectrix handleidingen en vragen  (gelezen 8483 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
selectrix handleidingen en vragen
« Gepost op: 10 September 2011, 21:03:19 »
Beste mensen

Ik ben begonnen met digtal rijden en ik heb gekozen voor selectrix system
Ik heb verschillende onderdelen gekocht maar er zijn geen hanleidingen bij  ???

Ik ben op zoek naar de volgende handleidingen , lokcontrol supper nr 66811, zentral einheit 2 nr 66804
ook ben ik op zoek gegaan naar de boeken van selectrix , handboek 1+2 ook deze kan ik nergens vinden

Zijn er mensen die deze handleidingen hebben en de handboeken 1+2

Zijn er nog mensen die selectrix onderdelen hebben?

De selectrix decoder van mijn lok is defect, ik zou graag advies willen krijgen welke decoder ik het best kan kopen, er zit nu een Rautenhaus digital slx 830f decoder in.

Later wil ik het programma koploper gaan gebruiken maar ik heb daar nog geen interface voor.
Ik heb begrepen dat koploper wel met selectrix kan werken. 

Ik wil met selectrix blijven rijden.

Paul Smits

Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

Thurbo

• Offline Offline
Re:selectrix handleidingen en vragen
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2011, 21:33:28 »
http://www.mttm.de/FAQs.htm
http://www.mtkb.de/
http://home.hccnet.nl/gerard.vd.sel/selectrix/
http://www.rokon.info/anleit.htm
decoders: DHL (Doehler&Haass) http://doehler-haass.de/cms/
Op de link van HCCNET staat een stukje bij de FAQ pagina over de kompabiliteit van Koploper ism met het selectrix systeem.

Maarre...
Je begint met Digitaal en dan gelijk met selectrix... Das niet voor de hand liggend.
Waarschijnlijk heb je goed nagedacht hierover en ben je aardig op de hoogte en is het een weloverwogen keuze.
Daarna schrijf je dat je al een en ander hebt gekocht maar dan zonder handleidingen, Oke die zijn vast wel ergens op internet te vinden. Ook das een niet voor de hand liggende keuze als beginneling in digitaal.
En als laatste heb je een lok gekocht met een defecte decoder..
Ik ken niet het hele verhaal en ook de achtergrond niet maar vind het een merkwaardige keuze.
Misschien kun je iets meer toelichten over het hoe en waarom?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2011, 21:41:12 »
Die discussie is al geweest Arthur.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38116.0.html

Ik kan je goed volgen, maar het schiet niet op om alles nog eens dunnetjes over te doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2011, 22:09:30 »
Ik blijf het hoe dan ook een merkwaardige keuze vinden. In dat andere topic schrijf je dat je Selectrix wil vanwege de eenvoud van het systeem. Maar hoe kan je tot zo'n beoordeling komen als je er nog nooit mee hebt gewerkt?

Ik veronderstel dat je die spullen tweedehands hebt gekocht. Waren er dan geen handleidingen bij? Ook als je tweedehands koopt moet je er op staan dat de handleidingen meegeleverd worden. En als de oorspronkelijke eigenaar ze niet meer heeft, dan kun je je afvragen hoe zorgvuldig hij met de spullen is omgegaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2011, 23:35:47 »
Beste mensen

Ik heb gekozen voor selectrix, om het eenvoud van het system, en daar bedoel ik mee dat het protocol van selectrix eenvoudig is, waardoor ik het meeste electronica voor selectrix zelf kan ontwerpen en bouwen.

Via kennissen heb kennis verkregen over selectrix. Op het internet heb ik veel over selectrix gelezen en zo mijn kennis opgedaan.

Op mijn baan rij ik met niet meer dan acht locomotieven en niet eens tegelijk, 10 wissels en wat ontkoppel rails  dus heb ik geen uitgebreid digitale sturing nodig.

Voor zover ik kan beoordelen is dcc niet echt nodig voor mijn baan.

Wat dat betreft is selectrix prima voor mijn geschikt.

Het enige wat ik nodig heb om te starten is 3 functie decoders 2 encoders een centraal control en een lok control, met deze spullen is mijn baan gedigitaliseerd, en uit breiden is erg eenvoudig.

En dat kost mij nog geen 200 euro, de loc decoders niet mee gerekend.

Wil ik overstapen op dcc is dat erg makelijk (de trix locdecoders kunnen ook dcc spreken)

Selextrix is een stabiel system en is zeer gemakelijk uit te breiden en het werken er mee is ook zeer eenvoudig.

Wat betreft de defecte loc is met de verkoper opgelost, ook de onderdelen die ik gekocht heb zijn in prima staat.

Helaas zijn de handleidingen van de lokcontrol en van de centrale eenheid niet op internet te vinden (heb meerdere avonden gezocht op internet), vandaar deze topic op beneluxspoor.

Ik hoop dat deze discussie over de keuze voor selectrix nu een keer gestopt word.  ???
Ik kies voor selectrix en een ander voor dcc daar hoeft niet over gediscuseerd te worden, ieder zijn keuze. :)

Probeer elkaar te helpen en geen zinloze discussies te gaan voeren.  ;)
Üdvözlet Paul Smits.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2011, 00:00:32 »
Ik hoop dat deze discussie over de keuze voor selectrix nu een keer gestopt word.  ???
Ik kies voor selectrix en een ander voor dcc daar hoeft niet over gediscuseerd te worden, ieder zijn keuze. :)
Nou, dan wil ik alleen nog maar kwijt dat de argumenten die je aanvoert voor die keuze nergens op slaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

smits66

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2011, 01:01:10 »
Leg mij dat eens uit van die argumenten

Ik kies voor selectrix is dat vind ik een goede keuze.
Iemand anders kan daar anders over denken dat is dan zijn keuze.

Paul
Üdvözlet Paul Smits.

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2011, 09:16:46 »
Nou vraag je toch om verdere discussie.  ;)
De al of niet vermeende eenvoud van het protocol heeft niet zoveel met zelfbouwmogelijkheden te maken. Dat hangt van andere dingen af, bijvoorbeeld het openbare karakter van het protocol. Omdat DDC een open standaard is, was zelfontwikkeling juist gemakkelijker. Nu is het Selectrix protocol via allerlei omwegen toch wel beschikbaar gekomen, zodat het allemaal weinig meer uitmaakt. Voor beide systemen ontwikkelen mensen projecten en kun je een en ander nabouwen.

Ondertussen loop je tegen één wel praktische beperking aan en dat is dat de ondersteuning vaak beroerd is. Trix neemt niet eens meer de moeite de oude handleidingen beschikbaar te houden. Juist voor een beginner is Selectrix om die reden een wat typische keuze.
Maar als je de Duitse taal machtig bent, wordt het allemaal eenvoudiger. In Duitsland zijn nog actieve groepen  Selectrix liefhebbers die je beter op weg kunnen helpen. Op dat andere draadje zaten een paar liefhebbers die daar vast de weg weten.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2011, 09:22:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2011, 14:01:37 »
Leg mij dat eens uit van die argumenten
Nou, daar gaatie dan:
Ik heb gekozen voor selectrix, om het eenvoud van het system, en daar bedoel ik mee dat het protocol van selectrix eenvoudig is, waardoor ik het meeste electronica voor selectrix zelf kan ontwerpen en bouwen.
Zelfde geldt voor DCC.

Citaat
Via kennissen heb kennis verkregen over selectrix. Op het internet heb ik veel over selectrix gelezen en zo mijn kennis opgedaan.
Op dezelfde manier had je info over DCC kunnen verzamelen.

Citaat
Op mijn baan rij ik met niet meer dan acht locomotieven en niet eens tegelijk, 10 wissels en wat ontkoppel rails  dus heb ik geen uitgebreid digitale sturing nodig.
Kan je dus net zo goed DCC nemen, want dat is niet uitgebreider dan Selectrix. Of eigenlijk wel, DCC biedt meer mogelijkheden voor uitbreiding in de toekomst, zonder dat het ingewikkelder wordt.

Citaat
Voor zover ik kan beoordelen is dcc niet echt nodig voor mijn baan.
Maar wel makkelijker, want wordt meer gebruikt, dus meer ondersteuning, waar de ondersteuning voor Selectrix moeizaam is.

Citaat
Wat dat betreft is selectrix prima voor mijn geschikt.
DCC idem

Citaat
Het enige wat ik nodig heb om te starten is 3 functie decoders 2 encoders een centraal control en een lok control, met deze spullen is mijn baan gedigitaliseerd, en uit breiden is erg eenvoudig.
DCC idem

Citaat
En dat kost mij nog geen 200 euro, de loc decoders niet mee gerekend.
Ik weet zeker dat je met DCC goedkoper uit kan zijn (Multimaus b.v.)

Citaat
Wil ik overstapen op dcc is dat erg makelijk (de trix locdecoders kunnen ook dcc spreken)
Dat overstappen kun je dus net zo goed meteen doen.

Citaat
Selextrix is een stabiel system en is zeer gemakelijk uit te breiden en het werken er mee is ook zeer eenvoudig.
Geldt ook voor DCC.

Kortom, alle argumenten die je in het voordeel van Selectrix aandraagt kun je ook toepassen op DCC.
Het enige voordeel van Selectrix is dat het met groepsadressen werkt waardoor je binnen 1 adres meerdere locs tegelijk kunt aanspreken. Daardoor wordt de "zendtijd" bekort, maar bij minder dan 10 locs maakt dat helemaal niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

RE465

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2011, 16:50:53 »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2011, 10:39:38 »
Paul,

Vraagje, als je toch kunt knutselen, waarom dan niet de interfaces zelf gemaakt (zoals ik).
Een 8 voudige terugmelder inclusief keerlus aansturing is euro 40,00.
Aansturing 4 servo's plus hartstukpolarisatie voor euro 45,00.

Het enige wat ik ooit gekocht heb is de centrale (CC2000) en de interface voor de computer (66842 geloof ik).
De rest maak ik zelf.

Volg de link van Gerard van der Sel, ja mijn home page, en je krijgt code voor de 8051 serie.
De rest is bedenken en doen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS.: Je naamgenoot Paul Haagsma, ontwikkelaar Koploper, rijdt zelf met Selectrix. Dus Koploper werkt zeker met Selelctrix ;D
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #11 Gepost op: 13 September 2011, 10:48:44 »
@Klaas,

Protocol Selectrix versus DCC:
Aantal bussen voor randapparatuur bij SX = 1.
Aantal bussen voor randapparatuur bij DCC = 2 (railspanning voor wissels en seinen en S88 voor terugmelders).
Selectrix protocol is vrij simpel (als je het eenmaal doorgrond hebt), terwijl met name de aansturing van seinen en wissels onder DCC iets complexer is (overigens nog steeds goed te doen).

Ik ken alle drie de protocolllen en heb voor alle drie software in microcontrollers geschreven. Tot nu toe vind ik persoonlijk de eenvoud van SX verfrissend.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2011, 20:59:13 »
Hallo Paul,

Welkom in de Selectrix-club!  (y)

@ Klaas, Henk en Arthur: ook ik ben meteen digitaal ingestapt in Selectrix; puur op basis van referenties en praktijkervaringen van anderen.
Ondertussen leer ik Selectrix beter onder de knie te krijgen en ik ben nog steeds volledig tevreden over mijn keuze. Sinds kort hebben mijn zoontjes een DCC-baantje met Multi-Maus, maar dat rijdt lang niet zo fijn als Selectrix. Hoofdzaak voor mijn Selectrix-keuze is de afzonderlijke bus voor de aansturing van randapparatuur (SX-1), zodat het signaal om te rijden (SX-0) zuiver en snel blijft. En met de PX-bus en de MX-bus blijft er genoeg mogelijkheden over om het systeem uit te breiden.

@ Klaas: het valt me van jou tegen dat je als "Team Encyclopedie" een bewuste systeemkeuze zo afkraakt. Jij mag dan misschien DCC-fan zijn, maar die keuze hoef je een ander niet op te leggen.

Zo, en nu weer back to topic.

@ Paul: Het systeemhandboek van Rautenhaus biedt veel informatie; dit komt in grote lijnen overeen met het Trix-Selectrixboek 1. In het Trix-Selectrixboek zijn nog wat specifieke toepassingen genoemd voor bepaalde Trix-systeemonderdelen.
Maar op de websites van www.firma-staerz.de en www.mttm.de vind je nog veel aanvullende informatie.
Bij deze bedrijven moet je immers toch zijn, als je nieuwe componenten wilt aanschaffen.
De originele Trix-onderdelen (uitgezonderd de regelaars CC2000 en MS-1) wil ik je niet meteen adviseren.

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

smits66

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 October 2011, 01:17:54 »
Hallo forum leden

Ik wil iedereen bedanken voor zijn suggesties, ik blijf bij mijn keuze voor selectrix, ik ben van plan om zoveel mogelijk electronica zelf te gaan bouwen.

Mochten er mensen zijn die nog selectrix onderdelen hebben liggen hoor ik dat graag, met name loc controll 2000

Ik ben ook nog opzoek naar de handboeken en handleidingen van selectrix.

Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #14 Gepost op: 16 October 2011, 08:33:50 »
Er staat nog het een en ander aan inbouwvoorbeelden op 1zu160 en op de website van Modellbahnteam Köln-Bonn staat een hele rits aan informatie en deel gebruiksaanwijzingen.

Voor wat betreft decoderkeuze binnen dit systeem (mocht je weer eens een lok aanschaffen) dan kan je het beste kiezen voor de nieuwste generatie decoder DH05A-1/DH05A-3 respectievelijk DH10A-1/DH10A-3 (het laatste cijfer, achter de streep staat op de aansluiting, -1 is de vlakbandkabel, -3 zijn de litzedraden). Maar ook de DHP-161 of DHL-160 zijn prima. De DHL-100 (puur Sx-decoder, geen DCC) zou ik niet meer aanschaffen, maar slecht zijn deze decoders niet.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)