Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:31:58
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:57:52
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
31 October 2025, 23:56:40
Nederlands-materieel in Spoor-1 door KNed
31 October 2025, 23:54:08
Stationsplein Baden Baden door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:53:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
31 October 2025, 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
31 October 2025, 21:39:36
Rondom Charlois door Alewijn
31 October 2025, 21:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Station Roodeschool door Benelux795
31 October 2025, 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
31 October 2025, 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
31 October 2025, 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
31 October 2025, 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
31 October 2025, 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
31 October 2025, 19:32:41
Baanplan Belkamp H0 door jdk
31 October 2025, 19:06:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
31 October 2025, 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
31 October 2025, 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
31 October 2025, 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
31 October 2025, 15:51:31

Auteur Topic: Ik wil met selectrix beginnen  (gelezen 9226 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
Ik wil met selectrix beginnen
« Gepost op: 25 July 2011, 23:20:25 »
Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar alle informatie over selectrix (in mijn geval voor minitrix), ik ben nog een beginner.

Ook ben ik nog op zoek naar de selectrix handboek deel 1 en 2 ( Om een indruk te krijgen hoe het werkt)
Ook kom ik vaak de combinatie selectrix/dcc decoder tegen wat houd dat in, is dcc beter dan selectrix of heeft dat niets met elkaar te maken.
Op internet kan ik weinig vinden over selectrix.

Wie kan mij daar bij helpen?

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

Richey

• Offline Offline
Re:Ik wil met selectrix beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2011, 23:30:13 »

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2011, 00:20:55 »
Hallo en welkom bij dit forum,

Toen ik begon ben ik ook met Minitrix begonnen en ook met Selectrix. Ik weet nog wel van toen dat Selectrix duur en moeilijk verkrijgbaar was (is dat nu nog zo?). Dcc en Selectrix zijn allebei digitale protocollen waarbij dcc een merk onafhankelijk protocol is (wat selectrix volgens mijn dus niet is). Ook weet ik dat het programmeren van zo'n Selectrix decoder beperkter is dan in vergelijking met een Dcc decoder (misschien nu niet meer).

Ik weet niet met welke centrale of bedienings methode je gaat rijden? Naar mijn weten zijn er niet zo veel centrales die Selectrix ondersteunen (muv sommige Intellibox, ESU ECoS 1, Raptor en Selectrix zelf).

Martijn

Bernhard Keizer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2011, 00:24:44 »
Hallo Paul,

Selectrix is in de loop der jaren achterhaald door de huidige ""standaard"" DCC.

De meeste componenten van DCC zijn goedkoper dan die van Selectrix.

DCC locdecoders hebben veel meer instel mogelijkheden.

Als je toch nog moet beginnen kies voor DCC.

Er bestaan nog meer merken dan die spoorse zaken aanbieden dan alleen MiniTrix.

mvg,

Bernhard Keizer

PS Ja die van de advertentie.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2011, 01:15:53 »
Als je meer wilt weten over Selectrix kijk dan es op: http://www.mttm.de/
Selectrix is weliswaar geassocieerd met Trix, maar het is tegenwoordig wel een min of meer onafhankelijk protocol met meerdere leveranciers.
(Mini)Trix zelf levert tegenwoordig alles met DCC compatible decoders, bij soundloks werken sommige functies zelfs alleen met DCC!
Of het verstandig is om met tegenwoordig nog Selectrix te gaan rijden hangt ervan af wat je wilt.
Als Selectrix aanhanger zou ik het je zelf NIET aanraden als je een relatief eenvoudige baan met niet meer dan 10 treinen tegelijkertijd wilt aansturen.
Dan is DCC een veel beter, goedkoper en vooral standaard alternatief, met veel meer leveranciers om uit te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2011, 01:21:24 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2011, 15:07:27 »
Hallo Paul,

Als selectrix rijder kan ik het advies van Hans alleen maar ondersteunen.
Het enige voordeel van Selectrix is het feit dat de randapparaten (wissels, seinen en terugmelders) op een vrij eenvoudige bus zitten, die als je electronica knutselaar bent handig te gebruiken is.

Verder is er geen verschil voor Minitrix treinen. De DCC decoders zijn tegenwoordig net zo klein, zo niet kleiner dan Selelctrxi decoders (en vele malen goedkoper).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2011, 21:05:14 »
Hallo Paul,

Join the (selectrix)club!
Gefeliciteerd met je weloverwogen keuze! (Mijn zoontjes hebben een eigen baantje op basis van DCC en die zijn niet zo kritisch als ik ben. Maar als ik dat vergelijk, blijf ik volledig bij mijn Selectrix: het rijdt veel preciezer. En vooral, zoals Gerard al aangaf, je afzonderlijke bus voor wisselsturing en bezetmeldingen etc.)

Behalve MTTM, die een paar reacties eerde al voorbij kwam,  kan ik je ook attenderen op deze site: www.firma-staerz.de die veel interessant Selectrixspul heeft. En dezelfde D&H-decoders, die MTTM ook heeft.
Natuurlijk kun je ook nog bij Rautenhaus kijken op http://www.mdvr.de/ en i het Nederlands op http://www.rokon.info/ om eens dieper op Selectrix-2 in te gaan en het RMX-systeem, dat een combinatie vormt van de voordelen van Selectrix en DCC. Maar vanwege de prijs zul je toch al gauw weer terugkomen bij MTTM en Peter Stärz.
Het leuke van de MTTM-centrale is, dat je ook DCC ermee kunt aansturen, als je t.z.t. toch nog voor DCC zou willen kiezen en dat de (nieuwere) decoders van D&H ook het DCC-protocol volledig ondersteunen.

Groeten,

Joop
« Laatst bewerkt op: 26 July 2011, 21:10:30 door Foto Joop »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2011, 21:14:15 »
Weloverwogen keuze?
Lees het bericht nog eens goed Joop. Vragensteller weet eigenlijk nog niet wat de begrippen Selectrix en DCC inhouden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2011, 21:47:22 »
Ja Henk, dat is misschien wel zo, maar het doet me deugd dat iemand Selectrix serieus in overweging neemt. En de titel luidt ook: "Ik wil beginnen ..."  (y)

En met de verwijzingen naar de diverse sites kan Paul volgens mij eerst eens veel avonden leesvoer wegwerken  ;D

@ Paul: de Selectrix handboeken zijn slecht te vinden. De handleidingen op de aangereikte sites bieden meer houvast. En ik kan nog eens speurneuzen of ik je aan een digitale versie van Selectrix Handboek 1 kan helpen.

groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 July 2011, 21:54:22 »
OK, als we dan toch in detail gaan, ik gebruik zelf Selectrix omdat:
- Ik er ooit es mee begonnen ben...
- Het (bij grotere banen en aantallen loks) betrouwbaarder is dan DCC.
- Er inderdaad eenvoudig(er) zelf spullen voor de bouwen zijn (als je verstand hebt van electronica/microprocessortechniek).

Maar er zijn duidelijke nadelen:
- Minder leveranciers dan voor DCC (wat de de facto standaard is, zie NMRA) en daarom duurder.
- Beperkter (als je geen SX2 gebruikt wat dichter bij DCC staat) bevoorbneeld in aantal loks.
- Er wordt weinig meer aan verder ontwikkeld, op den duur een technische 'dead-end'.

Dus, als je zelf niet kunt beoordelen wat de verschillen zijn, neem het goed-bedoelde advies en begin met DCC...
Je kunt altijd nog overschakelen op Selectrix als je wel weet wat je wilt!
HansQ, RailClub Utrecht

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 July 2011, 22:09:07 »
Joop, ik vermoed dat de vragensteller digitaal wil en denkt dat Selectrix en Minitrix bij elkaar horen. Dat is dus niet zo.
De tegenvraag is dan normaal wat wil je met digitaal. Mogelijk dat zijn wensen met een goedkope centrale als de Multimaus zijn te verwezenlijken.

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2011, 20:11:03 »
Hoi allemaal

Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Ik ben dan wel een beginner maar heb al het een en het ander over selectrix en dcc gelezen, misschien de vraag wat verkeerd geformuleerd.

Wat ik bedoelde is wat is het verschil tussen het dcc protocol en het selectrix protocol.

De reden dat ik voor selectrix wil kiezen is de eenvoud van het system en ik ben niet van plan om mijn baan te gaan besturen met behulp van mijn computer. Het enige wat ik wil is dat de treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden op mijn baan.

ps het is mij bekend dat selectrix niet alleen voor trix/minitrix is.

Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2011, 22:11:20 »
Met DCC ben je ook niet verplicht je baan te automatiseren.... De maker van koploper, een bekend softwareprogramma om je modelbaan mee te besturen gebruikt Selectrix op zijn eigen baan. 

Selectrix en DCC zijn protocollen, dus talen waarmee de centrale en de decoders met elkaar praten. Bij selectrix kan je maximaal 103 (of 111 ligt aan de versie) adressen gebruiken. Dat zijn zowel locomotieven als wissel-/sein-decoders. Het eenvoudige van Selectrix is wel het mooie van het systeem. Bij DCC kan je in theorie meer dan 10.000 lokadressen gebruiken en dan nog eens 2048 wissel-/seindecoders koppelen. Het een en ander hangt af van de gebruikte centrale. Voor DCC zijn meer mogelijkheden beschikbaar zoals goedkope centrales, als de multimaus die eigenlijk alles kan, veel merken met decoders, ook kleine voor N, wisseldecoders, enz...

Ik denk dat je met DCC iets meer keuze hebt. Het zal uit eindelijk op een persoonlijke keuze worden. De een vindt DCC beter de ander Selectrix.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2011, 22:36:24 »
Inderdaad, als je een goedkope en goede manier zoekt om te beginnen met DCC, kijk dan es naar de Multimaus van Roco.
Ze zijn gunstig te krijgen in beginsets en volgens mij zag ik ze vandaag los liggen bij MCH in Hilversum voor Euro 50 inclusief booster.
Aan de andere kant, ik heb al een paar 'reserve' Selectrix CC2000 centrales aangeschaft voor Euro 25 via Marktplaats...
HansQ, RailClub Utrecht

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2011, 07:15:28 »
De 'eenvoud'  van Selectrix heeft/had  niet zozeer te maken met het feitelijke rijprotocol Paul, maar met de datauitwisseling via de befaamde selectrixbus. Kan/kon vooral van belang zijn bij de automatisering van grote modelbanen met veel dataverkeer tussen centrale en de aangesloten componenten. Of dat nog zo is, is de vraag, maar het heeft/had in ieder geval geen effect op wat jij wil: gewoon treintjes besturen.