Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken  (gelezen 206212 keer)

Joost Ve

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #165 Gepost op: 24 January 2012, 19:54:54 »
wow, mooi ding !  (y)
NSB en SJ
Dinamo en iTrain

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #166 Gepost op: 25 January 2012, 15:02:06 »
Leuk locje! Deed mij meteen denken aan de Class 17 van British Rail. De MT kun je goed inzetten op een Deens rangeerbaantje. Ik neem aan dat dat je bedoeling is?

Van welke fabrikant is dit model eigenlijk afkomstig?

Gr. Geoffrey

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #167 Gepost op: 25 January 2012, 15:13:38 »
HobbyTrade. Ik hen dit locje ook. Gaat bij mij in de (verre) toekomst rangeren in de haven.
Overigens maakt Tog og Tekno een soortgelijk snoepie: http://www.togogtekno.dk/wordpress/wp-content/uploads/mh-358.jpg

mvg,
Gert

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #168 Gepost op: 25 January 2012, 15:20:14 »
Oei, die is inderdaad mooi van koddigheid! Beetje vies maken, wat twee-assige goederenwagens er achter en rangeren maarrr...

Ben normaliter niet zo van het Deense rood-zwart, maar ik kan dit soort rangeerlocjes wel waarderen.

Gr. Geoffrey

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #169 Gepost op: 25 January 2012, 17:30:34 »
De MH van Gert is een drieasser met drijfstang. De 358 is van het type
Litra (II), een serie van 120 stuks. De MH Litra (I) heeft maar 3 nummers.
201-203 en is anders van opbouw. Dat lokje kan ik ook zeer waarderen.

Het rangeerbaantje wat ik wil maken is vooral om thuis te kunnen spelen.
De module is daarvoor te groot. Meteen een prima excuus om wat Deens
aan te schaffen.  ;D

vrgr Steef
Mvh Steef

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4552
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #170 Gepost op: 25 January 2012, 17:42:43 »
 ;D ;D ;D

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #171 Gepost op: 08 February 2012, 07:54:01 »
Vandaag de DSB MY van Heljan ontvangen; de laatste eBay aankoop.

De 1104, in de versie zoals die in de laatste jaren bij de DSB heeft rondgereden. De 1104 ging later naar Noorwegen (bij de GM Gruppen) en is nu weer terug in Denemarken.



Door deze aanwinst kan ik nu 4 versies van de DSB MY in het rood/zwart laten zien:



Van links naar rechts:
- Piko
- Marklin
- Heljan
- Roco

Groeten,
Lolke

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #172 Gepost op: 08 February 2012, 09:51:25 »
Mooie verzameling Lolke! Vind de Heljan MY toch wel de mooiste.

vrgr Steef
Mvh Steef

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #173 Gepost op: 08 February 2012, 11:04:24 »
@ Lolke: leuke verzameling! Wel opvallend om te zien dat bijna elke fabrikant wel een eigen draai aan het 'DSB-rood' heeft gegeven. Welke fabrikant gebruikt naar jouw smaak de beste kleur rood?

Groeten, Geoffrey

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #174 Gepost op: 08 February 2012, 11:18:38 »
Zo te zien de Heljan uitvoering..

vrgr Steef
Mvh Steef

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #175 Gepost op: 08 February 2012, 11:30:31 »
Ja, ik denk ook dat Heljan de kleur het best heeft benaderd. Die van Roco is weliswaar mooi fris rood, maar zó fris rood zijn ze in werkelijkheid nu eenmaal niet. Ook niet als ze net gewassen zijn.

mvg,
Gert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #176 Gepost op: 09 February 2012, 05:43:57 »
Ik vind de Heljan versie qua kleur ook beter uitkomen.  Qua uiterlijk is de Heljan versie in het algemeen beter. De frontseinen zijn mooier dan die van Roco. Roco frontseinen zijn te groot. Technische gezien maakt het allemaal niet zo veel uit maar de Heljan versie is een A1A-A1A in model, net als de DSB versie in werkelijkheid. De Roco versie heeft aandrijving om alle wielen.

Groeten,
Lolke

Joost Ve

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #177 Gepost op: 16 February 2012, 08:52:24 »
Het is dan wel grootspoor, maar toch:


Een FLIRT treinstel van de Noorse Spoorwegen (NSB) is woensdag ontspoord. Bij de ontsporing heeft de trein een bergwand geraakt en zijn er vijf mensen gewond geraakt. De nieuwe trein is gemaakt bij de Zwitserse fabrikant Stadler, dat bekend staat om haar betrouwbare treinen.


Bron: o.a. telegraaf
NSB en SJ
Dinamo en iTrain

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #178 Gepost op: 16 February 2012, 20:26:30 »

Foto gemaakt in Västerås, de Tb 288. collectie Roger Lundberg



vrgr Steef

Hey Steef,

Ik heb in 2005 nog wat filmbeelden gemaakt samen met Kees vd Burgh voor onze Malmbanan DVD. Die dingen maken zo'n enorme bak herrie, dat heb ik nog nooit eerder gehoord bij NoHabs. Volgens mij moet ik er ook nog dia's van hebben. Ik zal eens aan Kees de ruwe beelden vragen, op de DVD hebben we die namelijk behoorlijk moeten terugschroeven ter beveiliging van de conussen van diverse TV speakertjers.

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #179 Gepost op: 17 February 2012, 18:37:17 »
Een derde Europeese goederen vervoerder heeft een vaste voet
in Zweden gekregen. CFL Cargo. Na Denemarken is Zweden het
tweede Scandinavische land voor CFL. Hieronder het hele artikel..


ESCH-SUR-ALZETTE / NÄSSJÖ | 17 FEBRUARI 2012
 
CFL cargo SA och Svensk Tågkraft AB förenar sina krafter för att utveckla godstransport mellan Skandinavien och övriga Europa genom gemensamt ägarskap av det svenska järnvägsbolaget MidCargo AB.

CFL cargo tar över 51 procent av MidCargo AB:s andelar. MidCargo har sitt huvudkontor I Nässjö och kommer från och med nu att heta CFL cargo Sverige AB. Syftet med den gemensamma satsningen är att integrera CFL cargo Sveriges nationella verksamhet i CFL cargos internationella nätverk och att utöka dess geografiska räckvidd. CFL cargo kan nu erbjuda sömlös gränsöverskridande trafik från Sverige till Danmark och vidare, via Öresundslänken.
 
Fernand Rippinger, styrelseordförande för CFL Cargo Sverige och vd för CFL cargo, säger:
– Tack vare vårt svenska dotterbolag kan vi nu utöka vår godstrafik norrut och lägga till ytterligare ett Skandinaviskt land till vår geografiska räckvidd, vilket är en viktig faktor när vi förser våra internationella kunder med skräddarsydda door-to-door-tjänster.
 
Sedan grundandet 2006, precis innan liberaliseringen av järnvägstransport i Europa, har CFL cargo kontinuerligt utvecklat sina internationella aktiviteter över Europa. Under de senaste åren har CFL cargo startat upp trafik till och från Luxemburg, Tyskland, Danmark, Belgien, Holland, Frankrike, Schweiz, Italien, Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern – i samarbete med sina dotterbolag i Danmark, Tyskland och Frankrike.
 
MidCargo AB grundades 1990 som BK Tåg AB, i samband med avregleringen av järnvägsmarknaden i Sverige och var den första privata järnvägsbolaget som tog över trafik från SJ. 1998 startade MidCargo tillsammans med Vänerexpressen upp en tågpendel till Karlstads och Göteborgs hamn, och alla partners har kontinuerligt utvecklat MidCargos verksamhet i regionen.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------
 
Om CFL cargo
CFL cargo skapades via sammanslagningen av Luxemburgs nationella järnvägsbolags godssektion och ArceloMittals interna transportsektion på Luxemburgs produktionsområden. Med mer än 440 anställda, och mer än 70 lok och 4000 vagnar, erbjuder CFL cargo kundorienterade tjänster: oavsett om det handlar om regional eller internationell godstransport, vagnhyra, hela tågformationer, utfärdande av fraktsedlar, eller vagnunderhåll. Tillsammans med sina dotterbolag – CFL cargo Deutschland, CFL cargo Danmark, CFL Fret Services France och Ateliers de Pétange – är CFL cargo verksamma på Europas huvudsakliga nord-sydliga och öst-västliga rutter.
 
Om Svensk Tågkraft
Svensk Tågkraft är ett privatägt företag i järnvägsindustrin. Svensk Tågkraft är verksamma inom underhåll, service, reparationer, restaurering, leasing och försäljning av järnvägsfordon. Framförallt har Svensk Tågkraft en service- och underhållsverkstad i Nässjö. Ägaren är aktivt involverad i både det operativa och det strategiska arbetet inom företaget, vilket garanterar långsiktig tillväxt och god lönsamhet. Svensk Tågkraft förser sina kunder med flexibla och kostnadseffektiva helhetslösningar och levererar på så sätt lösningar som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbara.
 
Kontakta CFL cargo
Carole POULL
Communication Manager
Tél : + 352-2481-4713
carole.poull@cflcargo.lu
www.cflcargo.eu


Nässjö Näringsliv AB - Business Development Nässjö Sweden.
 
www.nnab.se
Mvh Steef