Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken  (gelezen 200322 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #30 Gepost op: 18 September 2011, 00:31:03 »
Lolke.

Nu deze twee?


Steef,

De voorste is een voormalige Ofotbanen Di3. Ik heb de 623 in deze uitvoering:


De achterste loc is de voormalige DSB MX 1021, Heljan maakte door ooit eens een model van. Misschien kom ik die nog wel eens tegen.

Groeten,
Lolke

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2011, 10:11:06 »
Hoi Lolke, aan die tweede ga ik me zeker nooit wagen met die "grafitti" toestanden op, veel te moeilijk om te maken. ;D
Ik dacht dat Marklin deze ook heeft uitgebracht zelfs in de 2 verschillende kleurstellingen of ben ik verkeerd?

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #32 Gepost op: 18 September 2011, 17:38:47 »
Afgelopen week heb ik even een verbouwingkje tussendoor gedaan.
Een tijdje terug kocht ik voor 12,50 een model van een Lima
Skandiatranssport Habis. (Lima 303201 Habis 027 2 013-0)


Het orgineel (foto Skandiatranssport)


Lima

Nu heeft Lima een hoop modellen op de markt gebracht, maar als
je het een beetje realisties wilt hebben word het al gauw superen.
En daarbij, de tv en raadplaatje elke dag is ook zonde van je tijd.
Dus ben ik begonnen met het demonteren van het model, een makkie!



Als eerste heb ik de plasticlook van het dak aangepakt. Dat is een doorn
in het oog, met twee waasjes Humbrol sea grey 17 matt (spuitbusje)
ziet het er al veel beter uit. Daarna de basis van de wagon mat zwart (33)
gemaakt (2x) en dat was het wel... Qua grote vlakken dan.
Op de foto van het orgineel zijn op de kop twee steunen te zien, die heb
ik gemaakt van steunen van een Hippel (geel matt 154 met een vleugje
rood 174 satin beide van Humbroll). De wielen om de deuren te
bedienen werden rood. Op de linkerkant een handrail van een verdwaald
Roco setje, en last but not least op elke hoek een rem teken. (ook Roco)





Bij het in elkaar zeten van de bak en het frame kwam hetzelfde probleem naar
voren als bij het uit de doos halen. Het model staat nogal rond. Dit is eenvoudig
te verhelpen door het dak aan de kopwanden en de middenwand te verlijmen.
Een probleem is de hoogte. dwz de bufferhoogte. Lima heeft wielen die nogal
groot zijn, deze zijn vervangen door Roco rp25 wielen. Alleen is dat nog niet genoeg..



Dus dat word de wielstellen en bak aanpassen. Uit de bak verwijder je de
ring met nok die het wielstel op zijn plek houd. Van het wielstel verwijder je
de twee nokjes die in de ring dienen te vallen. In plaats daarvoor komt een
strookje abs van ongeveer 8 mm breed. (op de foto is het groter, maar later
kwam ik erachter dat de wielen dan niet meer draaien.) Dat strookje abs is
meteen de exacte hoogte.



Het wielstel is daarna bij plaatsing extra uitgevuld met een messing ring van
2,5 mm dik (gedraaid op de draaibank). Voor het koppelen komt er op elke
wielstel een nem schacht, deze word verlijmd met Robb Type 2. (later, is op)
Op de zijkanten van het frame worden de meegegoten remwieln vervangen
door twee stuks over gebleven van de Roco Sdgmns wagons. Ze kloppen
niet met de werkelijkheid, maar worden vervangen als ik andere gevonden heb.

En dan is het zo'n beetje wel gebeurd. Hij behoeft nog wat nawerk met een
penseel op de koppen, en de nem schachten maar dan misstaat hij toch niet.
Ook word het nog zoeken naar decals voor op het frame, maar dat komt wel.



Alle plaatjes zijn aanklikbaar.

vrgr Steef
« Laatst bewerkt op: 18 September 2011, 17:52:05 door Stedahult »
Mvh Steef

Joff-10242

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #33 Gepost op: 18 September 2011, 17:52:04 »
De TMY 106 van dichtbij (hier te zien in Kristinehamn (SE):

Is het model hiervan ook voor Wisselstroom te krijgen?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #34 Gepost op: 18 September 2011, 17:54:26 »
Is het model hiervan ook voor Wisselstroom te krijgen?

Als je geluk hebt heeft Heljan ze nog, maar ik vermoed dat je zult moeten
gaan zoeken via ebay of tradera. Het model is dacht ik niet meer in de handel.


vrgr Steef
Mvh Steef

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #35 Gepost op: 18 September 2011, 18:20:54 »
Hoi Lolke, aan die tweede ga ik me zeker nooit wagen met die "grafitti" toestanden op, veel te moeilijk om te maken. ;D
Ik dacht dat Marklin deze ook heeft uitgebracht zelfs in de 2 verschillende kleurstellingen of ben ik verkeerd?


Eric,
De loc op de foto van Steef is voormalige MX 1021 die nu bij de TAGAB rondrijdt als TMX 104.
De loc die Marklin heeft uitgebracht is de MY 1126, Heljan heeft die ook uitgebracht. Hier is de Heljan versie:



De MX en MY hebben de neus gemeen maar voor de rest zijn het heel verschillende locomotieven. Ook de neus, aan de onderzijde is heel anders. Alleen Heljan maakt een model van de MX, alle andere fabrikanten (Marklin, NMJ, Heljan, Roco, Fleischmann, Piko, Long) maken (of maakten) het MY model.

Groeten,
Lolke

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #36 Gepost op: 18 September 2011, 18:53:47 »
Het verschil tussen de MX en MY kun je ook zien aan het rooster aan de zijkant (bij de MY is het als het ware één lange horizontale streep, terwijl bij de MX er telkens aan de kant van één van de cabines ook nog een stukje onder die streep zit) en bovendien zijn de locs niet precies even lang.

mvg,
Gert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #37 Gepost op: 18 September 2011, 18:58:13 »
Een uitdaging dus om er zo eentje te maken? Indien deze langer zijn dan de gewone, waar zit hem dan het verschil in , ook de chassis moet dan groter of langer gemaakt worden?
Dat zal dan niet zo eenvoudig zijn,of heeft HELJAN hier wel rekening mee gehouden?

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #38 Gepost op: 18 September 2011, 19:14:55 »
Een uitdaging dus om er zo eentje te maken? Indien deze langer zijn dan de gewone, waar zit hem dan het verschil in , ook de chassis moet dan groter of langer gemaakt worden?
Dat zal dan niet zo eenvoudig zijn,of heeft HELJAN hier wel rekening mee gehouden?


Heljan heeft er rekening meegehouden. De Heljan MX is een compleet andere loc dan de Heljan MY.
Hier een plaatje van een Heljan MX:



Groeten,
Lolke

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #39 Gepost op: 18 September 2011, 19:41:31 »
@ Eric: de MX-locs zijn dus echt anders, ook al lijken ze nog zo veel op een MY. Als je er eentje wil maken, dan zou ik toch voor een Heljan model als basis kiezen.

mvg,
Gert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #40 Gepost op: 20 September 2011, 06:57:02 »
Om het verschil tussen een MX en MY te laten zien heb ik even twee locomotieven naast elkaar op de foto gezet.



De lengte is anders, de draaistelradstand is heel anders. Eigenlijk houdt het bij de neus wel op. Net zoiets als tussen een FT en een F9, om maar even de grootvader van de MX/MY te noemen.

Over de lengte gesproken. Er is ook een duidelijk verschil tussen de MY's en de Noorse Di3's. De Noorse Di3 is een stukje korter, met uitzondering van de 602, 622, 623, 641, 642 en 643. Deze zijn weer even lang als de MY. Dus als je echt van details houdt dan kan je van het Roco en Heljan model alleen maar een van de uitzondering modellen maken. De tweede serie Heljan Di3, die in opdracht van NMJ is gebouwd, hebben alleen maar de 622, 623 en 641-643 als voorbeeld.

Groeten,
Lolke

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #41 Gepost op: 20 September 2011, 12:49:20 »
Lolke, hartelijke dank voor deze zeer goede uitleg van verschil, nu weten we zeker een verschil.  (y)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6027
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #42 Gepost op: 20 September 2011, 13:41:15 »
Zit weer goed info bij in dit draadje. (y)

Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken en de eerste blauwe uitvoering mij persoonlijk niet zo goed overkwam wat betreft werkelijkheid en model. Heb ik toch een BM73b, naar wat navraag bij enkel van jullie, gekocht.


De koppelingen op de kop heb ik gisteren verwijderd en de bij geleverde plaatjes om het gat te dichten er in geklikt.
persoonlijk vind ik het treinstel dan mooier.
groetjes Dion

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #43 Gepost op: 20 September 2011, 13:45:32 »
Is de rood-grijze versie van de BM73 nog niet verschenen?

mvg,
Gert

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6027
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #44 Gepost op: 20 September 2011, 13:47:13 »
Nog niet volgens de site van NMJ. Alleen deze en de blauwe uitvoering.
groetjes Dion