Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken  (gelezen 239893 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #30 Gepost op: 18 September 2011, 00:31:03 »
Lolke.

Nu deze twee?


Steef,

De voorste is een voormalige Ofotbanen Di3. Ik heb de 623 in deze uitvoering:


De achterste loc is de voormalige DSB MX 1021, Heljan maakte door ooit eens een model van. Misschien kom ik die nog wel eens tegen.

Groeten,
Lolke

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4775
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2011, 10:11:06 »
Hoi Lolke, aan die tweede ga ik me zeker nooit wagen met die "grafitti" toestanden op, veel te moeilijk om te maken. ;D
Ik dacht dat Marklin deze ook heeft uitgebracht zelfs in de 2 verschillende kleurstellingen of ben ik verkeerd?

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7299
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #32 Gepost op: 18 September 2011, 17:38:47 »
Afgelopen week heb ik even een verbouwingkje tussendoor gedaan.
Een tijdje terug kocht ik voor 12,50 een model van een Lima
Skandiatranssport Habis. (Lima 303201 Habis 027 2 013-0)


Het orgineel (foto Skandiatranssport)


Lima

Nu heeft Lima een hoop modellen op de markt gebracht, maar als
je het een beetje realisties wilt hebben word het al gauw superen.
En daarbij, de tv en raadplaatje elke dag is ook zonde van je tijd.
Dus ben ik begonnen met het demonteren van het model, een makkie!



Als eerste heb ik de plasticlook van het dak aangepakt. Dat is een doorn
in het oog, met twee waasjes Humbrol sea grey 17 matt (spuitbusje)
ziet het er al veel beter uit. Daarna de basis van de wagon mat zwart (33)
gemaakt (2x) en dat was het wel... Qua grote vlakken dan.
Op de foto van het orgineel zijn op de kop twee steunen te zien, die heb
ik gemaakt van steunen van een Hippel (geel matt 154 met een vleugje
rood 174 satin beide van Humbroll). De wielen om de deuren te
bedienen werden rood. Op de linkerkant een handrail van een verdwaald
Roco setje, en last but not least op elke hoek een rem teken. (ook Roco)





Bij het in elkaar zeten van de bak en het frame kwam hetzelfde probleem naar
voren als bij het uit de doos halen. Het model staat nogal rond. Dit is eenvoudig
te verhelpen door het dak aan de kopwanden en de middenwand te verlijmen.
Een probleem is de hoogte. dwz de bufferhoogte. Lima heeft wielen die nogal
groot zijn, deze zijn vervangen door Roco rp25 wielen. Alleen is dat nog niet genoeg..



Dus dat word de wielstellen en bak aanpassen. Uit de bak verwijder je de
ring met nok die het wielstel op zijn plek houd. Van het wielstel verwijder je
de twee nokjes die in de ring dienen te vallen. In plaats daarvoor komt een
strookje abs van ongeveer 8 mm breed. (op de foto is het groter, maar later
kwam ik erachter dat de wielen dan niet meer draaien.) Dat strookje abs is
meteen de exacte hoogte.



Het wielstel is daarna bij plaatsing extra uitgevuld met een messing ring van
2,5 mm dik (gedraaid op de draaibank). Voor het koppelen komt er op elke
wielstel een nem schacht, deze word verlijmd met Robb Type 2. (later, is op)
Op de zijkanten van het frame worden de meegegoten remwieln vervangen
door twee stuks over gebleven van de Roco Sdgmns wagons. Ze kloppen
niet met de werkelijkheid, maar worden vervangen als ik andere gevonden heb.

En dan is het zo'n beetje wel gebeurd. Hij behoeft nog wat nawerk met een
penseel op de koppen, en de nem schachten maar dan misstaat hij toch niet.
Ook word het nog zoeken naar decals voor op het frame, maar dat komt wel.



Alle plaatjes zijn aanklikbaar.

vrgr Steef
« Laatst bewerkt op: 18 September 2011, 17:52:05 door Stedahult »
Mvh Steef

Joff-10242

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #33 Gepost op: 18 September 2011, 17:52:04 »
De TMY 106 van dichtbij (hier te zien in Kristinehamn (SE):

Is het model hiervan ook voor Wisselstroom te krijgen?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7299
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #34 Gepost op: 18 September 2011, 17:54:26 »
Is het model hiervan ook voor Wisselstroom te krijgen?

Als je geluk hebt heeft Heljan ze nog, maar ik vermoed dat je zult moeten
gaan zoeken via ebay of tradera. Het model is dacht ik niet meer in de handel.


vrgr Steef
Mvh Steef

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #35 Gepost op: 18 September 2011, 18:20:54 »
Hoi Lolke, aan die tweede ga ik me zeker nooit wagen met die "grafitti" toestanden op, veel te moeilijk om te maken. ;D
Ik dacht dat Marklin deze ook heeft uitgebracht zelfs in de 2 verschillende kleurstellingen of ben ik verkeerd?


Eric,
De loc op de foto van Steef is voormalige MX 1021 die nu bij de TAGAB rondrijdt als TMX 104.
De loc die Marklin heeft uitgebracht is de MY 1126, Heljan heeft die ook uitgebracht. Hier is de Heljan versie:



De MX en MY hebben de neus gemeen maar voor de rest zijn het heel verschillende locomotieven. Ook de neus, aan de onderzijde is heel anders. Alleen Heljan maakt een model van de MX, alle andere fabrikanten (Marklin, NMJ, Heljan, Roco, Fleischmann, Piko, Long) maken (of maakten) het MY model.

Groeten,
Lolke

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #36 Gepost op: 18 September 2011, 18:53:47 »
Het verschil tussen de MX en MY kun je ook zien aan het rooster aan de zijkant (bij de MY is het als het ware één lange horizontale streep, terwijl bij de MX er telkens aan de kant van één van de cabines ook nog een stukje onder die streep zit) en bovendien zijn de locs niet precies even lang.

mvg,
Gert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4775
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #37 Gepost op: 18 September 2011, 18:58:13 »
Een uitdaging dus om er zo eentje te maken? Indien deze langer zijn dan de gewone, waar zit hem dan het verschil in , ook de chassis moet dan groter of langer gemaakt worden?
Dat zal dan niet zo eenvoudig zijn,of heeft HELJAN hier wel rekening mee gehouden?

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #38 Gepost op: 18 September 2011, 19:14:55 »
Een uitdaging dus om er zo eentje te maken? Indien deze langer zijn dan de gewone, waar zit hem dan het verschil in , ook de chassis moet dan groter of langer gemaakt worden?
Dat zal dan niet zo eenvoudig zijn,of heeft HELJAN hier wel rekening mee gehouden?


Heljan heeft er rekening meegehouden. De Heljan MX is een compleet andere loc dan de Heljan MY.
Hier een plaatje van een Heljan MX:



Groeten,
Lolke

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #39 Gepost op: 18 September 2011, 19:41:31 »
@ Eric: de MX-locs zijn dus echt anders, ook al lijken ze nog zo veel op een MY. Als je er eentje wil maken, dan zou ik toch voor een Heljan model als basis kiezen.

mvg,
Gert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #40 Gepost op: 20 September 2011, 06:57:02 »
Om het verschil tussen een MX en MY te laten zien heb ik even twee locomotieven naast elkaar op de foto gezet.



De lengte is anders, de draaistelradstand is heel anders. Eigenlijk houdt het bij de neus wel op. Net zoiets als tussen een FT en een F9, om maar even de grootvader van de MX/MY te noemen.

Over de lengte gesproken. Er is ook een duidelijk verschil tussen de MY's en de Noorse Di3's. De Noorse Di3 is een stukje korter, met uitzondering van de 602, 622, 623, 641, 642 en 643. Deze zijn weer even lang als de MY. Dus als je echt van details houdt dan kan je van het Roco en Heljan model alleen maar een van de uitzondering modellen maken. De tweede serie Heljan Di3, die in opdracht van NMJ is gebouwd, hebben alleen maar de 622, 623 en 641-643 als voorbeeld.

Groeten,
Lolke

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4775
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #41 Gepost op: 20 September 2011, 12:49:20 »
Lolke, hartelijke dank voor deze zeer goede uitleg van verschil, nu weten we zeker een verschil.  (y)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6058
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #42 Gepost op: 20 September 2011, 13:41:15 »
Zit weer goed info bij in dit draadje. (y)

Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken en de eerste blauwe uitvoering mij persoonlijk niet zo goed overkwam wat betreft werkelijkheid en model. Heb ik toch een BM73b, naar wat navraag bij enkel van jullie, gekocht.


De koppelingen op de kop heb ik gisteren verwijderd en de bij geleverde plaatjes om het gat te dichten er in geklikt.
persoonlijk vind ik het treinstel dan mooier.
groetjes Dion

Gert1

  • Gast
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #43 Gepost op: 20 September 2011, 13:45:32 »
Is de rood-grijze versie van de BM73 nog niet verschenen?

mvg,
Gert

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6058
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Skandinavisk bangården. Voor alle op Scandinavië gerichte spoorzaken.
« Reactie #44 Gepost op: 20 September 2011, 13:47:13 »
Nog niet volgens de site van NMJ. Alleen deze en de blauwe uitvoering.
groetjes Dion