Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 12:20:27
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45

Auteur Topic: Hulp gevraagd: Baanplan voor Wierum (N, max 120 x 080)  (gelezen 10966 keer)

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Hulp gevraagd: Baanplan voor Wierum (N, max 120 x 080)
« Reactie #30 Gepost op: 03 September 2011, 23:53:51 »
@Jeroen,
Ik heb daar ook over nagedacht. Op zich is het inderdaad mooier om de wagens voor de loods te zien staan, maar het type loods dat ik ga bouwen (zie hier) heeft aan beide zijden deuren dus moet sowieso aan een kant bereikbaar zijn per vrachtwagen. Hierdoor moet het spoor een nogal onrealistische s-boog maken om voor de loods te komen. Maar je idee van de verhoogde kop-en zijlading is misschien wel mogelijk. Dit gebeurde in werkelijkheid ook voor het aardappelvervoer (hier in St. Annaparochie). Ik ga kijken of het valt in te passen!

@Henk,
Dat is ook een goed idee! Neemt in ieder geval minder ruimte in als een draaischijf! Ik ga eens even een speurtochtje maken van de verschillende mogelijkheden.

@Hans,
Ik heb altijd veel respect voor mensen die werken volgens finescale normen in N. Schitterend ziet dat er uit! Ik ben ook erg benieuwd naar je resultaat. Ik kies zelf iets meer voor bouwgemak en sfeer i.p.v. een realistische weergave maar wil in ieder geval wel met code 55 rails gaan werken. Helaas heb ik i.v.m. de beschikbare ruimte wel voor de krapste radius Peco rails moeten kiezen.

Wat het baanplan betreft, zijn er nog twee dingen waar ikzelf nog niet helemaal tevreden over ben: de Dorpsstraat die nogal abrubt tegen de achtergrond eindigt en het spoor dat direct na de overgang stopt (hoewel hier nog wel een verhaal voor te verzinnen is: de lijn was ooit langer maar is ingekort zonder dat men het hele emplacement wilde verleggen). Hier ga ik nog even mee stoeien.

Erg leuk trouwens, na maanden met het baanplan vastgezeten te hebben eindelijk ineens een leuk ontwerp te hebben en daar goede feedback op krijgen :D
« Laatst bewerkt op: 03 September 2011, 23:59:06 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 04 September 2011, 14:37:53 »

de Dorpsstraat die nogal abrupt tegen de achtergrond eindigt

Je zegt achtergrond. Maak je die ook, want dan kun je de weg in de achtergrond laten verdwijnen als je hem tekent op de achtergrondplaat

en het spoor dat direct na de overgang stopt

Je zou een truuk kunnen toepassen met een spiegel hier te plaatsen tussen de huizen rechts (het bruine en oranje).
Jeroen

Jes

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 04 September 2011, 17:33:09 »
Jeroen, ik denk dat ik hem inderdaad een stukje meeschilder. In combinatie met een flinke vrachtwagen die het zicht ontneemt moet dat maar voldoende zijn :)

Het spoor heb ik licht gedraaid en een paar kleine dingen aangepast. Ik denk dat ik het baantje zo maar moet gaan bouwen:

En ach, dat stootjuk vlak na de overweg: Overal is wel weer een voorbeeld voor  ;D

mallet96

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 04 September 2011, 23:29:07 »
Voor de fiddle-yard speel ik overigens met het idee van een grote draaischijf (handbediend)waarmee hele treinen (in dit geval max 45 cm) gedraaid kunnen worden. Weet iemand een goed ontwerp voor een dergelijke constructie?

Beste Jes,

Ik kan mij nog een 3-tal artikellen herinneren welke in de Eisenbahn Journal in (ik geloof) 1995, met de titel "van Uralbach naar Ubrieken" heeft gestaan, het betreft een modulebaan van Joop Bolland. Hierin werd ook een fiddle-yard besproken, het betrof een ronde schijf met 3 opstelsporen. Deze modulebaan schijnt tentoongesteld te worden in het Nationaal Modelspoor Museum te Sneek. Zelf rij ik HO en weet dus niet hoeveel ruimte je voor een opstelspoor je nodig hebt in schaal N.

Groet,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 05 September 2011, 00:23:25 »
Hallo Jes,

Ik heb ondertussen even zitten neuzen in mijn collectie jaargangen van de Eisenbahn Journal, het blijkt o.a. in nr 12/1994 te staan onder de naam "Bayerische Nebenbahn in HO" met een kleine foto van de "draaischrijf/fiddle-yard".
Ik heb de foto ingescand (let niet op de kwaliteit van de foto, deze is ingesneden tot alleen de foto) zie:

Het is een simpele plaat, met ronde kopse kanten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het gaat hierom een idee. Ben benieuwd welke oplossing jij gaat toepassen. Veel succes met het bouwen van je modelbaan.

Groet.

Marcel

Jes

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 05 September 2011, 12:11:42 »
(y) Dat is precies wat ik in mijn hoofd had! Handig ook om schuifjes toe te passen om het spoor op de juiste plek aan te laten sluiten. Toevallig stond er in de nieuwste Rail Magazine ook een foto van een dergelijke draaitafel. Lijkt me een goede oplossing, zeker omdat de langste trein door de lengte van het omloopspoor niet langer kan zijn dan de breedte van de baan. En draaischijf past dus precies in de breedte.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 September 2011, 22:32:26 »
Beste allemaal,

Helaas blijkt na wat gereken dat ik een baan van 160cm (120cm plus schaduwstation van 40 cm) toch wat moeilijk kwijt kan dus ik speel momenteel wat met een idee om het schaduwstation van de zijkant te verplaatsen naar de achterkant, dus dat de trein in het midden van de baan op het omloopspoor binnen komt, bijvoorbeeld zoals hier. (even klein stukje naar beneden scrollen voor het sporenplan). Wat een sfeer en rangeermogelijkheden op een klein oppervlak!

Als ik dit baantje vernederlands, zou de trein vanachter een rij populieren de baan oprijden. Links het station met aardappelloods en rechts achter het emplacementje een rijtje oude huisjes.

Ik loop er alleen steeds tegenaan dat ik toch steeds ruimte tekort kom (met perronspoortje van 40 cm + omloopspoortje van 40 cm + wissels zit ik al op de 120 cm en loop ik al vast...) Misschien toch maar concessies met treinlengte doen? Iemand tips wat ik met dit plannetje zou kunnen?

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #37 Gepost op: 21 September 2011, 11:52:13 »
Ik ben even gaan stoeien met een plannetje vanuit je eerste pagina. Als je de eerste wissels van het plan vervangt voor twee achter elkaar liggende bochtwissels, krijg je ruimte in je station. En het onderliggende spoor kan van achter en oude dijk (met evt wat bomen) te voorschijn komen, om vervlgens in onder een aquaduct te verdwijnen (en daarvan komen er steeds meer in het Noorden).

Maar 120x80 blijft klein, het is niet groter dan ons tafelblad.
Link naar een oude dijk in het noorden

Groet,
Michel

Jes

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 September 2011, 15:51:51 »
@Michel,
Leuk ontwerp! Erg slim ook om een kanaal (met mogelijkheden voor een spoorhaven) gelijk te gebruiken om het spoor dmv een aquaduct te laten verdwijnen.

Ik was eerder vandaag weer even teruggekeerd naar mijn vorige ontwerp, wat ik heb ingekort voor treinen met een max lengte van 35 cm. Zo past het geheel binnen de 130 cm, wat nog net te doen is:

(links schaduwstation, hier moet je even een draaischijf voor treinen bijdenken).

1:1 ziet het geheel er dan zo uit:

Maar ik moet zeggen dat er veel meer mogelijkheden zitten in Michels ontwerp! Concessies zouden dan de ietwat krappe boog en aquaduct (wat het tijdperk enigszins beperkt) zijn. Hmmm keuzes, keuzes... Had ik maar zeeën van ruimtes! (al zou ik dan waarschijnlijk ook zo zitten twijfelen :P)
« Laatst bewerkt op: 21 September 2011, 15:55:28 door Jes »