Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 16:10:03
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 16:03:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:55:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 21045 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #30 Gepost op: 26 August 2011, 16:36:45 »
De aanloopproblemen zijn aan de overkant na 15 jaar nog steeds niet in de greep. Daar bleek de laatste jaren maar weer dat het resultaat van het zgn marktdenken is dat winst voor de private sector is en verlies voor de overheid.

Gelukkig is het niet vereist het hoofdrailnet openbaar aan te besteden.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #31 Gepost op: 26 August 2011, 16:38:31 »
Gelukkig is het niet vereist het hoofdrailnet openbaar aan te besteden.

Zou wel een goed idee zijn, als je echt marktwerking op het spoor wil, is het laten zitten van een monopolist als NS een slecht uitgangspunt.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #32 Gepost op: 26 August 2011, 16:40:18 »
Gelukkig is het niet vereist het hoofdrailnet openbaar aan te besteden.

Nog niet... ergens in de komende jaren moet dat wel gaan gebeuren. Ik weet alleen even niet meer het precieze tijdpad op te lepelen. En inderdaad, het is maar zeer de vraag of je dat als 'gelukkig' moet bestempelen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #33 Gepost op: 26 August 2011, 16:40:41 »
Aan de overkant van de grote haringvijver is de hele privatisering wel heel anders (en rigoreuzer) aangepakt. Dus ik vraag me af of die vergelijking op gaat.
Volgens mij zijn de resultaten in Nederland niet slecht. Het vervoer is op de meeste lijnen behoorlijk toegenomen. En het voorgestelde plan lijkt me zeker niet slecht.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 16:42:16 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #34 Gepost op: 26 August 2011, 16:42:44 »
Dat denk ik dus ook. Andere (relatieve - er valt altijd wel iets aan te merken) succesverhalen zijn te vinden in Zweden bijvoorbeeld.

Maar goed, ik heb het vandaag al eerder over "reflexen van het electoraat" gehad, en dit is er ook zo eentje: "privatisering is inherent slecht". Nonsens natuurlijk.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #35 Gepost op: 26 August 2011, 16:44:26 »
@ Marc tramt

Oorspronkelijk idee, concurrentie, betekent an sich lagere prijzen voor consument, en in principe is dat goed.

Maar: en nu kijk ik even niet alleen naar Nederland want het kan ook ergens anders in Europa spelen.
1: looptijd concessies: zijn relatief kort. Kan problemen opleveren met inkomsten voor de maatschappij.
2: conflict tussen wat een regio wil besteden aan concessie en wat maatschappij denkt dat het kost.
3: (initieel) tegenwerking door de eens grote hoofdspoorwegvervoerder: (lees NS, SNCF, FS, etc)
4: Is het werkelijk leuk voor de consument om na verloop van tijd weer met een nieuwe vervoerder met nieuwe prijzen geconfronteerd te worden, ie lees continuïteit.

Ik erken dat bij sommige punt ook voordelen zijn, bijv punt 2 (bedoel punt 1): consument heeft kans om met nieuwste (comfortabel) materieel te rijden.

(moet ik verder gaan?)

« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 16:47:28 door J J H S »
Jeroen

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #36 Gepost op: 26 August 2011, 16:50:52 »
1 is inderdaad een mogelijk probleem (aan de andere kant: met al dat gelease van tegenwoordig is dat minder een probleem... ik verwacht dat MRCE c.s. vanzelf niet alleen locs, maar ook GTW's gaan uitleasen), voor 2 geldt dat een kandidaat die denkt er niet aan te kunnen verdienen, niet moet inschrijven op de tender - en als niemand inschrijft wordt de aanbesteding vanzelf aangepast, 3 kun je dus oplossen door het HELE net aan te besteden i.p.v. een halve monopolist-moloch in leven te houden, en 4 kun je dichttimmeren in de aanbesteding. Ik zie die problemen dus niet zo....

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #37 Gepost op: 26 August 2011, 16:59:31 »
Oorspronkelijk idee, concurrentie, betekent an sich lagere prijzen voor consument, en in principe is dat goed.
Dat concurrentie an sich lagere prijzen betekent, is niet waar.
En ik zie eerlijk gezegd ook niet wat daar goed aan is, maar dat is een ander verhaal.
Ik betaal liever wat meer voor een behoorlijke kwaliteit, dan dat ik voor de laagste prijs ga.
En dat zou het resultaat van concurrentie moeten zijn, een breder spectrum in het aanbod dat beter kan worden afgestemd op de verschillende behoeften van de gebruikers.
En dan kom je op het elementaire probleem van de marktwerking in het OV, niet de gebruikers kiezen de vervoerder, maar de opdrachtgever. En voor die opdrachtgever is de prijs nu juist wel allesbepalend, omdat hij in principe toch geen gebruiker is. Voor de gebruiker verandert er in wezen niets, die wordt nog steeds geconfronteerd met een (of meer) monopolist voor zijn OV-reis. En omdat de opdrachtgever geilt op nieuw materieel, mag ik in een rugklachten veroorzakende lint gaan zitten ipv in een relatief comfortabele DM.
Hoewel groot voorstander van de vrije markt, ben ik er voor mezelf niet uit of die marktwerking in het OV nu per saldo positief of negatief is. Ik neig naar het laatste.

Huub

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #38 Gepost op: 26 August 2011, 17:02:12 »
Is het treinvervoer in het Noorden er nu slechter op geworden sinds de aanbesteding in 2005?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #39 Gepost op: 26 August 2011, 17:02:37 »
Tsja, voor elk probleem is er natuurlijk een oplossing....

En om zo'n oplossing te bedenken / uit te voeren kun je mensen aan 't werk houden / aan werk helpen, dus dat is gunstig.

Maar is dit idee van Brussel werkelijk geslaagd? Ik denk dat ik met ja en nee moet beantwoorden.
Maar het idee van tegengaan van monopolie werking (wat m.i ook een beetje de bedoeling was van Brussel) wordt nu door de vorming van nog grotere maatschappijen dan de oorspronkelijke hoofdvervoerders, denk DB bijv. (in mindere mate SNCF) toch weer een beetje tenietgedaan.

(En nu komen we op een punt van discussie die al eerder geweest is, zoek het forum maar na.)

 

Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #40 Gepost op: 26 August 2011, 17:06:30 »
Dat concurrentie an sich lagere prijzen betekent, is niet waar.

Huub

Huub, bewijsvoering aub.

 
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2011, 17:26:52 »
Begin hier maar mee:
http://www.studentum.nl/bedrijfseconomie_wo_bachelor___1306__120.html

 ;)

Maar heel kort gezegd, er bestaan diverse vormen van concurrentie, waar prijsconcurrentie er één van is.
Concurreren op prijs is echter een erg risicovol marketinginstrument. Voor je het weet zit je in een prijzenoorlog waarbij je in een neergaande prijsspiraal terecht komt, met alle nadelige gevolgen van dien.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 17:36:11 door hubertus »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #42 Gepost op: 26 August 2011, 17:38:14 »
Je hebt gelijk, maar het idee achter het vrijstellen van het spoor is toch marktwerking of concurrentie, en 1 van de gedachten achter het idee van Brussel is toch lagere prijzen, niet dan?
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #43 Gepost op: 26 August 2011, 17:45:01 »
Vast wel, maar in de eerste plaats goedkoper voor de overheid, dus meer vervoer voor minder geld.
Overigens is de rol van de opdrachtgever cq de aanbesteder buitengewoon belangrijk. Slechte aanbestedingsstukken geven uiteindelijk een product dat rammelt. Persoonlijk vind ik de kippenlijn valleilijn een voorbeeld daarvan; een eiland- en miniconcessie is vrágen om problemen.

En aanbesteden, met name Europees, ik word er niet vrolijk van. Het was, volgens mij, ooit bedoeld om één open markt te creëren en partijen een gelijke kans in alle landen te geven. In de praktijk schroeft de overheid de eisen zo ver op dat alleen grote marktpartijen in kunnen schrijven en de kleintjes, of starters, kansloos blijken. Ik zie dat in de OV-markt gebeuren maar ook in mijn eigen werkgebied; vastgoedadvies en gebiedsinrichting.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2011, 17:51:39 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #44 Gepost op: 26 August 2011, 17:50:42 »
Je hebt gelijk, maar het idee achter het vrijstellen van het spoor is toch marktwerking of concurrentie, en 1 van de gedachten achter het idee van Brussel is toch lagere prijzen, niet dan?
Absoluut. ik sluit ook niet uit dat de beleidsbepalers ook echt denken dat concurrentie altijd tot lagere prijzen leidt.
Voorzover er efficiency-voordelen zijn te behalen, kan dat ook wel.
Maar daarna moet het uit de lengte of uit de breedte komen. Als je als vervoerder je prijzen niet kunt laten stijgen, omdat de opdrachtgever in de eerste plaats op prijs selecteert, zul je vroeg of laat toch in de kwaliteit moeten gaan snijden.
En het zijn de gebruikers die die kwaliteitsvermindering voelen, niet de opdrachtgever.

Huub