Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:12:49
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific  (gelezen 38166 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #30 Gepost op: 08 September 2011, 09:41:20 »
zo te zien zit het m inderdaad in die machinistenhuiswandjes, op de foto zijn die even hoog als de ketel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #31 Gepost op: 08 September 2011, 09:54:39 »
Inderdaad, als je naar de tender kijkt van het model, komt deze net als in het echt tot halverwege de ketel. Dat wordt dus (vooralsnog) een eenvoudige ingreep. Nieuwe wandjes zijn zo gesneden  (y) Het rottige is dat ik voor de loc gebruik heb gemaakt van het boek van Oegema en voor de tender van de originele bouwwtekening. Maar ach, zo rommel ik lekker verder.

Verder moet de dom nog een stukje lager. Maar ik moet zeggen dat het verder allemaal relatief goed gaat. Het is een leuk, uitdagend en leerzaam project!

Eelco

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #32 Gepost op: 08 September 2011, 22:00:55 »
Dat wordt echt een loebak van een lok!

Niks verkeerds over jouw klinknagels maar er zijn ook alternatieven: decals!  dat zijn waterslide decals met puistjes erop in diverse configuraties. Ik heb ze uit de USA: Enerzijds bij  www.archerdecals.com  en en andere types te koop bij www. micromark.com (amerikaanse leverancier van het mooiste modelbouwgereedschap) de laatste is veel voordeliger; een veelvoud van klinknagels voor de helft van de prijs. Ik heb ze in huis maar nog niet aangebracht; ik weet dus nog niet of het echt werkt maar zodra ik ermee bezig ben geweest zullen jullie het weten!

Grtz
HansZ

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #33 Gepost op: 08 September 2011, 22:57:54 »
probeer ze dan es? ik ben heel benieuwd hoe dat werkt, ook ivm afplakken enzo, trek je niet de hele decal er weer af met tape?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #34 Gepost op: 09 September 2011, 08:32:35 »
Dat haalt het natuurlijk niet bij het ultieme zen-gevoel dat je ervaart als je geduldig prikkend een vel papier langzaam vol klinknagels ziet groeien....  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #35 Gepost op: 09 September 2011, 10:39:12 »
be-klinknagelen = ont-haasten ?  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #36 Gepost op: 09 September 2011, 10:44:31 »
Is saai=goed  (y).

Maar een fraaie inspiratiebron om ook eens te gaan zelfbouwen dit draadje...
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #37 Gepost op: 13 September 2011, 10:46:41 »
Klein tegenslagje. Het papier met de klinknagels heeft niet goed gepakt op de tender, het ligt hier en daar gewoon los en dat levert lelijke bobbels op. Vanavond de tenderbak demonteren en opnieuw beginnen.

Goed nieuws is wel dat het bouwen van de draaistellen me 100% is meegevallen. Foto-update volgt zodra de tweede tenderbak gereed is.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 10:58:38 door NS8714 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #38 Gepost op: 14 September 2011, 18:54:09 »
ja, dat papier volvlaks goed vast krijgen is best een gezeik... dikkere laag alleslijm eronder zou de truc moeten zijn. Mot het er alleen wel goed gelijkmatig op zitten.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #39 Gepost op: 14 September 2011, 19:10:05 »
Ja, en daar ben ik dus de fout ingegaan. Ik heb geen alleslijm gebruikt, maar secondelijm. Dat is niet gelijkmatig over de tenderbak uitgesmeerd geweest...

Nouja, hoort erbij, oefening en kunst enzo. We gaan vrolijk verder.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #40 Gepost op: 14 September 2011, 19:15:09 »
nou, met de vochtige zomer in dit zompige huis is er het een en ander aan indomeuk raar gaan doen, maar dat is t leuke aan de 1980-troep, dan boeit t niet. Bij de CC1007 (die nog steeds niet af is) werd het vrij erg, maar na bestudering van foto's bleek het precies op de goeie plek, dat ding zag er in t echt ook uit of er een hond op had liggen kauwen. Ook goed.  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #41 Gepost op: 14 September 2011, 19:18:54 »
Dat komt bij mij dan weer iets nauwer kijken. Hier mag alleen tiptop onderhouden materieel staan...  ;)

Den Nederlandschen opzichters hadden vast met afgrijzen gereageerd als je ze foto's had laten zien van de door hen gekoesterde (en door de indo's onderhouden) locomotieven in de jaren 80...  ;D (al was het alleen maar omdat de SS zelf verwachtte op vrij korte termijn (jaren 50) meer en meer diesel- en electrische tractie te gaan gebruiken. Dat hun locs het nog ruim 40 jaar langer volhielden, moet ze verbijsterd hebben...)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #42 Gepost op: 14 September 2011, 19:42:30 »
ja, dat lees je wel over die 2B-locjes van de SS, voor de oorlog moesten de ketels al extra vaak gecontroleerd worden omdat het staal niet fris was, reed er in 1980 nog gewoon een stel rond met de originele ketel, maar zodanig lekkend dat de druk toch nooit echt gevaarlijk werd. ;D

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #43 Gepost op: 15 September 2011, 07:02:39 »
Hier hebbem ze ontdekt dat je zelfs ketels kunt gebruiken van loc's die 47 jaar in een rivier liggen te rotten ;D Maar na vijf jaar rijden is de ketel dan wel echt op.

Ik las laatst een artikel waar de bouwer een lijmstift gebruikt om papier aan styreen te plakken(Ja, zo'n ding waarvan je de staaf lekker kan kneden om er een bal van te maken dat aan het plafond van de klas blijft plakken ;D) Misschien is dat iets om te bprberen.

Veel geluk,

Rick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #44 Gepost op: 15 September 2011, 10:39:05 »
dat zou ik niet doen, dat spul is wel heel erg wateroplosbaar en laat vrij gemakkelijk los van styreen. Ik gebruik dat spul ook om plasticplaten op de frees te fixeren, vandaar.