Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
Vandaag om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
Vandaag om 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific  (gelezen 39292 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #30 Gepost op: 08 September 2011, 09:41:20 »
zo te zien zit het m inderdaad in die machinistenhuiswandjes, op de foto zijn die even hoog als de ketel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #31 Gepost op: 08 September 2011, 09:54:39 »
Inderdaad, als je naar de tender kijkt van het model, komt deze net als in het echt tot halverwege de ketel. Dat wordt dus (vooralsnog) een eenvoudige ingreep. Nieuwe wandjes zijn zo gesneden  (y) Het rottige is dat ik voor de loc gebruik heb gemaakt van het boek van Oegema en voor de tender van de originele bouwwtekening. Maar ach, zo rommel ik lekker verder.

Verder moet de dom nog een stukje lager. Maar ik moet zeggen dat het verder allemaal relatief goed gaat. Het is een leuk, uitdagend en leerzaam project!

Eelco

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #32 Gepost op: 08 September 2011, 22:00:55 »
Dat wordt echt een loebak van een lok!

Niks verkeerds over jouw klinknagels maar er zijn ook alternatieven: decals!  dat zijn waterslide decals met puistjes erop in diverse configuraties. Ik heb ze uit de USA: Enerzijds bij  www.archerdecals.com  en en andere types te koop bij www. micromark.com (amerikaanse leverancier van het mooiste modelbouwgereedschap) de laatste is veel voordeliger; een veelvoud van klinknagels voor de helft van de prijs. Ik heb ze in huis maar nog niet aangebracht; ik weet dus nog niet of het echt werkt maar zodra ik ermee bezig ben geweest zullen jullie het weten!

Grtz
HansZ

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #33 Gepost op: 08 September 2011, 22:57:54 »
probeer ze dan es? ik ben heel benieuwd hoe dat werkt, ook ivm afplakken enzo, trek je niet de hele decal er weer af met tape?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #34 Gepost op: 09 September 2011, 08:32:35 »
Dat haalt het natuurlijk niet bij het ultieme zen-gevoel dat je ervaart als je geduldig prikkend een vel papier langzaam vol klinknagels ziet groeien....  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #35 Gepost op: 09 September 2011, 10:39:12 »
be-klinknagelen = ont-haasten ?  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #36 Gepost op: 09 September 2011, 10:44:31 »
Is saai=goed  (y).

Maar een fraaie inspiratiebron om ook eens te gaan zelfbouwen dit draadje...
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #37 Gepost op: 13 September 2011, 10:46:41 »
Klein tegenslagje. Het papier met de klinknagels heeft niet goed gepakt op de tender, het ligt hier en daar gewoon los en dat levert lelijke bobbels op. Vanavond de tenderbak demonteren en opnieuw beginnen.

Goed nieuws is wel dat het bouwen van de draaistellen me 100% is meegevallen. Foto-update volgt zodra de tweede tenderbak gereed is.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 13 September 2011, 10:58:38 door NS8714 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #38 Gepost op: 14 September 2011, 18:54:09 »
ja, dat papier volvlaks goed vast krijgen is best een gezeik... dikkere laag alleslijm eronder zou de truc moeten zijn. Mot het er alleen wel goed gelijkmatig op zitten.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #39 Gepost op: 14 September 2011, 19:10:05 »
Ja, en daar ben ik dus de fout ingegaan. Ik heb geen alleslijm gebruikt, maar secondelijm. Dat is niet gelijkmatig over de tenderbak uitgesmeerd geweest...

Nouja, hoort erbij, oefening en kunst enzo. We gaan vrolijk verder.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #40 Gepost op: 14 September 2011, 19:15:09 »
nou, met de vochtige zomer in dit zompige huis is er het een en ander aan indomeuk raar gaan doen, maar dat is t leuke aan de 1980-troep, dan boeit t niet. Bij de CC1007 (die nog steeds niet af is) werd het vrij erg, maar na bestudering van foto's bleek het precies op de goeie plek, dat ding zag er in t echt ook uit of er een hond op had liggen kauwen. Ook goed.  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #41 Gepost op: 14 September 2011, 19:18:54 »
Dat komt bij mij dan weer iets nauwer kijken. Hier mag alleen tiptop onderhouden materieel staan...  ;)

Den Nederlandschen opzichters hadden vast met afgrijzen gereageerd als je ze foto's had laten zien van de door hen gekoesterde (en door de indo's onderhouden) locomotieven in de jaren 80...  ;D (al was het alleen maar omdat de SS zelf verwachtte op vrij korte termijn (jaren 50) meer en meer diesel- en electrische tractie te gaan gebruiken. Dat hun locs het nog ruim 40 jaar langer volhielden, moet ze verbijsterd hebben...)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #42 Gepost op: 14 September 2011, 19:42:30 »
ja, dat lees je wel over die 2B-locjes van de SS, voor de oorlog moesten de ketels al extra vaak gecontroleerd worden omdat het staal niet fris was, reed er in 1980 nog gewoon een stel rond met de originele ketel, maar zodanig lekkend dat de druk toch nooit echt gevaarlijk werd. ;D

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #43 Gepost op: 15 September 2011, 07:02:39 »
Hier hebbem ze ontdekt dat je zelfs ketels kunt gebruiken van loc's die 47 jaar in een rivier liggen te rotten ;D Maar na vijf jaar rijden is de ketel dan wel echt op.

Ik las laatst een artikel waar de bouwer een lijmstift gebruikt om papier aan styreen te plakken(Ja, zo'n ding waarvan je de staaf lekker kan kneden om er een bal van te maken dat aan het plafond van de klas blijft plakken ;D) Misschien is dat iets om te bprberen.

Veel geluk,

Rick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - SS 1006, een Nederlandsche pacific
« Reactie #44 Gepost op: 15 September 2011, 10:39:05 »
dat zou ik niet doen, dat spul is wel heel erg wateroplosbaar en laat vrij gemakkelijk los van styreen. Ik gebruik dat spul ook om plasticplaten op de frees te fixeren, vandaar.