Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst  (gelezen 2017 keer)

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Gepost op: 22 August 2011, 13:17:31 »
N.a.v het in model combineren van o.a. Plan W met Plan D en E, heb ik een vraag over de onderlinge compatibiliteit van de klassieke vouwbalg met de modernere zgn. Gummiwulst.
Elders op dit forum las ik al dat voornoemde rijtuig- en balg-typen in het NS-grootbedrijf te combineren waren/zijn. Gebeurde dit echter bij de DB ook, gezien verschillende mij bekende foto's van oudere types rijtuigen waarvan de klassieke vouwbalg vervangen is door een soort doosachtig omhulsel met aan het uiteinde een Gummiwulst?

Eric
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 20:23:15 door NS-freak »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2011, 13:32:02 »
Eric,

Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2011, 13:52:13 »
Volgens mij hebben (hadden) rijtuigen met een buisbalg (Gummiwulst) ook nog haken waarmee de vouwbalg van het andere rijtuig kan worden aangetrokken.
Buisbalgen en vouwbalgen zijn dus compatibel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2011, 15:19:44 »
Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Klopt het wel wat je daar allemaal zegt???
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2011, 16:32:23 »
Bij DB zijn oudere wagentypen welke vaak met nieuwbouwwagens (met buis overgang) moesten worden gecombineerd voorzien van een opbouw met buisbalg omdat er een behoorlijk maatverschil is in breedte met de vouwbalg en de overgang niet als ideaal werd gezien ivm veiligheid en comfort (inregenen e.d.). Wagentypen welke in de normale dienst niet gecombineerd zouden worden met wagens met buisbalg kregen deze ombouw niet of pas veel later.
Buisbalgrijtuigen hebben heel lang ook haken en kettingen voor vouwbalgrijtuigen gehad.
Plan E, stalen D, plan K met ICR en ook plan N met DB rijtuigen met buisbalg was geen enkel probleem en best vaak gezien.
Wel waren de voetplaten van de vouwbalgwagens langer, hetgeen niet tot al te grote problemen leidde.

Voor modelnormen vouwbalg en buisbalg;
http://morop.org/de/normes/nem304_d.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 16:41:07 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2011, 16:52:48 »
Gerard, vergeet Plan W met Plan E niet; jarenlang de standaard op oa Amsterdam-Enschede
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2011, 19:10:14 »
In Duitsland reden de oude groene Eilzugwagens (vouwbalg) vaak met Silberlinge gecombineerd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2011, 20:13:01 »
ik verwijs maar even naar mijn eerdere uiteenzetting:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12804.msg196788.html#msg196788

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2011, 20:36:18 »
Thx Wim,

Dat is inderdaad het bericht dat ik bedoelde (en al noemde).
Ook de anderen bedankt voor jullie reacties.
Met name in Tp. 3 reed bij de DB rijp en groen door elkaar, lijkt het wel. De vele mij bekende foto's geven daar fraaie en inspirerende sfeerbeelden van, maar zijn evenwel lang niet altijd duidelijk genoeg om uitsluitsel over de balgen enz. te geven.
Plus dat ik als NS-freak natuurlijk minder bekend ben met het DB-gebeuren  ;D

Eric