Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 23:02:36
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door grossraumwagen
Vandaag om 23:02:07
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:45:23
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door MathynK
Vandaag om 22:36:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 22:04:27
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 21:54:40
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:50:24
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 21:45:21
Modelwensen 2026 door treinb
Vandaag om 21:24:31
losse onderdelen door Carl
Vandaag om 21:21:22
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
  

Auteur Topic: Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst  (gelezen 2043 keer)

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Gepost op: 22 August 2011, 13:17:31 »
N.a.v het in model combineren van o.a. Plan W met Plan D en E, heb ik een vraag over de onderlinge compatibiliteit van de klassieke vouwbalg met de modernere zgn. Gummiwulst.
Elders op dit forum las ik al dat voornoemde rijtuig- en balg-typen in het NS-grootbedrijf te combineren waren/zijn. Gebeurde dit echter bij de DB ook, gezien verschillende mij bekende foto's van oudere types rijtuigen waarvan de klassieke vouwbalg vervangen is door een soort doosachtig omhulsel met aan het uiteinde een Gummiwulst?

Eric
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 20:23:15 door NS-freak »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2011, 13:32:02 »
Eric,

Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27071
    • Pagina van klaas
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2011, 13:52:13 »
Volgens mij hebben (hadden) rijtuigen met een buisbalg (Gummiwulst) ook nog haken waarmee de vouwbalg van het andere rijtuig kan worden aangetrokken.
Buisbalgen en vouwbalgen zijn dus compatibel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2011, 15:19:44 »
Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Klopt het wel wat je daar allemaal zegt???
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3892
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2011, 16:32:23 »
Bij DB zijn oudere wagentypen welke vaak met nieuwbouwwagens (met buis overgang) moesten worden gecombineerd voorzien van een opbouw met buisbalg omdat er een behoorlijk maatverschil is in breedte met de vouwbalg en de overgang niet als ideaal werd gezien ivm veiligheid en comfort (inregenen e.d.). Wagentypen welke in de normale dienst niet gecombineerd zouden worden met wagens met buisbalg kregen deze ombouw niet of pas veel later.
Buisbalgrijtuigen hebben heel lang ook haken en kettingen voor vouwbalgrijtuigen gehad.
Plan E, stalen D, plan K met ICR en ook plan N met DB rijtuigen met buisbalg was geen enkel probleem en best vaak gezien.
Wel waren de voetplaten van de vouwbalgwagens langer, hetgeen niet tot al te grote problemen leidde.

Voor modelnormen vouwbalg en buisbalg;
http://morop.org/de/normes/nem304_d.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 16:41:07 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2011, 16:52:48 »
Gerard, vergeet Plan W met Plan E niet; jarenlang de standaard op oa Amsterdam-Enschede
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2011, 19:10:14 »
In Duitsland reden de oude groene Eilzugwagens (vouwbalg) vaak met Silberlinge gecombineerd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2011, 20:13:01 »
ik verwijs maar even naar mijn eerdere uiteenzetting:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12804.msg196788.html#msg196788

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2011, 20:36:18 »
Thx Wim,

Dat is inderdaad het bericht dat ik bedoelde (en al noemde).
Ook de anderen bedankt voor jullie reacties.
Met name in Tp. 3 reed bij de DB rijp en groen door elkaar, lijkt het wel. De vele mij bekende foto's geven daar fraaie en inspirerende sfeerbeelden van, maar zijn evenwel lang niet altijd duidelijk genoeg om uitsluitsel over de balgen enz. te geven.
Plus dat ik als NS-freak natuurlijk minder bekend ben met het DB-gebeuren  ;D

Eric