Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst  (gelezen 1944 keer)

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Gepost op: 22 August 2011, 13:17:31 »
N.a.v het in model combineren van o.a. Plan W met Plan D en E, heb ik een vraag over de onderlinge compatibiliteit van de klassieke vouwbalg met de modernere zgn. Gummiwulst.
Elders op dit forum las ik al dat voornoemde rijtuig- en balg-typen in het NS-grootbedrijf te combineren waren/zijn. Gebeurde dit echter bij de DB ook, gezien verschillende mij bekende foto's van oudere types rijtuigen waarvan de klassieke vouwbalg vervangen is door een soort doosachtig omhulsel met aan het uiteinde een Gummiwulst?

Eric
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 20:23:15 door NS-freak »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2011, 13:32:02 »
Eric,

Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2011, 13:52:13 »
Volgens mij hebben (hadden) rijtuigen met een buisbalg (Gummiwulst) ook nog haken waarmee de vouwbalg van het andere rijtuig kan worden aangetrokken.
Buisbalgen en vouwbalgen zijn dus compatibel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2011, 15:19:44 »
Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Klopt het wel wat je daar allemaal zegt???
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2011, 16:32:23 »
Bij DB zijn oudere wagentypen welke vaak met nieuwbouwwagens (met buis overgang) moesten worden gecombineerd voorzien van een opbouw met buisbalg omdat er een behoorlijk maatverschil is in breedte met de vouwbalg en de overgang niet als ideaal werd gezien ivm veiligheid en comfort (inregenen e.d.). Wagentypen welke in de normale dienst niet gecombineerd zouden worden met wagens met buisbalg kregen deze ombouw niet of pas veel later.
Buisbalgrijtuigen hebben heel lang ook haken en kettingen voor vouwbalgrijtuigen gehad.
Plan E, stalen D, plan K met ICR en ook plan N met DB rijtuigen met buisbalg was geen enkel probleem en best vaak gezien.
Wel waren de voetplaten van de vouwbalgwagens langer, hetgeen niet tot al te grote problemen leidde.

Voor modelnormen vouwbalg en buisbalg;
http://morop.org/de/normes/nem304_d.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 16:41:07 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2011, 16:52:48 »
Gerard, vergeet Plan W met Plan E niet; jarenlang de standaard op oa Amsterdam-Enschede
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2011, 19:10:14 »
In Duitsland reden de oude groene Eilzugwagens (vouwbalg) vaak met Silberlinge gecombineerd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2011, 20:13:01 »
ik verwijs maar even naar mijn eerdere uiteenzetting:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12804.msg196788.html#msg196788

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2011, 20:36:18 »
Thx Wim,

Dat is inderdaad het bericht dat ik bedoelde (en al noemde).
Ook de anderen bedankt voor jullie reacties.
Met name in Tp. 3 reed bij de DB rijp en groen door elkaar, lijkt het wel. De vele mij bekende foto's geven daar fraaie en inspirerende sfeerbeelden van, maar zijn evenwel lang niet altijd duidelijk genoeg om uitsluitsel over de balgen enz. te geven.
Plus dat ik als NS-freak natuurlijk minder bekend ben met het DB-gebeuren  ;D

Eric