Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
Vandaag om 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
Vandaag om 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:27:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
  

Auteur Topic: Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst  (gelezen 2019 keer)

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Gepost op: 22 August 2011, 13:17:31 »
N.a.v het in model combineren van o.a. Plan W met Plan D en E, heb ik een vraag over de onderlinge compatibiliteit van de klassieke vouwbalg met de modernere zgn. Gummiwulst.
Elders op dit forum las ik al dat voornoemde rijtuig- en balg-typen in het NS-grootbedrijf te combineren waren/zijn. Gebeurde dit echter bij de DB ook, gezien verschillende mij bekende foto's van oudere types rijtuigen waarvan de klassieke vouwbalg vervangen is door een soort doosachtig omhulsel met aan het uiteinde een Gummiwulst?

Eric
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 20:23:15 door NS-freak »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2011, 13:32:02 »
Eric,

Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26921
    • Pagina van klaas
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2011, 13:52:13 »
Volgens mij hebben (hadden) rijtuigen met een buisbalg (Gummiwulst) ook nog haken waarmee de vouwbalg van het andere rijtuig kan worden aangetrokken.
Buisbalgen en vouwbalgen zijn dus compatibel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2011, 15:19:44 »
Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Klopt het wel wat je daar allemaal zegt???
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2011, 16:32:23 »
Bij DB zijn oudere wagentypen welke vaak met nieuwbouwwagens (met buis overgang) moesten worden gecombineerd voorzien van een opbouw met buisbalg omdat er een behoorlijk maatverschil is in breedte met de vouwbalg en de overgang niet als ideaal werd gezien ivm veiligheid en comfort (inregenen e.d.). Wagentypen welke in de normale dienst niet gecombineerd zouden worden met wagens met buisbalg kregen deze ombouw niet of pas veel later.
Buisbalgrijtuigen hebben heel lang ook haken en kettingen voor vouwbalgrijtuigen gehad.
Plan E, stalen D, plan K met ICR en ook plan N met DB rijtuigen met buisbalg was geen enkel probleem en best vaak gezien.
Wel waren de voetplaten van de vouwbalgwagens langer, hetgeen niet tot al te grote problemen leidde.

Voor modelnormen vouwbalg en buisbalg;
http://morop.org/de/normes/nem304_d.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 16:41:07 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2011, 16:52:48 »
Gerard, vergeet Plan W met Plan E niet; jarenlang de standaard op oa Amsterdam-Enschede
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2011, 19:10:14 »
In Duitsland reden de oude groene Eilzugwagens (vouwbalg) vaak met Silberlinge gecombineerd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2011, 20:13:01 »
ik verwijs maar even naar mijn eerdere uiteenzetting:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12804.msg196788.html#msg196788

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2011, 20:36:18 »
Thx Wim,

Dat is inderdaad het bericht dat ik bedoelde (en al noemde).
Ook de anderen bedankt voor jullie reacties.
Met name in Tp. 3 reed bij de DB rijp en groen door elkaar, lijkt het wel. De vele mij bekende foto's geven daar fraaie en inspirerende sfeerbeelden van, maar zijn evenwel lang niet altijd duidelijk genoeg om uitsluitsel over de balgen enz. te geven.
Plus dat ik als NS-freak natuurlijk minder bekend ben met het DB-gebeuren  ;D

Eric