Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
Vandaag om 21:42:54
Lekstroom ledverlichting bij aarding op chassis door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:24:43
Database software door MJ11
Vandaag om 21:01:15
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 20:54:59
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 20:53:07
BNLS modules: de groeten uit Berkel door defender
Vandaag om 20:51:31
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door defender
Vandaag om 20:45:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:42:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:41:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:33:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:53:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25

Auteur Topic: Een Lelie- c.q. zeeverkennersvlet  (gelezen 12377 keer)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
Een Lelie- c.q. zeeverkennersvlet
« Gepost op: 14 August 2011, 23:59:42 »
Lang, heel lang geleden ben ik met veel plezier lid geweest van een 2-tal zeeverkennersgroepen. Belangrijk bezit van zo'n groep zijn de vletten. Hierin kan geroeid, gewrikt en gezeild worden. Vanwege het zeilteken, een Franse Lelie, worden de vletten ook wel Lelievletten genoemd. Onderstaand, geleende, foto laat zo'n Lelie/zeeverkennersvlet in actie zien.

Omdat ik nogal last (nou ja last) heb van startproblemen, ik moet eigenlijk verder met mijn brug, gauw even tussendoor een ander projectje. Jullie herkennen dat misschien wel. Het ene project ligt tijdelijk stil en dan kun je de aandrang om met een nieuw project te starten niet onderdrukken. Maar goed. Tussen mijn vakanties in op het internet gezocht en gevonden de bouwgegevens van een Lelievlet. Na afloop van de vakanties (ja ik bof maar met zoveel vrije tijd) snel maar eerst even de bouwtekening in mijn CAD-pakket ingebracht en een paar 3D-prenten gemaakt.

Omdat ik afgelopen week toch in Amsterdam Noord moest zijn, maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de freesmachine aan het werk te zetten. Met het volgende resultaat:

Na het plakken, wat best lastig was vanwege de gebogen vlakken, een eerste, voor verbetering vatbaar, resultaat.

De foto's van zowel het voor- als achteraanzicht tonen duidelijk dat er voor een definitief resultaat aan de bouwmethode nog e.e.a. verbeterd moet worden.

Maar goed, alle begin is moeilijk. Als er bij jullie voldoende belangstelling is voor ook een model van een Lelievlet, dan kan ik proberen mijn Amsterdamse vrienden te verleiden tot het in productie nemen van zo'n vlet. Laat het maar even weten. Ondertussen ga ik werken aan een beter model.

Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 19 September 2013, 20:45:44 door Bert van Gelder »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re:een Lelie- c.q. zeeverkennersvlet
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2011, 09:18:11 »
Jeetje Ted, da's pure nostalgie, ook voor mij. Destijds ('68 - '74) gevaren op de 121, 175 en mijn 'eigen' 546. Ik zal 'onze vrienden' in Asd ook eens polsen... ;D ;D ;D
Tbinnebarretije…

mekel

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 August 2011, 17:46:42 »
Netjes !
Ik heb één opmerking; ik heb 5 jaar van deze bootjes gebouwd maar deze waren in mijn ogen veel breder voor en achter (kan gezichtbedrog zijn op de foto).

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2011, 18:34:05 »
Als er bij jullie voldoende belangstelling is voor ook een model van een Lelievlet, dan kan ik proberen mijn Amsterdamse vrienden te verleiden tot het in productie nemen van zo'n vlet. Laat het maar even weten.

Die belangstelling moet niet moeilijk zijn. Een reële aanschaf van een vlet betekent minstens 10 exemplaren: 6 naast elkaar aan een steiger, 2 zonder mast e.d. op de kop op de kant (met 2 of 3 jonge schilders eromheen) en 2 op een "moederschip" (binnenvaartschip). Of één daarvan in een ruim met open dekluiken zodat te zien is dat er onderhoud aan wordt gepleegd. Of maar 2 aan de steiger en de andere 4 als sleep achter een klein motorsloepje.
Of natuurlijk bezig met zeilinstructie.

Mogelijkheden genoeg in ieder geval.

Het past helaas niet meer op mijn modelbaan (geen NL, geen water meer), en anders krijg ik misschien toch ruzie met mijn broer die ex-officier/instructeur is bij een zeekadetkorps...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2011, 19:20:40 »
Welk korps??
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2011, 19:25:34 »
Welk korps??

Cheese City
Alkmaar dus
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

ATB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2011, 19:27:53 »
Netjes !
Ik heb één opmerking; ik heb 5 jaar van deze bootjes gebouwd maar deze waren in mijn ogen veel breder voor en achter (kan gezichtbedrog zijn op de foto).

Groetjes,
Jeroen

De achterkant klopt wel zo'n beetje, de voorkant moet inderdaad ronder zijn. Hopelijk is het volgende exemplaar beter.

Groeten
Ted

ATB

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2011, 21:33:20 »
2e poging. Hiervoor een hulpmiddel, een bouwmal, gemaakt op basis van het spantenplan.

Sorry voor de slechte kwaliteit, maar deze camera heeft het helaas begeven en de goede was op reis.

De kiel is gelegd.

De complete boot nog in de mal. (de goede camera was weer beschikbaar).

Poging 1 en 2 naast elkaar!

Een hele verbetering, al zeg ik het zelf. Duidelijk zichtbaar is ook dat Jeroen het helemaal bij het rechte eind had met zijn opmerking over de breedte van de boot bij poging 1.

De boot is nog niet helemaal af, er moeten nog stootranden op.

Wordt vervolgd.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2011, 21:47:04 »
Nou heb ikzelf een Lelievlet gehad, maar het vlak was uit één stuk.
Nu lijkt je vlak meer opdat van een Beenakker. Ofwel met een lichte
knik erin. Het Maritiem museum in Rotterdam heeft in de bibliotheek
de spanten in schaal 1:25. Die zijn voor wenig (kopieërkosten) te
verkrijgen. Ik had ik een vlet zonder luchtkasten. Ook deze zijn veel
gebouwd. Deze had een afmeting van 5,30m l en op het breedste
gedeelte 1.83m l (maten zijn buitenwerks incluis stootrand van rond 25mm)

vrgr Steef
Mvh Steef

ATB

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2011, 22:02:10 »
Stedahult,

ik heb op het internet een pdf gevonden van deel 8 uit het "Blauwe Vademecum voor het waterwerk", getiteld De Lelievlet. Hierin staan alle gegevens voor het bouwen van de Lelievlet. De eerste Lelievletten zijn inderdaad gebouwd door de firma Beenhakker. De knik is dus correct.

Groeten
Ted

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 30 September 2011, 17:57:20 »
Dit was een van mijn Beenhakker vletten.

In die tijd was ik bij het Korps Vlaardingen
ZKK.OFF 3e klasse belast met de dienst kleine vaartuigen
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ATB

• Offline Offline
Re: een Lelie- c.q. zeeverkennersvlet
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2013, 20:56:20 »
We zijn bijna 2 jaar verder. Ik kan mijn openingszin van dit draadje letterlijk herhalen: "Ik moet eigenlijk verder met mijn brug". Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Omdat ik onlangs voor die brug toch iets moest laten etsen, heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om wat nog ontbrekende onderdelen voor dit project mee te nemen.

Jullie zien hier (halve) masten, riemen, gieken, gaffels, zwaardkasten, mastvoeten en roeren (in zowel volromp als waterlijnmodel). Wat jullie hier niet zien zijn (roei)dollen. Die zaten aan een andere fret.

Een tijdje geleden heb ik geprobeerd mbv de mal die ik vorige keer heb gemaakt nog wat vletten te maken. Dat werd een mislukking. De mal was te slap en ik kreeg de lijfplaten niet netjes aan elkaar gelijmd. Vandaar dat ik de mal opnieuw heb gemaakt, maar nu van dikker (1mm dik) styreen.

Onderaan de foto zien jullie onderdelen om voor- en achterdek op een meer gecontroleerde manier in de juiste vorm te krijgen. Of dit gaat lukken zien jullie binnenkort. Last but not least heb ik voor een aantal bootjes onderdelen gefreesd.

Wordt vervolgd.

MR

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2013, 22:01:49 »
Ik had graag een punter of  zoiets dergelijks gewild, sinds ik deze foto zag: klik

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2013, 22:23:47 »
Leuk! Ik ben benieuwd  (y)

WimNa

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2013, 22:47:32 »
Leuk om dit te zien
Mijn Dochter heeft er 2 gemaakt, zij zit op scouting en vaart met de lelievletten. ( zij vind het ook leuk om ze te verven)
Op school heeft ze er 1 van blik gemaakt en thuis van dun hout. Weleens waar in een grotere schaal als h0