Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Is machinist een stoer beroep ?  (gelezen 15214 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #30 Gepost op: 29 July 2011, 13:32:23 »
ach op een grote sissende stoomlok vind ik het  best wel stoer.  Zalig  gevoel gewoon omdat je dan nog echt de power van de  lok en de  stookketel voelt  en je ding  moet  bespelen als een vrouw.

dat moderne  spul kan me helaas niet echt imponeren.

Zelf  paar jaar  als vakantiejob " machinistje  gespeeld "   Weliswaar om een smalspoor diesellok maar was toch een echte lok.  Zij die Bobbejaanland nog kennen van de  jaren 1978 weten misschien nog waarover ik het  heb.  Dat ding schudde  ronkte en bonkte over  de  rails  dat het een lieve lust  was en als  16 jarige  bengel was er niets  leukers  dan op de  kalme dagen te  racen tegen de  oude monorail of parkwagentjes die er  rond reden. Meermalen op het eind van het  traject  de  scherpe bocht  gemist  ;D of gewoon met de  hele  lok  naast de  rails  gestaan.   ;D. Kon je echter  bij de duitse hoofdmonteur Herr Heintz gaan uitleggen hoe je dat  geflikt hebt  ::) en mocht je als  beloning zelf er weer voor zorgen dat je het zaakje weer op de rail kreeg.   :P
Als echte straf werd  je dan meestal voor een paar dagen verbannen naar de  oude paardjes molen.  Kon je  daar je  rondjes draaien en even bezinnen.
Dus  ja..... best wel STOER   (y)  en het materiaal kon gelukkig in die tijden nog wel tegen een stevig stootje .
Peter
Petdig1

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #31 Gepost op: 29 July 2011, 13:55:52 »
Dat lees ik wel vaker, maar waarom dan ? (lees ook vaak nadelen, namelijk......)

Meeste (oudere) eloks vereisten veel meer denkwerk; opschakelen door een serie weerstanden tot aan een economische rijstand, terwijl de meeste treinstellen je maar 6-8 standen hebt en verder nergens aan hoeft te denken en heel eenvoudig kunt op- of terugschakelen. En de meeste treinstellen hadden een tweeleidingrem en nu alles zelfs elektro-pneumatisch terwijl de meeste loks hooguit een FV-4 hadden (systeem 1600/1700/1800 ben ik niet mee bekend), waarbij je bovendien per soort sleep een totaal ander remgedrag hebt. Naar mijn idee ben je dan toch meer 'machinist' ...

En nadelen... ja het omlopen,vertrekprocedure misschien en de kosten, maar qua bediening?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #32 Gepost op: 29 July 2011, 16:55:35 »
Een nadeel van zowel oudere (1100, 1200, 1300, 1500) als nieuwere loks (1600, 1700, 1800) is natuurlijk de enorme herrie van alle apparatuur in de lok, zoals compressoren, ventilatoren, tractiemotoren enz enz. Een machinist moet dit de gehele weg (of dag) maar aanhoren.
Daarbij komt nog, dat een lok altijd een veel slechter rijgedrag heeft, als een treinstel, door een compleet andere bouwwijze.
Bij een treinstel, inderdaad misschien wat makkelijker te bedienen, is er toch veel minder lawaai voor de machinist.
Ook Engelse treinen zijn leuk

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #33 Gepost op: 29 July 2011, 17:42:32 »
Oude loc's bedoel ik meer mee, Reeks 55, E-1600, DE-6400, Class 66. Alles beter dan een 189 of 185 of 186.
Met een 6400 naar Dordrecht Zeehaven en Waalhaven Oost en Gouda-Alphen ik vond het altijd erg leuk!
Leuker als elke dag naar Duitsland.... eventueel met Betuweroute


Leuker als elke dag Duitsland? Geen enkel probleem hoor. Afgelopen jaar regelmatig in het voormalige Oost-Duitsland rond gereden en moet zeggen dat ik dat wel heel erg leuk vond (vind). Lekker rijden op een baanvak zonder PZB ( en dat in de nacht.....) Elke dag BetuweRoute en naar Oberhausen is helemaal niets, en het is zeker niet goed voor je kennis.

wvdm

  • Gast
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #34 Gepost op: 29 July 2011, 18:29:45 »
Nee. ;D

Groetjes
Wil

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #35 Gepost op: 29 July 2011, 18:36:13 »
Een G1206 spartaans? :o Ik zou zeggen probeer eens een 2200 ;D

Meer dan 10j. terug nog diensten mee gedaan in de Antwerpse Haven. Zelden problemen mee gehad. & eender welke last: Standje 1 & hop weg was 'm! comfort was wel ietje minder...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #36 Gepost op: 29 July 2011, 19:47:43 »
Een nadeel van zowel oudere (1100, 1200, 1300, 1500) als nieuwere loks (1600, 1700, 1800) is natuurlijk de enorme herrie van alle apparatuur in de lok, zoals compressoren, ventilatoren, tractiemotoren enz enz. Een machinist moet dit de gehele weg (of dag) maar aanhoren.
Daarbij komt nog, dat een lok altijd een veel slechter rijgedrag heeft, als een treinstel, door een compleet andere bouwwijze.
Bij een treinstel, inderdaad misschien wat makkelijker te bedienen, is er toch veel minder lawaai voor de machinist.

Nou zeg!
Ik heb met zowel de 1202 als de 1302 van het spoorwegmuseum regelmatig hele dagen kriskras door het land gereden;
De "enorme herrie" is wel overdreven. Misschien als je buiten de loc staat maar binnen viel het reuze mee.
En het slechtere rijgedrag van een lok?
Complete onzin! De 1202, 1302 en 2215 reden beter als de Mat'46 273.
Ik weet dat ik nu wel een notoire schuddenbak opnoem, zeker met de bagage voorop rijdend maar
Maar een ieder ervaart het beroep machinist op zijn eigen manier.
Ik heb NSR machinisten meegehad als pilot die ik vroeg of ze zelf nog eens op de 1202 wilden rijden in plaats van alleen pilotteren.
Amsterdam - Emmerich, en de betreffende machinist voelde zich weer echt even "Meester"!
Stoer of niet stoer? Ik vond het alleen maar leuk als hobbymachinst!

Henk B

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #37 Gepost op: 29 July 2011, 20:49:25 »
Heb super stoer ingevuld....was ooit mijn wens/droom om Treinmachinist te worden maar ben na schilder omgeturnd tot Magazijnmedewerker/Heftruckchauffeur.
Ook stoer toch?!  ;)  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

HetRaafje

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #38 Gepost op: 29 July 2011, 22:33:37 »
Machinist is net zo stoer als elk ander beroep waar je aan t stuur mag zitten van iets groots?
 ;D Guus 8)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #39 Gepost op: 29 July 2011, 23:00:47 »
Ohw, daar heb ik nog een leuke anekdote op. Ooit een piloot gehad die te laat was. Waarom? Zijn moeder kon d'r autosleutel niet vinden en die moest hem wegbrengen. Meneer had zelf geen rijbewijs. Dan mag je dus met een Boeïng taxiën en vliegen, maar geen auto besturen... ::) :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #40 Gepost op: 29 July 2011, 23:04:13 »
Vroeger toen de Meester nog op de bok van de machtige stoomlocomotieven stonden. Vond ik het een stoer beroep. Nu vind ik het niet een stoer beroep, maar wel een interessant beroep.

Groetjes Ben.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #41 Gepost op: 29 July 2011, 23:14:50 »
Ohw, daar heb ik nog een leuke anekdote op. Ooit een piloot gehad die te laat was. Waarom? Zijn moeder kon d'r autosleutel niet vinden en die moest hem wegbrengen. Meneer had zelf geen rijbewijs. Dan mag je dus met een Boeïng taxiën en vliegen, maar geen auto besturen... ::) :P

Zo iemand is er bij mij op het werk ook. Heeft geen rijbewijs, wel een vliegbrevet en vliegt bij een bekende nederlandse maatschappij, herkenbaar aan de blauwe kleur.  ;)
Groeten

Olav

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #42 Gepost op: 29 July 2011, 23:38:16 »
Dan laat'ie bij een verkeerscontrole toch gewoon zijn brevet zien?
Eens kijken wat die agenten daarvan vinden. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #43 Gepost op: 30 July 2011, 00:38:45 »
Vraag me af wat er zou gebeuren als hij wel een rijbewijs had en geen vliegbrevet, en dan taxien en vliegen met een Boeing  ;D
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #44 Gepost op: 30 July 2011, 01:06:54 »
Overigens mis ik het beroep Offshore Engineer, das pas stoer.
Neem een kombinatie van Discovery:  'Oil Sweat and Rigs', 'Mega Moves', 'Mighty Ships' en 'Super Structures'  en zie het dagelijks werk van een construction support engineer.
Overigens doen wij niet zo dramarisch als er wat vertraging is. Er is maar een ding belangrijk: de veiligheid van de mens, de mens, de mens en daarna pas de installatie. Dan kan een Exxon (Esso), BP, Agip of Shell nog zo hard schreeuwen; (mijn) veiligheid eerst, dan komt de rest.

Nou hebben de boven genoemde bedrijven een vreemde benadering van veiligheid: als er iets aan te merken is op de persoon volgt meestal ontslag of directe verwijdering van de installatie. Toon je echter aan dat het ontwerp verkeert is, (intrinsieke veiligheid), dan zijn ze niet thuis.  Zo heb ik foto's van losse vloerdelen die in Korea al los liggen maar nog steeds los liggen tijdens de installatie in West Africa. Deze vloerdelen liggen een 20 meter boven de plek waar overdag gewoon mensen werken.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
Offshore Engineer.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.