Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Breedte bedding  (gelezen 3041 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Breedte bedding
« Gepost op: 05 March 2007, 13:17:53 »
Hallo

Ik kon het antwoord zo 1,2,3 niet vinden tussen de onderwerpen op het forum.

Het volgende is het geval: ik gebruik Roco 2,5mm rails.

Hoe breedt mag de bedding eronder zijn? Wat is de algemene maat?

greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Breedte bedding
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2007, 18:50:26 »
Niemand een ideetje  ???
Nederlands H0 Modelspoor

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26676
    • Pagina van klaas
Re: Breedte bedding
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2007, 19:37:57 »
Ja hoor, ik heb wel een idee. Maar tussen de eerste vraag en de aanmaning was ik aan het werk. Niet iedereen zit constant achter de PC, al lijkt het soms wel zo. ;D

Wel eens van normen gehoord? >> NEM122
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Breedte bedding
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2007, 19:48:08 »
Klaas bedankt voor je info!
Ik heb er wel is van gehoord, maar kon het zo nergens 1,2,3 vinden, misschien verkeerde zoektermen gebruikt...

Ik gaf al snel weer reactie, zodat ik verder kan met mijn baan :).

Maar next time zal ik meer geduld hebben!

Klaas nogmaals bedankt.

Nederlands H0 Modelspoor

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2833
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Breedte bedding
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2007, 20:18:36 »
Je kunt ook een stukje Rocoline met bedding nemen en meet dat op,in oudere R* catalogussen staan daar ook afmetingen van de bedding.

Cor

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26676
    • Pagina van klaas
Re: Breedte bedding
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2007, 20:19:50 »
Bij dit soort vragen hoef je geen zoektermen te gebruiken. Je moet gewoon op www.morop.org kijken. Dat zouden meer mensen moeten doen.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Breedte bedding
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2007, 20:42:15 »
En wat zouden jullie naast die NEM norm adviseren qua maten:

Het volgende is het geval:
 
- Roco rails gebruik ik
 
- Ik gebruik als demping, vloerplaten van de gamma (blauw), waarschijnlijk wel bekend?
 
Nu ga ik een gedeelte maken, wat dubbelsporig is...en wat zouden jullie dan aanraden.
 
Tussen beide sporen vanaf de bielsen gerekend ligt 2,5 cm.
 
Als ik dus de dempende vloerplaten eronder als een strook neerleg, hoeveel cm of mm moet dat dan uitsteken aan de buitenkant van de rails?
 
En zouden jullie tussen de rails de dempende vloerplaten doortrekken of een soort van geultje maken?
 
Ik hoor graag van jullie

greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Breedte bedding
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2007, 22:03:44 »
Bij Roco-line is de standaard railafstand 61,6mm hart op hart en bij Roco 2,5mm 57mm, als je dat toepast klopt het ook met de wissels.

Groet Gerrit
« Laatst bewerkt op: 05 March 2007, 22:06:29 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26676
    • Pagina van klaas
Re: Breedte bedding
« Reactie #8 Gepost op: 05 March 2007, 22:07:47 »
Hoe breed de dempende stroken moeten zijn hangt er ook vanaf wat de vorm van het ballastbed is. Dat kan per land en per tijdperk verschillen. In Duitsland zie je vaak een hoog ballastbed zoals te zien is in de NEM 122. Daar zou je de strook iets smaller moeten maken dan het eigenlijke grindbed. Bij dubbelspoor kun je de strook tussen de sporen door laten lopen, behalve als daar in het echt de ballast verdiept ligt.
Bij moderne Nederlandse sporen is de schouder van de dijkkruin vrij hoog opgetrokken. Dat doen ze om meer gewicht naast de bielskoppen te krijgen, zodat het langgelaste spoor beter geborgd is tegen spatten.
Daar kun je de dempende stroken helemaal tot de rand van de dijkkruin door laten lopen.
Het beste wat je kunt doen is naar een echte spoorbaan gaan kijken en proberen in te schatten wat de hoogte van de verschillende niveaus is ten opzicht van de bovenkant of onderkant van de bielzen. Teken daar dan een dwarsdoorsnede van en probeer je zelf een beeld te vormen hoe je dat het beste kunt namaken.
Ik zou er wel een tekeningetje van kunnen maken, maar dan moet je eerst even aangeven wat voor soort ballastvorm je wilt maken, want ik ga niet alle mogelijke varianten zitten uittekenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.