Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Jean-Pierre
Vandaag om 13:37:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:29:12
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936  (gelezen 12274 keer)

zuylen

  • Gast
knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Gepost op: 23 June 2006, 09:50:33 »
De NS gebruikte vanaf 1936 knipperlicht installaties, nu beter bekend als de AKI's. De eerste AKI's werkten op gas, en knipperden permanent. Weet iemand hoe dit gasknipperlicht werkte? (Ik had deze vraag ook op het oude forum gesteld, maar kort daarna ging deze uit de lucht.)
'
Vriendelijke groeten,
André van Zuijlen 8)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2006, 16:37:19 »
André,

Ik weet niet wat je precies bedoeld. Ik weet dat er boekjes bestaan van ir Versteeg. Deze gaan over de beveiliging van de Nederlands Spoorwegen. Ik heb er ooit eens een gelezen. Die ging specifiek over de overwegbeveiligingen. Gasknipperlicht zegt me echt helemaal niets. Ik weet wel dat de lampen door een kwikknipperapparaat werden aangestuurd. Hier werd het gas boven het kwik verwarmt en daardoor ging het kwik schommelen. Aan de andere zijde van de buisjes maakte het kwik contact en veroorzaakte daardoor een knipperspanning. Het klopt dat deze installatie continu knipperde. Nog niet zo lang geleden zijn de laatste kwikknipperinstallaties vervangen door relais.

Wist je trouwens dat het binnenkort gedaan is met de AKI? Op en enkele partikuliere overweg na zijn alle aki's voor 2007 verdwenen. Hiervoor in de plaat komen de mini ahob's. Op dit moment zijn er nog maar z'n 15 aki's actief. Dus wil je er nog een op de foto zetten is haast geboden.

O ja, bij de STAR zijn nog een aantal van deze kwikknipperinstallaties actief.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2006, 16:50:47 »
André,

Nogmaals een reactie van mij. Na enig zoeken, ik ben pas verhuist, het ik de documentatie gevonden. Een en ander over de eerste aki instalatie staat omschreven in het boekje AUTOMATISCHE BEVEILIGING van niet-afgesloten overwegen. Dit boekje is geschreven door Ir. J.H. Verstegen. Het is een uitgave van N.V. Nederlandsche Spoorwegen en is in april 1947 uitgegeven te Utrecht.

Het klopt wat ik eerder al had omschreven. Het waren géén gaslampen maar een knipperapparaat wat met gasontlading werkt. Ik heb er géén foto van, wel een schema.


Hierbij een tekening van de eerste aki.


De eerste aki in Nederland te Steenwijk.


Het schema van het kwikknipperapparaat.

Er hoort een stuk tekst bij, maar dat is teveel om in te scannen. Wil jij of iemand anders daar nog info over moet er maar even een mailtje naar mij worden gestuurd. Dan kijk ik wel wat ik kan doen.

Ik hoo dat ik je vraag op deze manier voeldoende hebt beantwoordt.

Ook André
De bouw van Berkendam is begonnen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2006, 17:13:05 »
De tekst is maar twee pagina's.

Hierbij







De bouw van Berkendam is begonnen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2006, 21:10:07 »
Interessant draadje. Ik begrijp eruit dat voor 1936 er dus geen knipperlichten waren bij overwegen. Branden er dan helemaal geen lampen bij overwegen en bestond de enige beveiliging uit slagbomen? En een bel was die er voor 1936 wel te horen?

Groeten,

Marco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #5 Gepost op: 19 December 2008, 12:42:39 »
Even een reactie op een o-n-t-z-e-t-t-e-n-d ondergestoft draadje.

Ik wilde eigenlijk dezelfde vraag stellen als André, maar dan tav foto's.
Er heeft in de Modelbouwer van 11-1979 (pagina 451) een artikeltje met een tekening gestaan van gas-flikkerlichten die tot midden dertiger jaren bij onoverzichtelijke onbewaakte overwegen stonden. Aan de normale paal van het Andreaskruis was een gaslamp bevestigd die ca 80 maal per minuut een keer aanfloepte. Daarbij was er natuurlijk een waakvlam. Aan de paal stond ook een grote cylinder acetyleengas om deze vlam te voeden. Deze moest elke 3 maand vervangen worden noor een volle fles.
Helaas heb ik er nog geen foto's van gevonden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2008, 15:26:37 »
 Hallo,
 In de jaren 60 stond bij de overweg bij de Diefdijk  bij  Beesd of Leerdam een heel oude AKI, die was toen al ouder dan de toenmalige types. De installatie zat  niet in een normale relaiskast, maar in een  grote groene kast met andere afmetingen.
 Omdat daar geen 220 V netspanning was , draaide de zaak  op Leclanchee  (??) elementen, die zaten in  glazen potten , die in een buis in de grond zaten.
 De bekende railpotjes waren van beton, met dunne kabeltjes waren ze met de rails verbonden,
 Ik heb het inwendige nooit gezien, maar hij zal toen wel hetzelfde knipperapparaat gehad hebben als de andere AKI's.
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een kast met zo'n installatie, er zat een glazen U buis in, met ingesmolten kontakten, en een kwikkolom, die op en neer ging, door gasdruk, zoals mijn voorganger ook al meldde.
 Als monteur Seinwezen hebben we wel eens zo'n buis moeten repareren, door hem uit te bouwen,  en ermee naar een overweg post moeten lopen langs de baan, daar heeft mijn collega toen kans gezien de hoeveelheden kwik weer in de beide poten van de U kunnen krijgen. Natuurlijk was het toen donker en koud weer, ik moest toen de  (weinge ) voorbijgangers waarschuwen als er een trein kwam.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #7 Gepost op: 19 December 2008, 22:37:42 »
We hebben het dus over minstens drie verschillende systemen,
- de permanente knipperinstallatie met acetyleengasbrander, in gebruik tot 1936 (zie André's en mijn informatie)
- de automatische knipperinstallatie (die op de nadering van een trein reageert), electrisch, met een gasgeregelde kwikschakelaar, in gebruik van 1936 tot ca 1960, zoals Peter beschrijft.
- de moderne(re) AKI na 1960

uiteraard zullen er nog modernere AKI's geplaatst zijn, daarover is op internet wel informatie voorhanden. Ik heb ondertussen van een medeforumlid een foto gekregen van de eerste soort knipperlichtinstallatie. Nogmaals mijn dank, big M!
« Laatst bewerkt op: 19 December 2008, 22:41:30 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2008, 11:07:54 »
Hierbij een foto van een overweg beveiligd met een gasflikkerlicht.
De lamp gaf 80 impulsen per minuut.





De foto's komen uit het handboek spoorwegtechniek deel 1 en 2.

groeten arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2008, 11:11:52 »
waar zijn die foto;s gemaakt?

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2008, 11:32:50 »
De locatie van de foto's staat niet in deze boeken, het ging alleen maar om de techniek

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2008, 19:24:06 »
 Was dat niet Steenwijk?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2008, 20:24:59 »


Mooie foto's Arjan. Het lijkt wel of ze een stuk spoorstaaf als paal gebruikt hebben.

Ik wist wel dat spoorstaven en dwarsliggers ook voor allerlei andere zaken gebruikt worden dan waarvoor ze gemaakt zijn, maar dit had ik nog niet gezien.

Jan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26640
    • Pagina van klaas
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2008, 21:42:33 »
Een spoorstaaf als paal voor Andreaskruisen werd wel vaker gedaan. Hier in Middelburg en omgeving heb ik er nog een paar meegemaakt waar de kruisen allang vanaf waren, maar waar de palen nog jarenlang zijn blijven staan. Zaten kennelijk te goed verankerd. Vaak zat er een meter onder de grond nog een stuk spoorstaaf dwars aan geschroefd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: knipperlichtinstallatie AkI uit 1936
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2008, 21:49:56 »
 Hallo,
Ook schrikhekken werden van  rails gemaakt.
 Zelfs Verboden Toegang bordjes zaten soms op heel oude rail , die voor 1900 gewalst waren.

@ Klaas, heb je mijn PB nog gelezen?
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen